Pasak nekilnojamojo turto ekspertų, vienintelis dalykas, galintis nulemti būsto kainas Marijampolėje, yra automobilių verslas, o vienintelė pelninga nekilnojamojo turto rūšis - apleisti, didelę teritoriją užimantys seni pastatai, rašo pirmadienio "Respublika".
Populiariausi - seni sandėliai
Per praėjusį pusmetį pabrango gamybos ir sandėliavimo paskirties pastatai, statyti paskutiniais metais iki Sovietų Sąjungos žlugimo, kai į Marijampolę buvo nemažai investuojama. Pastaruoju metu beveik visi seni sandėliai ir buvusių įstaigų patalpos yra išpirktos net miesto pakraščiuose. Pernai vienas kv. metras šios paskirties patalpų kainavo 600 litų, šiuo metu - 700 litų. Ekspertų manymu, jų kaina dar gali didėti, nes pastatyti naujas patalpas atsieitų tris keturis kartus brangiau.
Staigų kainų kritimą šios rūšies būsto rinkoje lemtų bent vienos didelės įmonės bankrotas. Nė vienai Marijampolės įmonei pastaruoju metu bankrotas negresia. „Jeigu kuri nors įmonė sumažintų gamybą, atlaisvintų šiek tiek patalpų, įtakos nekilnojamojo turto rinkai tai neturėtų“, - teigia Marijampolės turto vertinimo ekspertas Vidmantas Andriuškevičius.
Naujas - geresnis, senas - pigesnis
Marijampolėje jau pusmetį vyrauja neįprasta situacija. Butų pardavėjai kainų nenuleidžia, nors pirkėjai eilėje dėl jų nestovi. Turto vertinimo ekspertas V.Andriuškevičius šią situaciją vadina psichologiniu karu, kuris galiausiai baigsis be laimėtojų. Teks prisitaikyti vieniems prie kitų. „Marijampolėje gyvenamųjų butų kainos niekada nebuvo spekuliantų išpūstos, tad neteko joms ir žemai kristi. Vadovaujamasi logika“, - sakė V.Andriuškevičius.
Gyvenamojo būsto kainos per metus Marijampolėje kito logiškai. Senų butų kainos sumažėjo maždaug 10 proc., o naujų išliko nepakitusios. Seno buto vienas kv. metras vidutiniškai kainuoja 3-3,5 tūkst. litų (priklausomai nuo investicijų į jį), o naujo buto tokio pat ploto kaina yra 3,5-4 tūkst. litų.
Palyginti su kitais Suvalkijos miestais, Marijampolė plečiasi. Šiemet Marijampolėje pradėtas statyti trijų namų kvartalas Kosmonautų gatvėje. Už vieną kv. metrą (be apdailos) prašoma 4 tūkst. litų. Ekspertų manymu, naujieji butai šiame kvartale yra rimti konkurentai maždaug prieš 20 metų statytiems daugiabučiams, iš jų kol kas nesirengiama renovuoti nė vieno.
Išliko nepakitusios gyvenamųjų namų, sodų namelių, sklypų gyvenamiesiems namams statyti bei žemės ūkio paskirties sklypų kainos. Marijampolės mieste žemės sklypo kaina - apie 10 tūkst. litų už arą. Patvirtinus Marijampolės detalųjį planą, laisvų sklypų užmiestyje atsiras, bet jų kainos būsiančios gerokai mažesnės.
Namą nuo namuko skiria pusė milijono
Kas galės sau leisti statyti namus? „Tikrai ne vidutinė šeima. Maždaug 100 kv. metrų gyvenamojo namuko be pusės milijono litų nepasistatysi, o įsikurti dideliame name pinigų reikės dvigubai daugiau. Ir visa tai ne išpūstos, o realios būsto sąnaudos“, - svarstė turto vertintojas V.Andriuškevičius. Anot jo, nereikėtų pervertinti ir galimybių pasipelnyti iš žemės ūkio paskirties žemės.
Jau keletą Marijampolės apskrityje už hektarą žemdirbystės naudmenų prašoma 4-6 tūkst. litų. Maždaug už tiek žemę ir pavyksta parduoti. „Tikroji žemės vertė yra ta, kiek už ją moka, o ne kiek už ją prašo. Lietuvoje žemdirbystei naudojamos žemės yra daug ir tikėtis, kad jos kaina nei iš šio, nei iš to pakils - nelogiška“, - įsitikęs ekspertas.
Pagal savo dėsnius
V.Andriuškevičiaus manymu, Marijampolei lygiuotis į didžiuosius šalies miestus - Vilnių, Kauną, Klaipėdą, Panevėžį - nėra pagrindo. Kainų kilimo dėsniai ten esą visiškai kitokie. Pastaruoju metu senų butų kainos Vilniuje yra dvigubai, naujų butų kainos - keturis kartus didesnės negu Marijampolėje. Tačiau pardavus butą Marijampolėje už tą pačią kainą drąsiai galima buto dairytis Alytuje, Šiauliuose.
Marijampolė iš savo lygio miestų išsiskiria priklausomybe nuo automobilių verslo, kuris yra labai priklausomas nuo ekonominių kataklizmų Rytų šalyse. „Be abejonės, nekilnojamojo turto rinkai turėjo įtakos bankų krizė Kazachstane. Verslas buvo įstrigęs, ir dauguma nuo jo priklausomų marijampoliečių nebegaudavo pajamų. Panašu, kad situacija ėmė gerėti. Teko iš verslininkų girdėti, kad automobilių pardavimas birželį išaugo dvigubai, palyginti su ankstesniais mėnesiais“, - džiaugėsi turto vertintojas.
Dalia BYČIENĖ