„Labiausiai skurstantiems asmenims skiriamų maisto produktų ir jų tiekimo pirkimas“, kurį vykdo Lietuvos žemės ūkio ir maisto produktų rinkos reguliavimo agentūra (Perkančioji organizacija).
Konkurso dokumentų vertinimas atliktas, remiantis LR žemės ūkio ministerijos prašymu įvertinti šio pirkimo specifikacijos reikalavimus, numatančius, kad perkamuose kvietiniuose miltuose turi būti 15 proc. baltymų, o perkami sausi pusryčiai turi būti konkrečios formos ir dydžio.
„Šis pirkimas tiesiogiai paveiks 300 tūkstančių skurstančių Lietuvos gyventojų. Todėl VPT, gindama viešąjį interesą – aprūpinti labiausiai socialiai pažeidžiamą visuomenės grupę būtinais maisto produktais bei atsižvelgdama į tai, kad Perkančioji organizacija nediskriminuoja miltų ir sausų pusryčių gamintojų – minimos kokybės miltus bei sausus pusryčius gali tiekti kelios įmonės - neprieštarauja Pirkimo procedūrų tęsimui“, - sakė Viešųjų pirkimų tarnybos direktorė Diana Vilytė.
Kartu VPT direktorė akcentuoja, kad Perkančioji organizacija privalo ateityje užtikrinti racionalesnį pirkimui skirtų lėšų naudojimą. Pasak D. Vilytės, techninėse sąlygose įvardinti tikslūs ir dažnai užaukštinti bei pertekliniai reikalavimai pastebimi ir kitose srityse, nors valstybės tikslas, kad viešieji pirkimai leistų įsigyti geriausios kokybės produktą ar paslaugą už geriausią kainą.
„Tendencijos, kaip, o ne ką perkame, mūsų valstybėje dar labai gajos. Įvertinus, kad tokio maisto skurstantiesiems pirkimai bus vykdomi ir ateityje, VPT rekomenduoja nustatant techninę specifikaciją atlikti išsamius rinkos tyrimus, įvertinti kaimyninių valstybių gerąją praktiką, pasitelkti dietologus, gydytojus, technologus bei nustatyti tikruosius socialinės paramos gavėjų poreikius ir siekti, kad būtų užtikrinamas kokybiškas ir racionalus ES ir valstybės biudžeto lėšų panaudojimas“, - sakė D. Vilytė.
VPT, vykdydama LR viešųjų pirkimų įstatymo (toliau – Įstatymas) jai pavestas funkcijas, siekdama objektyviai ir nešališkai įvertinti Pirkimo sąlygų techninėje specifikacijoje nustatytus reikalavimus kvietiniams miltams, kreipėsi į už techninės specifikacijos parengimą atsakingą Perkančiąją organizaciją, kad ji pagrįstų Pirkimo sąlygų reikalavimus ir pateiktų įrodymus, kad šie reikalavimai yra pagrįsti ir nėra pritaikyti konkrečiam gamintojui. Taip pat, VPT iniciatyva, Kauno technologijos universiteto (KTU) ekspertas atliko tyrimą dėl kvietiniams miltams Pirkimo sąlygų techninėje specifikacijoje nustatytų reikalavimų.
VPT, įvertinusi Perkančiosios organizacijos pateiktus dokumentus ir paaiškinimus, vykdytas procedūras, CVP IS viešai skelbiamą informaciją bei eksperto pateiktas išvadas, nustatė, kad Perkančioji organizacija nepagrindė savo sprendimo Pirkimo sąlygų techninėje specifikacijoje nustatyti itin aukštus ir specifinius reikalavimus kvietiniams miltams.
Tačiau, atsižvelgiant į eksperto išvadas, VPT nuomone, Pirkimo sąlygų techninėje specifikacijoje keliami reikalavimai kvietiniams miltams atitinka Įstatymo 25 straipsnio 2 dalies reikalavimus, t. y. užtikrina konkurenciją ir nediskriminuoja tiekėjų, nes techninėje specifikacijoje nustatytus reikalavimus atitinkančius kvietinius miltus gali pagal individualius užsakymus pagaminti bent keletas gamintojų (miltus - AB „Kauno grūdai“, UAB „Malsena plius“, AB „Šiaulių grūdai“, UAB „Ustukių malūnas“, Sigito Krivicko įmonė „Fasma“ etc.; sausus pusryčius – UAB „Naujasis Nevėžis“, UAB „Cerera foods“, SIA Baltas Naktis, H.&J. Brüggen KG etc.), nors mažmeninėje rinkoje tokia produkcija ir neprekiaujama.
VPT taip pat atkreipia dėmesį, kad KTU eksperto išvados bei Perkančiosios organizacijos paaiškinimai neleidžia daryti kategoriškos išvados, kad socialinės paramos gavėjų poreikius tenkintų tik kvietiniai miltai, turintys 15 proc. baltymų sausosiose medžiagose.
Eksperto išvadoje nurodyta, kad „<...> Kasdieniniam vartojimui ruošiamiems produktams pilnai tiktų pagal baltymingumą (baltymų ir glitimo kiekį) miltai, kuriuose baltymų kiekis s. m. sudarytų 10-12 proc. <...> Didesnio baltymingumo miltai (baltymų kiekis daugiau kaip 15 proc.) turi kitą technologinę paskirtį – sudėtingų miltinės konditerijos gaminių ruošimą. Remiantis šiomis prielaidomis <...> galima teigti, kad tikslinei grupei – socialinės paramos gavėjams – pakaktų statistinio namų ūkio vartotojo poreikius patenkinančių miltų, kuriuose baltymų kiekis s. m. sudarytų 10-12 proc.“
VPT konstatuoja, kad Perkančioji organizacija, prieš pradedant vykdyti viešąjį pirkimą privalo išsiaiškinti ir nustatyti konkretų įsigyjamų prekių (paslaugų, darbų) poreikį. Įvardydama norimą rezultatą arba nustatydama pirkimo objekto funkcinius reikalavimus, Perkančioji organizacija turi siekti įsigyti reikalingų jai prekių (paslaugų ar darbų), t.y. griežtai vadovautis Įstatymo 25 straipsnio nuostatomis. Tuo pačiu, įsigydama reikalingų prekių, ji turi siekti užtikrinti pirkimo tikslą - racionaliai naudoti pirkimui skirtas lėšas, todėl techninėje specifikacijoje nustatydama reikalavimus kvietiniams miltams (ir ateityje vykdant pirkimus kitiems maisto produktams) Perkančioji organizacija neturi sudaryti prielaidų abejoti dėl jų maistinių savybių reikalingumo vartotojams (prekių gavėjams).
VPT, remdamasi pateikta ekspertų išvada, nustatė, kad jeigu kvietinių miltų techninė specifikacija būtų nustatyta atsižvelgiant į mažmeninėje rinkoje esančios produkcijos savybes, kurių pakanka standartiniam Lietuvos vartotojui, Perkančioji organizacija, būtų turėjusi galimybę papildomai įsigyti apie 30 tonų miltų, arba sutaupyti 20.000,00 Eur (dvidešimt tūkstančių eurų). ir tokiu būdu, racionaliau panaudojusi pirkimui skirtas lėšas pasiektų Įstatymo 3 str. 2 d. nustatyto pirkimo tikslo.