Nuo gruodžio 1 d. vilniečiai už viešojo transporto bilietus mokės daugiau. Daugelis važinėjančiųjų šiuo transportu teigia, jog brangimas atsilieps jų biudžetui.
Vieni sako, jog taupys maisto sąskaita, kiti – cigarečių, o treti svarsto galimybę pradėti važinėti automobiliais ar, kai įmanoma, vaikščioti pėsčiomis. Tuo metu transporto bendrovių vadovai tikina, jog keleivių sumažės nežymiai ir tik pirmaisiais mėnesiais.
Vilnietis Rolandas sako bilietų brangimui jau pasiruošęs – su kolegomis sutaręs, kad nuo gruodžio 1-osios važiuos vienu automobiliu.
„Važinėsiu savo transportu. Į darbą važiuoti trise automobiliu praktiškai pigiau išeina nei viešuoju transportu. Be to, daug greičiau. 70 centų brangesni bilietai yra daug – per mėnesį susidaro suma.
Paskaičiuokit, jei dar reikia persėsti, pirmyn atgal išeina kone septyni litai per dieną. Jei penkiese susimeti po septynis litus, už tiek automobiliu gali važiuoti kone savaitę. Juk yra skirtumas. Logiškiausia būtų po truputį kelti bilietų kainas. Tuomet taip nesijaustų“, – mano 28-erių vyras.
Savo įpročius keisiantis pasakoja ir pensininkas Alfonsas. „Tokia kaina nenormali. Kas važinėja nuosavu automobiliu, tam važiavimas pinga, nes atpigo benzinas. O žemiausios klasės žmonėms, kurie važinėja viešuoju transportu, bilietus pabrangina.
Po gruodžio 1-osios viešuoju transportu važiuosiu nebent į kokią nors gydymo įstaigą, o taip niekur nevažinėsiu, mažiau nei dabar. Daugiau vaikščiosiu pėsčiomis ir daugiau batų plėšysiu – irgi kainuos. O ką daryti? Į užsienį reikia važiuoti, prašyti prieglobsčio, jei nenori badu mirti. Ar važiuosiu? Pažiūrėsiu. Jei važiuosiu, nebūsiu nei pirmas, nei paskutinis“, – svarsto pašnekovas.
Alfonsas skaičiuoja, kad brangimas labai atsilieps mažiau uždirbantiems žmonėms ar pensininkams. „Jei žmogus nuvažiavo, pėstute gi negrįš. Skaičiuokim antkainį į abi puses. Taigi jau išeina 1,4 lito. O tai – pusė kepaliuko duonos. Tiems, kurie mažai gauna, be abejo, tai labai daug reiškia. Bilietus reikia branginti po truputį. Galėjo pabranginti 10 centų, tuomet nebūtų tokios nesąmonės kaip dabar“, – įsitikinęs pensininkas.
Pasiruošę taupyti
Kol vieni pašnekovai sakė daugiau vaikščiosiantys pėsčiomis, kiti – tiesiog taupysiantys brangesniems bilietams. „Mano įpročių kainų kilimas nepakeis, bet šiaip kvaila. O kaip gali pakeisti, jei reikia atvažiuoti nuo taško A iki taško B? Į darbą pėsčiomis neisi, o iš darbo gal ir galima. Bet aš ir dabar dažnai vaikštau, nes greičiau nueinu, nei piko metu su troleibusu atvažiuoju. Tačiau teks labiau taupyti, visada reikia ir taip taupyti. Bilietėliams, matyt, taupysiu cigarečių sąskaita“, – šypsosi 44-erių Tomas.
44-erių Danutės nuomone, bilietai ir dabar kainuoja daug. „Taupau jau dabar, todėl manau, kad kiek dabar važiuoju, tiek ir paskui reikės važiuoti. Vienos stotelės aš ir dabar nevažiuoju, einu pėščiomis – taupau, ir paskui nevažiuosiu.
O šešių kilometrų pėsčiomis nenueisiu, laiko neužtenka. Savaime suprantama, kad brangimas atsilieps biudžetui. Tikriausiai taupysiu maisto sąskaita. Kas uždirba daugiau, tie gal ir nepajaus, bet jie su visuomeniniu transportu nevažinėja“, – svarsto ji.
Moteris mano, kad bilietų branginimas nėra išeitis. „Man atrodo, kad galima būtų surasti kitokių būdų užlopyti biudžeto skylėms, bet valdžiai geriau matyti. Jie mano, kad tik mūsų sąskaita galima viską sutvarkyti. Jie galvoja, kad pabranginę bilietus 70 centų užlopys biudžetą, bet, manau, tikrai neužlopys, o mums toks brangimas – tikrai didelis nuostolis“, – teigia Danutė.
Maisto sąskaita taupyti ketina ir Leonarda. „Į darbą važinėti reikia, vis tiek teks mokėti. Teks taupyti maisto sąskaita, ką padarysi. Jei darbovietė būtų arti, eičiau pėsčiomis. Bilietai brangs labai daug. Mūsų šeimos biudžetui tai labai atsilieps“, – svarsto moteris.
Tuo metu abiturientas Paulius laukia vasaros. „Greitai ateis vasara, nebereikės važinėti. Tačiau mano įpročių bilietų brangimas nepakeis, važinėsiu taip, kaip važinėjau“, – planuoja devyniolikmetis.
Įpročių keisti neketina ir 46-erių Jūratė. „Mano pajamos man leidžia naudotis viešuoju transportu tiek, kiek man reikia. Mano biudžetą pabrangę bilietai gal ir pakeis, bet labai nežymiai. Tačiau apskritai 70 centų brangimas yra daug“, – teigia ji.
Keleivių nesumažės
Tuo metu „Vilniaus autobusų“ ir „Vilniaus troleibusų“ vadovai tikina, kad paprastai po viešojo transporto bilietų kainų kėlimo keleivių sumažėja nežymiai.
„Per tą laiką, kiek dirbu, viešojo transporto bilietų kainas kėlė gal 15–20 kartų. Tokiais atvejais paprastai pirmą mėnesį keleivių sumažėja, vėliau tas skaičius tampa toks pat ar jų net padaugėja, nes keleivių srautą lemia ne tik viešojo transporto kainos, taip pat benzino kainos, užpustyti keliai (tuomet žmonės važiuoja ne su savo transportu) ir t. t.
Apskritai pastebėta tokia tendencija, kad kasmet spalį viešuoju transportu važiuoja daugiausia, o rugpjūtį – mažiausiai“, – komentavo „Vilniaus troleibusų“ generalinis direktorius Jonas Bagdonavičius.
Tam pritaria ir „Vilniaus autobusų“ generalinis direktorius Gintaras Nakutis. „Pakilusios kainos gyventojų įpročių niekaip nepakeis. Tradicija tokia, kad po kainų kėlimo daugiausia 3 mėnesius keleivių šiek tiek sumažėja (apie 5–10 proc.), vėliau žmonės apsipranta su kainomis ir vėl važinėja.
Taip pat didelė grupė žmonių važinėja su lengvatiniais bilietais. Kai kainos kilo 2005 metų vasarą keleivių sumažėjimo išvis nepajutom. Šįkart tikimės, jog keleivių šiek tiek sumažės, bet pajamos padidės“, – teigė G. Nakutis.
Anot J. Bagdonavičiaus, kelti kainas reikėjo dar pernai birželį. „Tokiu atveju bilietas kainuotų 1,5 lito. Bet jei dar būtume laukę metus, reiktų kelti dar daugiau. Žinoma, galima vaikščioti ir pėsčiomis, ir dviračiu važiuoti, bet kodėl degtinės fabrikai dirba tik pelningai, o troleibusai nuostolingai.
Kainų kėlimas yra vienintelė išeitis. Juk mes matom, kad savivaldybė daugiau pinigų negali skirti, bankai paskolų neduoda. Negi turime nutraukti savo paslaugas, nes negalime išsilaikyti. Juk tai nebūtų išeitis“, – sako vadovas.
G. Naučio teigimu, kainas protingiau kelti kasmet, bet po truputį. „Kai savivaldybė svarsto biudžetą, turi numatyti, kiek papildomų lėšų reikės viešajam transportui. Ir tada reikia žiūrėti, kiek savivaldybė gali prisidėti, kiek procentų reikia kelti kainas. Tokiu atveju bilietai galėtų kasmet brangti po 10–15 centų ir nebūtų tokio smūgio“, – siūlo jis.
Eglė Lipeikaitė