Kaunietė Raminta (vardas pakeistas) pasiskundė, kad dėl kito asmens sukeltos avarijos jos automobilis tapo neremontuotinas. Nors buvo neseniai praėjęs techninę apžiūrą, sutvarkytas, buvo pilnu baku kuro, naujai pakeistomis žieminėmis padangomis, į jį buvo daug investuota.
Moteris nuogąstavo, kad dabar dėl kažko kito kaltės – tiek daug nervų, pinigų ir laiko gaišimo ieškant naujo automobilio, kuris nežinia, kiek kainuos, ar neturės kokių nors trūkumų, ar neteks jo iš naujo taisyti, mokėti registracijos mokestį, keisti padangas, pilti kurą.
„Kiek visur važinėti reikėjo, skambinėti draudimo bendrovėms, aiškintis, dokumentus įvairiausius rinkti, o dar visa tai be automobilio daryti. Ramiai sau gyveni, tvarkingu automobiliu, tvarkingai vairuoji ir tada taip, lyg iš giedro dangaus.
Ar tikrai Lietuvoje yra tokia sistema, kad tvarkingai gyvendamas turi kentėti ir mokėti už kitų klaidas? Žala automobiliui gal ir bus kažkaip atlyginta, bet planai, kuriuos teko dėl to atšaukti, ieškojimas, kas vaikus į būrelius nuveš, visas patirtas stresas niekam nerūpi – niekas juk neatlygins. Tai kur čia teisybė?“ – piktinosi Raminta.
Išlaidos naujam automobiliui – nevertinamos
Pasak advokato Martyno Antanaičio, kadangi Lietuvoje visos transporto priemonės privalo būti draustos, avarijos kaltininko draudimo bendrovė nukentėjusiajam turi atlyginti turtinę ir / ar neturtinę žalą.
O, jeigu draudimo išmoka atlygina ne visą padarytą žalą dėl to, kad žala viršija draudimo sumas, nukentėjęs asmuo turi teisę kreiptis į kaltininką, kad jis atlygintų likusią žalos dalį.
„Draudimas.lt“ žalų skyriaus vadovo Viktoro Slavinsko aiškinimu, tokiais atvejais remonto išlaidos negali viršyti 75 proc. tokio automobilio rinkos vertės, kitaip remontas yra laikomas netikslingu.
O asmeninės savininko investicijos į automobilį vertinamos, kai yra nagrinėjama individuali jo vertė, t. y. kuo geresnė jo būklė, mažesnė rida ir pan., tuo vertė yra nustatoma didesnė. Jei automobilis išlaikytas prasčiau, buvo netinkamai eksploatuotas, jo rinkos vertė bus mažesnė.
Be to, nesvarbu, kokią kitą mašiną pirks nukentėjęs neremontuotino automobilio savininkas, kiek pinigų į jį investuos, ar reikės keisti padangas, pripildyti kuro baką, praeiti techninę apžiūrą ar mokėti registracijos mokestį ir pan.
Kadangi, anot V. Slavinsko, žala yra skaičiuojami atsižvelgiant tik į senojo, apgadinto automobilio individualią ir rinkos vertes:
„Gavus išmoką už sugadintą automobilį, atskiros priemokos (pvz., už naujų padangų komplekto įsigijimą, naujai įsigyto automobilio techninės apžiūros išlaidas ir kt.) reikštų nukentėjusios šalies finansinės padėties pagerinimą – išeitų, kad draudikas už tai susimoka 2 kartus.“
Kada draudimas padengs išlaidas taksi ar pavežėjams
„Draudimas.lt“ atstovo aiškinimu, jei asmuo negali naudotis savo automobiliu, kol šis yra remontuojamas, kaltininko draudimo bendrovė atlygins pakaitinio automobilio nuomos ar kitas viešojo transporto išlaidas (pvz., taksi ar pavežėjų), jei jos bus protingos, būtinos ir pagrįstos.
„Pasitaiko atvejų, kuomet nukentėjusi pusė piktnaudžiauja ir patiria neproporcingai per dideles ar nepagrįstas išlaidas. Tarkime, vietoje sugadinto ekonominės klasės automobilio jo remonto metu išsinuomojamas prestižinės klasės automobilis.
Tokiu atveju nukentėjusi šalis rizikuoja atgauti tik dalį patirtų išlaidų. Nukentėjęs asmuo turi teisę nuomotis arba prašyti kaltininko bendrovės, kad ši suteiktų pakaitinį automobilį remonto laikotarpiui. Jeigu automobilio remontas pripažįstamas netikslingu – iki žalos administravimo pabaigos, t. y. išmokos išmokėjimo“, – kalbėjo V. Slavinskas.
Vis tik jis pridūrė, kad, norint išvengti nemalonumų, visada rekomenduojama kelionių ir kitas panašias išlaidas susiderinti su draudimo bendrove iš anksto.
Jam antrino M. Antanaitis, kuris pabrėžė, kad laikotarpis pakaitiniam automobiliui ar jo nuomai turėtų būti protingas, objektyviai pagrįstas.
Be to, pakaitinis automobilis asmeniui turi būti tikrai būtinas, o jo nuomos kaina turėtų atitikti vidutinę rinkos kainą.
Kaip įrodyti išlaidas ar patirtą moralinę žalą?
Anot V. Slavinsko, tas pats yra ir su kitomis išlaidomis. Pvz., nukentėjusiajam gali būti atlygintas jo automobilio transportavimas iš įvykio vietos į servisą, su avarija susiję skambučiai ir kt., jei asmuo pateiks tą pagrindžiančius dokumentus.
„Išlaidų pagrindimui dažnu atveju užtenka PVM sąskaitų–faktūrų, kvitų ir kitų įsigijimo dokumentų už patirtas išlaidas. Taip pat svarbu suprasti, kad atlyginant nuostolius nukentėjusiojo turtinė padėtis turi būti atkurta iki tokios, kokia ji buvo iki jo teisių pažeidimo.
Jeigu avarijos metu nukentėjęs asmuo reikalautų atlyginti išlaidas, kurių jis nepatirdavo iki įvykio, ir nepagrįstų jų poreikio (pvz., kelionės į draugų sodybą ar prie jūros), draudikas jas galėtų pripažinti perteklinėmis ir jų nekompensuoti“, – dėstė pašnekovas.
M. Antanaitis papildė, kad nukentėjęs asmuo turi teisę savo iniciatyva ir savo lėšomis papildomai kreiptis į ekspertus dėl padarytos žalos dydžio nustatymo:
Jeigu nukentėjęs asmuo nesutinka su išmokos dydžiu, mano, kad turi būti atlyginta ir kita žala, kurios draudimo kompanija nepripažino, turi teisę kreiptis į teismą.“
Advokatas pripažino, kad sudėtingiau yra su neturtine žala, kuri yra apibrėžiama kaip asmens fizinis skausmas, dvasiniai išgyvenimai, sukrėtimas, depresija ir kiti nepatogumai, susiję su eismo įvykiu, bet neturintys piniginės išraiškos.
Jis neslėpė, kad ne visi patirti išgyvenimai gali būti laikomi neturtine žala, be to, juos taip pat reikia pagrįsti:
„Pvz., sveikatos sužalojimo atveju – medicininiai dokumentai, ekspertų, specialistų išvados. Išgyvenimams pagrįsti – psichologo ar kito specialisto išvados ir pan.“
Už sugadintą automobilį – ir 115 tūkst. eurų išmoka
„Draudimas.lt“ atstovas pastebi, kad dažniausiai neremontuotinais pripažįstami senesni, pvz., 10 metų ribą peržengę, automobiliai.
Jo aiškinimu, taip yra todėl, kad remontas bus laikomas tikslingu 2 tūkst. eurų vertės automobiliui padarius ne didesnę kaip 1,5 tūkst. eurų žalą. O tokius remonto kaštus gali sudaryti ir gana mažas apgadinimas:
„Tad senesnis, žemesnės rinkos vertės automobilis bus nurašomas nepalyginamai dažniau nei naujas ir daug kainuojantis.“
Vis tik „Kasko“ draudimą turintiems automobiliams „Draudimas.lt“ yra išmokėjęs ir šešiaženkles sumas.
Pvz., nepataisomai sugadintų BMW X5 M Competition, „Porche 911 Carrera“ ir „Mercedes benz“ G klasės automobilių savininkams bendrovė neseniai išmokėjo atitinkamai 110 tūkst., 60 tūkst. ir 115 tūkst. eurų.
„Praktikoje yra buvę atvejų, kuomet žalos viršijo ir 1 mln. eurų – dažniausiai tokios žalos padaromos krovininių transporto priemonių“, – pasakojo V. Slavinskas.