Miestų savivaldybės jau ėmėsi veiksmų pažaboti nutrūktgalvius paspirtukininkus, griežtesnę kontrolę žada ir Vidaus reikalų ministerija.
Padaugėjo sužeistųjų
Per penkis šių metų mėnesius Lietuvoje įvyko 22 eismo įvykiai, kurie susiję su elektriniais paspirtukais. Tai yra tiek pat, kiek per visus praėjusius metus. Devyniuose įvykiuose šiais metais nukentėjo žmonės, dažniausiai į juos patenka suaugę žmonės, dviejuose įvykiuose dalyvavo neblaivūs asmenys.
Lietuvos kelių policijos tarnybos Administracinės veiklos ir eismo priežiūros skyriaus vyresnioji specialistė Marija Kazanovič teigė, kad pagrindinės problemos – pagarbos tarp eismo dalyvių trūkumas, Kelių eismo taisyklių žinių trūkumas, atsakingumo ir dėmesio stoka.
Respublikinės Vilniaus universitetinės ligoninės specialistė ryšiams su visuomene Justina Petravičienė portalui tv3.lt sakė, kad šiltuoju metų sezonu skubios pagalbos skyriuje svariai padaugėja pacientų, patyrusių traumas naudojantis paspirtukais, riedučiais ir panašiomis transporto priemonėmis.
„Pastaruoju metu medikai pagalbą kasdien suteikia vidutiniškai 5–6 pacientams. Prasidėjus atostogų metui, šie skaičiai gali augti ir keletą ar net keliolika kartų“, – pasakojo J. Petravičienė.
Pasak ligoninės atstovės, dažniausiai patiriamos traumos – rankų, kojų lūžiai, čiurnos raiščių, kelio sąnario raiščių patempimas ar plyšimas, taip pat kelio sumušimas.
Miestai jau ėmėsi darbo
Kad avarijų ir nelaimingų atsitikimų būtų kuo mažiau, specialistai primena pagrindinį dalyką – elektrinių paspirtukų vairuotojai privalo laikytis tokių pat taisyklių kaip ir dviratininkai.
Vilniaus miesto savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ projektų vadovas Antonas Nikitinas tvirtino, kad jeigu yra dviračių takas, pirmiausia paspirtukų vairuotojai turėtų važiuoti juo. Jeigu nėra, turėtų rinktis ramaus eismo gatves.
„Jeigu tokios galimybės nėra, tai važiuoti šaligatviu ir kai važiuoja šaligatviu, važiuoti artimu pėstiesiems greičiu. Tai reiškia nelenkti pėsčiųjų dideliu greičiu, o tiesiog pristabdyti, sustoti“, – patarė A. Nikitinas.
Pašnekovas turėjo patarimų ir automobilių vairuotojams.
„Pagarbiau elgtis ir labiau stebėti, akyliau stebėti, kas vyksta prieš perėją, ties perėja, ties ten, kur kelio susikirtimai, ir gerokai prilėtinti greitį, kad galėtų laiku pastebėti, ypač ties išvažiavimais iš kiemų ar sankryžose. O pėstysis, na, šaligatvyje, pavadinkim taip, yra karalius, nes jis turi pirmumą visais atvejais“, – kalbėjo A. Nikitinas.
Kai kurios savivaldybės jau ėmėsi pažaboti paspirtukininkus. Palangos miesto savivaldybė nuo birželio pradžios draudžia važinėti elektriniais paspirtukais, dviračiais ir velomobiliais pagrindinėje miesto J. Basanavičiaus gatvėje, ant jūros tilto ir Birutės parke. Draudimas galios iki rugsėjo 1 d.
„Nenorime laukti, kol nutiks nelaimė. Taip kaip kažkada įvyko su nelegaliais ir nesaugiais atrakcionais kai vaikų gyvybėms iškilo grėsmė“, – feisbuke rašė Palangos meras Šarūnas Vaitkus.
Mero teigimu, nustatytose vietose dviratininkai turės nulipti nuo dviračių ir juos vežtis.
Vilniaus mieste kol kas nėra gatvių, kuriose paspirtukai yra nepageidaujami, tačiau savivaldybė ėmėsi kitų būdų disciplinuoti šių dviračių transporto priemonių naudotojus.
„Mes pradėjome tokią kampaniją „Nedėk skerso“, tai yra, nestatyk paspirtuko skersai tako. Važiuodamas paspirtuku nesinaudok ausinėmis, nevažiuok viena ranka, nebrausink telefone, nes jau ir tai yra populiaru. Nestatyk paspirtuko kažkur prie sankryžų, pro vaikus važiuok atsargiai, nes, vėlgi, vaikų trajektorija nenuspėjama, o paspirtuko greitis didelis“, – teigė Vilniaus mero Remigijaus Šimašiaus patarėjas Karolis Žukauskas.
Būtinos taisyklės
Vidaus reikalų viceministras Darius Urbonas portalui tv3.lt tvirtino, kad nors paspirtukų vairuotojams šiuo metu taikomos Kelių eismo taisyklės, tačiau ne visi jų laikosi, o ir kiti eismo dalyviai ne visada paspirtukininkus laiko lygiaverčiais eismo dalyviais.
Viceministro teigimu, svarbu nustatyti labai aiškias taisykles, kurios leistų paspirtukų vairuotojus saugiai integruoti į viešąjį eismą.
„Tiek paspirtukų vairuotojai turi žinoti, kaip tinkamai elgtis viešajame eisme, tiek kiti eismo dalyviai turi mokėti dalyvauti viešajame eisme, kuriame vis daugėja paspirtukų vairuotojų“, – kalbėjo D. Urbonas.
Pasak viceministro, šiuo metu visuomenės diskusijoms yra pateiktas Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimo projektas, kuriame numatomi minėti pakeitimai, vyksta derinimas ir su suinteresuotomis institucijomis.
Naujos redakcijos Saugaus eismo automobilių keliais įstatyme taisykles, taikomas paspirtukams, ketinama išdėstyti aiškiau − paspirtukus planuojama klasifikuoti atsižvelgiant į jų galią ir išvystomą greitį.
Paprastu be variklio arba su paspirtuku, kurio didžiausias projektinis greitis ne didesnis kaip 6 kilometrai per valandą, važiuojantys asmenys būtų prilyginami pėstiesiems.
Galingesni ir greitesni paspirtukai bus prilyginami motoriniams dviračiams, jei galia ne didesnė kaip 1 kilovatas, o greitis ne didesnis 25 kilometrai per valandą.
Mopedams bus prilyginami tie paspirtukai, kurių galia prasideda nuo 1 kilovato, o greitis siekia iki 45 kilometrų per valandą. Tie paspirtukai, kurie galės išvystyti didesnį greitį nei 45 kilometrai per valandą, bus priskiriami motociklams. Šioms transporto priemonėms reikalavimai bei elgesio kelyje taisyklės bus taikomos analogiškai.
„Tai reiškia, kai kurie paspirtukų vairuotojai viešajame eisme dalyvaus kaip pėstieji, pavyzdžiui, galės važinėti šaligatviais, tačiau negalės važiuoti dviračių takais. Kiti, galingesnių paspirtukų vairuotojai, kurie bus prilyginami dviratininkams, galės važiuoti dviračių takais, o kur jų nėra – šaligatviais, tačiau pro pėsčiuosius privalės pravažiuoti ne greičiau negu 6 kilometrų per valandą greičiu“, – pasakojo D. Urbonas.
Viceministras pasakojo, kad galingųjų paspirtukų vairuotojai privalės laikytis mopedams ir motociklams keliamų reikalavimų: turėti teisę vairuoti tos kategorijos transporto priemonę, apdrausti civilinės atsakomybės draudimu, transporto priemonę registruoti.
Už kelių eismo taisyklių pažeidimus paspirtukininkams gresia baudos nuo 20 iki 230 eurų.