• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Susisiekimo ministerija Seimui siūlo keisti Saugaus eismo automobilių keliais įstatymą ir įtraukti galimybę registruoti Lietuvoje dešiniavairius automobilius.

REKLAMA
REKLAMA

ET įžvelgė kliūtis lasvam prekių judėjimui

Pasak ministerijos Saugaus eismo skyriaus vedėjo Vidmanto Pumpučio, prieš kurį laiką Europos Komisija (EK) padavė Lietuvą į Europos Teisingumo teismą (ETT) dėl to, kad varžomas laisvas prekių judėjimas, o dėl ETT priimto sprendimo Lietuvai reikia sukti galvą kaip įteisinti lengvuosius automobilius, kurių vairas yra dešinėje pusėje.

REKLAMA

,,Kovo mėnesį ETT priėmė sprendimą byloje prieš Lietuvą dėl dešiniavairių automobilių registravimo ir buvo pripažinta, kad tai, jog Lietuvoje negalima įregistruoti dešiniavairių automobilių, riboja laisvą prekių judėjimą ES šalyse, ir tokia nuostata turi būti panaikinta”, – sakė jis.

REKLAMA
REKLAMA

Pasak V. Pumpučio, dėl to Seimui, kuris spręs, kokias papildomas sąlygas turi atitikti dešiniavairiai lengvieji automobiliai, kad būtų galima įteisinti jų eksploatavimą Lietuvoje, ir buvo pateikti konkretūs pasiūlymai.

,,Tai priekinių žibintų pakeitimas į europinius, veidrodėlių pakeitimas ir pritaikymas ir, manyčiau, sunkiausiai įgyvendinamas reikalavimas – sumontuoti automobiliuose stacionarius monitorius ir kamerą, kurie veiktų dieną naktį”, – aiškino jis.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Kairiajame kampe sumontuota vaizdo kamera ir monitorius, pasak V. Pumpučio, reikalingi tam, kad dešiniavairio automobilio vairuotojui, kuris, pavyzdžiui, nori aplenkti kitą automobilį, nereikėtų išlįsti prieš eismą. ,,Užtektų pasukti kairį šoną, ir pamatytų kameros rodomą vaizdą monitoriuje”, – sakė jis.

REKLAMA

Dešiniavairiai kelia papildomą pavojų

V.Pumputis priminė, kad lengvieji automobiliai su vairu dešinėje pusėje anksčiau Lietuvoje buvo registruojami. Tačiau maždaug prieš du dešimtmečius buvo nuspręsta kitaip.

,,Dešiniavairiai automobiliai Lietuvoje buvo registruojami iki 1993 metų. Dažniausiai juos atsiveždavo iš Japonijos. Tačiau tada eismo įvykių, kuriuose dalyvavo tokie automobiliai, buvo nedaug. Vėliau, kai įvyko keliolika mirtinų eismo įvykių, kurių ,,braižas“ buvo labai panašus – priešpriešinis lenkimas - buvo apsispręsta juos riboti“, - aiškino jis.

REKLAMA

Statistikos, kuri liudytų, kad dešiniavairiai automobiliai dažniau sukelia eismo įvykius ar į juos patenka, saugaus eismo specilaistas nepateikė, tačiau sakė, kad stebint situaciją Lietuvos keliuose akivaizdu, jog nepritaikyti mūsų eismo krypčiai automobiliai kelia gerokai didesnį pavojų už įprastus, kurių vairas yra kairėje pusėje.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

,,Prieš kelerius metus dešiniavairiai lengvieji automobiliai dalyvavo 6 mirtinuose eismo įvykiuose. Ne visais atvejais kalti buvo jų vairuotojai, bet palyginus, kiek jų mūsų keliais važinėja automobilių, kurių vairas dešinėje pusėje, ir kiek eismo įvykiuose buvo žuvusiųjų, akivaizdžiai mayti, kad dešiniavairiai automobiliai yra ženkliai pavojingesni”, - naujienų portalui balsas.lt sakė V. Pumputis.

REKLAMA

Apribojimai privers susimąstyti

Pašnekovas teigia, kad apribojimus siekdamos užtikrinti eismo saugumą, dešiniavairiams automobiliams taiko ir kitos šalys, kuriose eismas vyksta dešine kelio puse.

,,ES šalys turi įvairių svertų, kaip riboti tokių automobilių importą. Pavyzdžiui, ES senbuvėse pakankamai brangus civilinės atsakomybės (CA) draudimus, o mokestis už dešiniavairiį automobilį yra dar ženkliai brangesnis. Pavyzdžiui, Vvokietijoje apdrausti CA draudimu įprastą automobilį kainuoja 1000 eurų, o analogišką dešiniavairį - beveik 2 tūkst. eurų. Todėl žmogus pagalvoja, ar jam verta pirkti pigesnį automobilį, o po to gerokai daugiau mokėti už draudimą, ar geriau pirkti įprastą, pritaikytą rinkai automobilį“, – sakė V. Pumputis.

REKLAMA

Tačiau Lietuvoje, kur vidutinis automobilių amžius yra apie 14 metų, o dažniausiai perkami 10-12 metų automobiliai, CA draudimas vienas pigiausių ES, todėl pastarojo sverto sumažinti automobilių su vairu dešinėje pusėje srautą naudoti neišeina.

,,Kadangi dešiniavairių automobilių rinka ES ribota, jie yra gerokai pigesni. Vadinasi, už tą pačią sumą žmogus gali įsigyti naujesnį automobilį, ir tai kai kuriems žmonėms, ypač turintiems mažesnes pajamas, gali pasirodyti patrauklu. Tačiau jei jų daugės, gali prastėti saugaus eismo situacija. Būtent dėl to ir siekiama apsunkinti jų patekimą į Lietuvą“, – aiškino V. Pumputis.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

,,Automobiliai, kurių vairas dešinėje pusėje, pritaikyti važinėti kita kelio puse, todėl mūsų keliuose vairuotojų galimybės gerai matyti ir įvertinti situaciją, gerokai suprastėja. Juk ne be reikalo vairas montuojamas atsižvelgiant į eismo kryptį. Tad mūsų siūlomos papildomos priemonės padėtų padidinti saugumą – kad dešiniavairiai automobiliai kelyje eltų mažiau pavojų sau ir kitiems“, – pridūrė jis.

Susisiekimo ministerija tikisi, kad Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisos gali būti priimtos šių metų pabaigoje ar kitų metų pradžioje.

 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų