Lietuvos degalų rinkoje dedasi neįtikėtini dalykai. Nors euro kursas JAV dolerio atžvilgiu nuolat krinta, o žalios naftos tarifas pasaulinėse rinkose svyruoja augimo kryptimi, degalų kaina mūsų šalies degalinėse, maždaug prieš savaitę sumažėjusi, taip ir laikosi. Ekonomikos ekspertai tvirtina, kad šitaip atsitiko dėl masinio nelegalaus pigaus kuro įvežimo iš Rusijos ir Baltarusijos.
Dar gegužės 20-ąją litras populiariausio A95 markės benzino didžiausių Lietuvos miestų degalinėse buvo pasiekęs kol kas aukščiausią tašką ir kainavo 4,23 lito (“Statoil" degalinėse), 4,18 lito (“Lukoil"), 4,20 lito (“Orlen Lietuva"), 4,15 lito (“Neste"). Tačiau vėliau kainos mažėjo ir vakar tų pačių degalų litrą galėjai nusipirkti už 4,17 lito (“Statoil"), 4,14 lito (“Lukoil"), 4,16 lito (“Orlen Lietuva), 4,11 lito (“Neste").
Atitinkamai buvo kritusios ir dyzelino kainos. Prieš savaitę jo litras “Statoil" degalinių tinkle kainavo 3,60 lito, “Lukoil" - 3,55 lito, “Orlen Lietuva" - 3,57 lito. Vakar atitinkamai - 3,54, 3,51 ir 3,53 lito.
Iki šiol tiek premjeras Andrius Kubilius, tiek finansų ministrė Ingrida Šimonytė tvirtindavo, kad degalų kainų kritimas ar daug dažnesnis reiškinys - jų kilimas - nulemti objektyvių prielaidų. Tačiau pastaroji savaitė Lietuvos degalų rinkoje buvo paradoksali - kristi kainoms, nors ir labai nežymiai, nebuvo jokių akivaizdžių priežasčių. Bent jau tokių, apie kurias kalba aukščiausi Lietuvos vadovai.
Pasišaipė iš tyrimo
Brangstanti nafta ir krintantis euro kursas - dvigubas vėzdas, keliantis degalų kainas Lietuvoje į naujas aukštumas. O dideli mokesčiai čia niekuo dėti. Šitaip daugiau nei prieš savaitę kalbėjo į Seimą pasiaiškinti dėl vienų didžiausių Europoje degalų kainų iškviesta I.Šimonytė, jai antrino A.Kubilius.
Tiesa, tiek premjeras, tiek finansų ministrė neatmetė galimybės, kad didžiausios degalų kainos Lietuvoje galėjo atsirasti ir dėl Lenkijos naftos koncerno “PKN Orlen" valdomos Lietuvos naftos perdirbimo bendrovės “Orlen Lietuva", kuri kartu yra ir monopolininkė didmeninėje degalų rinkoje, neskaidrios kainodaros, ir dėl kartelinio degalinių susitarimo. Žadėta, kad tamsiuosius brangių degalų užkaborius galbūt praskaidrins Konkurencijos tarybos atliekamas tyrimas, kurį numatoma baigti maždaug po pusmečio.
Bet, pavyzdžiui, “Orlen Lietuvai" tyrimas kelia vien tik juoką. “Kiek būdavo atliekama tokių tyrimų, niekada niekas nepasitvirtino. Tyrėjai visuomet pritrūkdavo įrodymų mūsų kaltei įrodyti. Juolab kad mes niekuomet kalti ir nebūdavome. Esame įsitikinę, kad tas pat bus ir šįkart", - “Respublikai" sakė Jacekas Komaras, “Orlen Lietuva" atstovas spaudai.
Euras pigo, nafta brango
Tuo pat metu iš pasaulinių rinkų Lietuvą pasiekdavo vis grėsmingesnės žinios. Pagrindinė benzino ir dyzelino gamintoja “Orlen Lietuva" naftą perdirbimui perka už JAV dolerius. O mūsų valiuta litas susietas euru. Kuo mažesnis euro kursas - tuo daugiau mokame už žaliavą. Kuo brangesnė žaliava - tuo brangiau kainuoja ir degalai mūsų rinkoje. Bent jau tokia vyraujanti tarp dabartinių valdančiųjų nuomonė.
Pastaruoju metu euras JAV dolerio atžvilgiu be perstojo smigo žemyn. Praėjusį trečiadienį jis buvo pasiekęs žemiausią lygį nuo 2009 m. gegužės 14-osios ir kainavo 1,2140 JAV dolerio. Nieko gero nežadančios Lietuvai tendencijos vyravo ir naftos rinkoje. Trečiadienį liepos pristatymo termino ateities sandorių JAV lengvos naftos barelio kaina padidėjo 77 centais, iki 69,52 JAV dolerio. “Brent" nafta pabrango 44 centais, iki 69,99 JAV dolerio. Pagal oficialią versiją, naftos rinkos šitaip reagavo į informaciją apie mažėjančias JAV benzino atsargas.
Dar visai neseniai į tokias žinias Lietuvos degalų rinka reaguodavo žaibiškai. “Orlen Lietuva" nedelsdama keldavo didmenines kuro kainas, o degalinės - mažmenines. Tačiau (o stebukle!) šįkart nieko panašaus neatsitiko. Degalų kainos nekilo, tiesa, jos nebuvo ir mažinamos. Kyla logiškas klausimas - kas atsitiko? Galbūt mūsų didmenininkė ir mažmenininkai išsigando galimo nepalankaus jiems Konkurencijos tarybos sprendimo? O gal prekiautojų degalais sąžinę paveikė visuomenės pyktis?
Mažėjimo priežastis - nelegalus importas
Tačiau ekonomikos ekspertas akademikas Antanas Buračas “Respublikai" tvirtino, kad degalų kainos mažėjo dėl kur kas proziškesnių dalykų. “Žinote, vakar žiūrėjau dokumentinę laidą per vieną iš Rusijos televizijų. Tenai buvo kalbama apie degalų kainas. Laida pritrenkė cinizmu, tačiau atskleidė ir dalį tiesos", - tvirtino ekonomistas.
Pasak jo, toje laidoje buvo kamantinėjamas vienas turtingos naftos perdavimo kompanijos atstovas. Jo buvo klausiama, kodėl Rusijoje benzinas du rublius kainavo ir tuomet, kai naftos kaina pasaulinėje rinkoje buvo 150 JAV dolerių už barelį, ir tuomet, kai ji buvo nukritusi iki 27 JAV dolerių už barelį? A.Buračo tvirtinimu, naftos magnatas ciniškai atrėžęs, kad jeigu yra perkančiųjų degalus už tokią kainą, kodėl tą kainą, reikėtų mažinti.
“Klausiate, kokia viso to potekstė? Aplinkui mane gyvenantys kaimynai visi turi automobilius ir niekas iš jų nebeperka degalų iš degalinių. Savo plieniniams žirgams maitinti jie naudoja nelegaliai iš Rusijos ar Baltarusijos įvežtą benziną ar dyzeliną, kuris yra daug pigesnis nei parduodamas mūsų rinkoje. Kas belieka Lietuvos degalinėms, kai nebėra kas perka jų siūlomų degalų už tokią kainą, kokios jie norėtų? Lieka tiktai mažinti kainas", - dėstė savo nuomonę A.Buračas.
Iš dalies akademiko žodžius patvirtino ir “Orlen Lietuva" atstovas J.Komaras. “Realybė tokia, kad nors naftos kainos dėl euro nuvertėjimo ir pakilo maždaug 7 proc., Lietuvoje parduodamų naftos produktų kainos nukrito 18 proc. Teko ir mums prisitaikyti prie šito proceso, mažinti didmeninius tarifus. Beje, naftos ateities sandoriai pasaulinėje rinkoje, kurių vertė pastaruoju metu kilo, čia jokios įtakos neturėjo", - teigė J.Komaras.
Euro ir JAV dolerio santykis
Vasario 2 d. 1,39
Kovo 4 d. 1,3668
Balandžio 8 d. 1,3296
Balandžio 28 d. 1,3245
Gegužės 5 d. 1,2924
Gegužės 14 d. 1,2140
Gegužės 25 d. 1,2223
Gegužės 26 d. 1,2309
Šaltinis: ECB
Vidutinės degalų kainos didžiuosiuose Lietuvos miestuose (Lt/l)
A950 / Dyzelinas
Gegužės 20 d. 4,15-4,23 / 3,52-3,60
Gegužės 21 d. 4,15-4,20 / 3,51-3,59
Gegužės 27 d. 4,11-4,17 / 3,48-3,54
Vidmantas UŽUSIENIS