Kaip ir reikėjo tikėtis, laisvosios rinkos lopšyje išsūpuoti ekspertai, patekę į valdžios viršūnes, netruko pademonstruoti savo tikrųjų norų. Šiuo atveju kalbama apie Teisingumo ministerijos parengtas LR Viešojo administravimo įstatymo pataisas.
Lietuvos laisvosios rinkos instituto (LLRI) ekspertų taip mėgstamas posakis „ad absurdum“, matyt, geriausiai apibūdina buvusio LLRI prezidento Remigijaus Šimašiaus vadovaujamos ministerijos pateikiamas idėjas.
Nesileidžiant į detales, pateikiami siūlymai reikštų, kad Lietuvoje verslo subjektų kontrolė taptų tik formalumu, o kitaip išsireiškus – tiesiog prarastų prasmę. Įsivaizduokite situaciją, kuomet tabako arba alkoholio kontrolę vykdanti institucija rašo raštą įmonės vadovui: „Gerbiamas įmonės vadove, prašome jus pasiruošti, nes sausio 12 dieną 15 valandą mes numatome atvykti į jūsų įmonę ir tikrinti, ar jūs neparduodate tabako ir alkoholio gaminių nepilnamečiams, ar jūs neturite gaminių be įsigijimo dokumentų ir t.t.“. Net neabejoju, kad nepraėjus nė keliems mėnesiams Lietuvoje „sumažėtų su tabako ir alkoholio prekyba, laikymu ir įsigijimu susijusių pažeidimų“. Tik klausimas, ar sumažėtų pažeidimų, ar sumažėtų jų išaiškinamumas, nes sunku įsivaizduoti įmonę, kurios savininkas nesugebėtų susitvarkyti taip, kad kontroliuotojams beliktų konstatuoti faktą, kad tikrinimo metu pažeidimų nerasta.
O vos kontrolieriams išėjus pro duris, įstatymus būtų galima pažeidinėti toliau, nes nėra jokios rizikos būti užkluptiems netikėtai. Kažin, kaip policijos pareigūnai sutiktų idėją, kad nuo kitų metų sausio pirmosios dienos jie privalės informuoti visas nusikalstamas grupuotes apie planuojamas kratas jų butuose ir tai, kad juose bus ieškoma narkotikų ir nelegalių ginklų?
Kaip visada, siekiai labai kilnūs: sumažinti naštą verslui ir netrikdyti jų darbo. Tik jeigu tas verslas sąžiningas, tai jam nėra ko jaudintis, nes, nesant pažeidimo, nenumatomos ir sankcijos. Tačiau Teisingumo ministerija tuo neapsiriboja. Naujosiose Viešojo administravimo įstatymo pataisose numatyta, kad įmonės nebūtų galima tikrinti pirmuosius 6 mėnesius po įsteigimo. Toks ūkio subjektų tikrinimo negalimumas sudarytų palankias sąlygas galimai vykdyti neteisėtą veiklą ir pažeisti teisės aktų reikalavimus, taip pažeidžiant sąžiningos konkurencijos principus. Dar daugiau, Įstatymo projektas pažeidžia konstitucinį asmenų lygybės prieš įstatymą principą, kadangi ta pati „6 mėnesių taisyklė” galios tiek ūkio subjektui, valdančiam visą mažmeninės prekybos tinklą su 200 parduotuvių, tiek ūkio subjektui, kuriam priklauso viena parduotuvė. Tai reiškia, kad, atidarius vieną naują mažmeninės prekybos tinklo parduotuvę, ateinančius 6 mėnesius nebus tikrinama nė viena iš likusių 199 parduotuvių, nes jos visos priklauso tai pačiai įmonei.
Panašu, kad teisės specialistams neužkliuvo ir teisinė kolizija, kuria jie paneigia Lietuvoje egzistuojančius teisės aktų taikymo principus. Šiuo metu esant specialiųjų įstatymų ir Viešojo administravimo įstatymo normų konkurencijai, viršenybė būtų suteikiama Viešojo administravimo įstatymui Tuo tarpu naujajame projekte įtvirtinama Viešojo administravimo įstatymo viršenybė, o tai pažeidžia bendrąjį teisės principą – specialiosios normos pirmumo taisyklę arba, kitaip tariant, specialiojo teisės akto normos pirmenybę bendrojo teisės akto normų atžvilgiu. Ūkio subjektų veiklos priežiūra bei kontrolė dažniausiai yra skirtinga, priklausomai nuo kontrolės dalyko (pvz., tabako gaminių nepilnamečiams pardavimo kontrolės veiksmai skiriasi nuo įmonės mokestinių dokumentų patikrinimo), todėl Viešojo administravimo įstatymu galima nustatyti tik bendruosius principus, o ne mėginti standartizuoti bei unifikuoti kontrolės bei priežiūros veiksmus, nes tai padarytų pačią kontrolę neįmanoma.
Nesunku įsivaizduoti, ko būtent siekiama tokiomis įstatymo pataisomis. Labai teisingai panaudotas terminas „verslo dereguliavimas“. Juk būtent to šiandien ir trūksta mūsų tabako ir alkoholio prekyboje... Tai labai logiška, nes būtent LLRI „ekspertai“ yra vieni pagrindinių Valstybinės tabako ir alkoholio kontrolės tarnybos naikinimo idėjos architektų, o panaikinus tarnybą ir atėmus realios kontrolės galimybes kitoms institucijoms, pagaliau būtų su kaupu atidirbta tabako ir alkoholio gamybos bendrovėms už jų, taip dosniai, institutui skiriamą paramą. O mieli tėveliai gali pradėti ruoštis naujai vaikų alkoholio vartojimo ir rūkymo plitimo bangai, nes įsigaliojus tokioms Viešojo administravimo įstatymo pataisoms, galimybė nustatyti prekybos alkoholio ar tabako gaminiais nepilnamečiams faktą bus nebeįmanoma.
Nacionalinės tabako ir alkoholio kontrolės koalicijos prezidentas doc. Aurelijus Veryga