Pagrindinis „Velomaratono“ partneris ERGO draudimo grupė trečius metus organizuoja saugios mados dirbtuves – rugpjūčio 23 d. užsukę į jas, šviesą atspindinčią dviratininko peteliškę gaus visi, pasirašę specialų kultūringo važiavimo manifestą. Juo dviratininkai įsipareigos tapti damomis ir džentelmenais. Apie džentelmeniškumo stygių ir Vakaruose įprastos dviračių kultūros puoselėjimą T. Vaitkus pasakoja su susirūpinimu, tačiau pastebi ir nemažą progresą.
„Lietuvoje dviratininkai neįvertina savo gebėjimų ir per daug rizikuoja, pasirenka netinkamą atstumą ar važiuoja dideliu greičiu, rodo savo gebėjimus ir „talentą“ važiuoti be rankų ar ant vieno rato. Vairuotojams įprastas vaizdinys – kelio viduriu važiuojantis susireikšminęs dviratininkas“, - sako T. Vaitkus.
Jo nuomone, kultūringas dviratininkas pirmiausia yra tas, kuris gerbia ne tik kitus dviratininkus, bet ir visus aplink esančius eismo dalyvius. Nesvarbu, koks tavo kelionės tikslas, visada privalai laikytis taisyklių. Kalbėdamas apie kultūringą dviratininkų elgesį, sportininkas pabrėžia, kad Lietuvoje tai svarbu pirmiausia dėl elementaraus pačių dviratininkų saugumo.
Taip yra todėl, kad mūsų šalies keliuose dviratis vis dar nėra visavertis eismo dalyvis. Taigi, dviratininkų bendruomenė šviesdama kitus eismo dalyvius, turi galvoti ir apie tai, kaip mažinti skaudžių nelaimių, kuriose nukenčia dviratininkai, skaičių.
„Net jei ir atostogauji, važiuodamas dviračiu negali atsipalaiduoti – apie savo ir kitų saugumą privalai galvoti nuolat. Dažnai avarijos nutinka būtent dėl to, kad žmonės per daug atsipalaiduoja ir važiavimą dviračiu laiko tik pramoga. Kultūringas dviratininkas turėtų būti atsakingas – tuomet didės ir paties dviračio kaip visaverčio eismo dalyvio autoritetas Lietuvos keliuose ir takuose“, - mano T. Vaitkus.
Jo teigimu, pagarbos dviratininkams ir pačių dviratininkų kultūros Lietuvoje vis dar neįmanoma palyginti su situacija Belgijoje, kurioje jam teko praleisti apie 10 metų.
„Ten dviratis, kaip šventa karvė Indijoje, ar burinis laivas jūroje. Lietuvoje vis dar trūksta supratingumo ir tolerancijos dviratininkui. Vairuotojai yra nekantrūs ir mėgsta gąsdinti dviratininkus: prispaudžia prie šaligatvio ir dėl to jie dažnai krenta. Reikia ne tik kelti dviratininkų kultūrą, bet ir keisti vairuotojų požiūrį. Nors tam reikia laiko, jau dabar matyti, kad situacija keičiasi, nes daugėja žmonių, kurie renkasi šią transporto priemonę. Kuo daugiau žmonių sės ant dviračio, tuo saugiau bus juo važiuoti“, - įsitikinęs T. Vaitkus.
Kalbėdamas apie dviratininkų kultūrą, profesionalas turėjo pastebėjimų ir apie techninę pusę. Pasak jo, kultūringas dviratininkas rūpinasi savo dviračiu ir jo technine būkle. Nebūtina, kad dviratis būtų iš naujausios kolekcijos, tačiau visada reikia atkreipti dėmesį į jo stabdžius ir tą daryti profilaktiškai, kad esant reikalui galėtum sustabdyti dviratį ir išvengti nelaimės.