Apklausa atskleidė, kad kalėdinėmis dovanomis artimųjų visiškai negali palepinti 12 proc. asmenų, uždirbančių mažiau nei 200 eurų per mėnesį, o tarp uždirbančiųjų daugiau nei 1 000 eurų per mėnesį tokių asmenų nėra visai.
Paklausti apie sumas, skiriamas kalėdinėms dovanoms, 38 proc. žmonių visoms dovanoms teigė išleidžiantys nuo 30 iki 99 eurų. Tiek pinigų išleidžiantys apklaustieji dovanas dažniau negu kiti pradeda pirkti likus savaitei iki Kalėdų. 39 proc. respondentų teigia išleidžiantys daugiau nei 100 eurų, o 14 proc. – daugiau nei 200 eurų. Pastebėta, kad dovanoms daugiausia išleidžia 30–39 metų respondentai, o brangesnes dovanas perka tie, kurie jų pradeda ieškoti anksčiau.
Vis dėlto net 42 proc. apklaustųjų prisipažino, jog dovanoms norėtų išleisti daugiau: 15 proc. teigia norintys išleisti 30–99 eurais daugiau, o 13 proc. – daugiau nei 100 eurų. Tačiau dažniausiai šie norai lieka neįgyvendinti, nes net 86 proc. respondentų perka tik tas dovanas, kurias gali sau leisti. Apklausos duomenimis, apie alternatyvias dovanų įsigijimo formas lietuviai pagalvoja dar retai: išsimokėtinai sakosi perkantys 2 proc., o vartojimo kreditus dovanoms įsigyti ima vos 1 proc. Lietuvos gyventojų.
„Nors lietuviai visoje Europos Sąjungoje pasižymi kaip vieni atsargiausiai besiskolinančių, ir mūsų šalyje po truputį atsiranda įprotis pirkti išsimokėtinai arba imti vartojimo kreditą dovanoms bei kitoms šventinėms išlaidoms. Tokių asmenų skaičius kalėdiniu laikotarpiu paprastai išauga – natūralu, kad artimuosius šia proga norime nudžiuginti pačiomis geriausiomis dovanomis“, – sako „SB lizingo“ generalinis direktorius Mindaugas Valančius.
Apklausos duomenimis, dažniausiai išsimokėtinai dovanas perka Vilniaus gyventojai, kurie gauna vidutines pajamas ir dovanų pradeda ieškoti likus savaitei ar kelioms dienoms iki švenčių. Tokiais atvejais dažniau perkamos brangesnės nei 150 eurų dovanos.
Kitą alternatyvą – vartojimo kreditą, anot eksperto, renkasi žmonės, pageidaujantys greitai gauti trūkstamą sumą ir išleisti ją taip, kaip nori, – pavyzdžiui, dovanoms savo pasirinktose parduotuvėse.
Bendrovės „Mindshare“ internetinė apklausa apie kalėdinių dovanų pirkimo įpročius atlikta š. m. gruodį „SB lizingo“ užsakymu. Apklausta 300 15–74 metų amžiaus Lietuvos gyventojų.