Beveik 59 tūkst. susirgimų per paskutinę parą ir keli šimtai mirštančiųjų kasdien – Britanijoje siaučiant naujai koronaviruso atmainai ir jau visą mėnesį smarkiai kylant susirgimų kreivei – Londonas vakar paskelbė griežtą nacionalinį karantiną mažiausiai iki vasario vidurio, o gal ir iki kovo.
„Turime imtis griežtesnių priemonių, kad suvaldytume naują viruso atmainą“, – sako britų premjeras Borisas Johnsonas.
Tačiau nuo sausio 1 d., nepaisant to, kad Britanijoje koronavirusas, rodos, tik įsibėgėja mūsų oro uostuose ir vėl kasdien tupia lėktuvai iš Jungtinės Karalystės. Sveikatos ekspertai sako, kad atsinaujinęs ir pavojingesnis virusas taip gali atkeliauti ir į Lietuvą, jei dar neatkeliavo.
„Su skrydžiais yra labai paprasta: ekspertų taryba rekomendavo, kad visą tą judėjimą reikėjo uždrausti. Ne tik JK – tai natūralu, bet yra klausimas ar nereikėtų uždrausti judėjimo apskritai. Bet turėkite omeny, kad mes negyvename saloje ir turime prisitaikyti prie aplinkinių šalių. Jei mes uždarysime skrydžius, o aplinkinės šalys to nepadarys – tai mes turėsime problemą, kad žmonės važiuos sausumos keliais ir bus sunkiau sugaudyti“, – pasakoja Sveikatos ekspertų tarybos narys Dr. Vaidotas Zemlys-Balevičius.
„Natūralu, kad kiekvienas kontaktų didinimas ir judėjimo didinimas – didina riziką virusui plisti. Bet, aišku, yra daugybė kitų veiksnių, tiek ekonominių, tiek socialinių, tiek psichologinių“, – teigia visuomenės sveikatos ekspertė Prof. Ramunė Kalėdienė.
Tačiau valdžia bent kol kas susisiekimo su Britanija papildomai apriboti neketina. Ir Prezidentūros, ir Vyriausybės manymu – reikalavimai parvykstantiems pakankami.
„Šiuo metu Lietuvoje reikalavimai yra net šiek tiek griežtesni nei pas mūsų kolegas latvius ir estus, nes jie galvoja apie 72 val. reikalavimą testui, o mes turime 48 val. jau dabar galiojantį. Ir pas mus yra be viso to privaloma izoliacija nepaisant to, ar yra testas, ar jo nėra“, – kalbėjo sveikatos ministras Arūnas Dulkys.
Tačiau, ar visi iš Didžiosios Britanijos parvykę lietuviai griežtai laikosi reikalavimų – vargu, ar įmanoma patikrinti.
„Žinoma, prie kiekvieno saviizoliuoto žmogaus pastatyti pareigūno nepavyks, bet tai kontrolei dėmesį skirsime pakankamą. Žmonės atvykstantys turi pranešti kur izoliuosis. Pas mamą izoliuotis neleidžiama, o reikalavimai griežti, o laikymasis priklauso nuo žmonių sąmoningumo“, – sako premjerė Ingrida Šimonytė.
Štai Lietuvos oro uostų duomenys rodo, kad nuo sausio 1 d. atnaujinus oro susisiekimą su karalyste į Lietuvą iš ten atskrido 1266 žmonės. Išskrido dukart tiek.
Atvykę į Lietuvą privalo apie tai pranešti NVSC. Šis skelbia, nuo Naujųjų užregistravęs ir 154 automobiliais iš Britanijos atvykusius žmones. Tačiau, aiškėja, kad kiek jų iš tiesų atvyko automobiliais ar keleiviniais mikroautobusais – panašu, jog niekas dorai ir nežino, ir negali sukontroliuoti.
Keleivių vežimo iš Anglijos į Lietuvą paslaugas teikiantys verslininkai sako, kad žmones veža, tik atvirai kalbėti apie tai dauguma nenori. Didžiausias jų rūpestis dabar – keleivių koronaviruso testai prieš kelionę.
„Tai vat žmonės ir nori prie sienos daryti. Bet prie sienos dabar kaina 150 svarų vienam. Ir tai ne prie pačios sienos, reikia važiuoti atskirai“, – pasakoja vežėjas Tomas.
O pasidarius testą ir su neigiamu rezultatu kirtus Prancūzijos ar Olandijos sieną – toliau keleiviai esą niekam neįdomūs – Europoje laisvas judėjimas.
„Jeigu mano rekomendacija būtų, ir manau, kad čia palaikytų visi – traktuoti tai, kaip labai didelę riziką ir galvoti, ką reiškia ta atmaina. Atsiminkime, kodėl JK užsidarė: ji labiau plinta ir jai suvaldyti reikia griežtesnių priemonių. Tai dabar mes turime griežtas priemones. Jei mes ją prasileisim, tai situacija bus dar blogesnė. Tai tada – ar galime sau tai leisti“, – teigia Dr. V. Zemlys-Balevičius.
Pasak ekspertų – tokioje situacijoje galėtų būti priimami ir bendri Europiniais sprendimai – tarkime apriboti visos bendrijos susisiekimą su iš jos išstojusia Britanija arba net uždaryti visas valstybių sienas, stabdant naujos atmainos plitimą. Užsienio reikalų ministerija sako kol kas neturinti informacijos apie panašius planus.