• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

1984 metais Mike’as Lazaridis, Vaterlo universiteto studentas, ir Douglasas Freginas, Windsoro universiteto inžinierius įkūrė kompaniją RIM. Po keletos metų vaikinai išleido prietaisą, kuris leido siųsti ir tikrintis elektroninius laiškus už biuro ribų. Jis buvo pavadintas „BlackBerry“, rašoma „Bloomberg Businessweek“.

1984 metais Mike’as Lazaridis, Vaterlo universiteto studentas, ir Douglasas Freginas, Windsoro universiteto inžinierius įkūrė kompaniją RIM. Po keletos metų vaikinai išleido prietaisą, kuris leido siųsti ir tikrintis elektroninius laiškus už biuro ribų. Jis buvo pavadintas „BlackBerry“, rašoma „Bloomberg Businessweek“.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

RIM išaugo į vieną brangiausių pasaulio kompanijų, o „BlackBerry“ tapo populiarus tarp verslininkų, pramogų pasaulio garsenybių ir politikų. Kol viso vakarėlio nesugadino „Samsung“ ir „Apple“. Lapkričio pabaigoje kompanijos akcijos atpigo daugiausiai per 15 metų.

REKLAMA

Kompanija pradėjo įgauti formą, kai 1992 metais RIM vadovas M. Lazaridis pasamdė Harvardo absolventą Jimą Balsillie padėti į keblią padėtį papuoluosiam verslui. Jis paėmė antrą paskolą ir investavo į RIM ketvirtį milijono dolerių mainais už trečdalį akcijų ir vadovo pavaduotojo postą. Buvę darbuotojai pastebi, kad J. Balsillie buvo itin ambicingas kaip kanadietis.

REKLAMA
REKLAMA

Iš pradžių įmonės darbuotojai net nenutuokė, kas yra išmanusis telefonas ir dirbo prie skirtingų projektų. Kartais projektų grupės nesuprasdavo, ką gamina kitos, tačiau visi nuolat domėjosi ir mokėsi. Iš pradžių buvo sukurtas pranešimų gaviklis RIM 900. Tačiau, kaip teigia aštuntasis kompanijos darbuotojas Garry Mousseau, jį ir M. Lazaridį erzino ant diržo esanti antra elektroninio pašto dėžutė, kuri gali tik priimti laiškus. Tuomet jie nusprendė sujungti 30 skirtingų programinės įrangos kūrimo projektų ir išleisti naują produktą.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

1997 metais RIM akcijos pradėtos kotiruoti Toronto akcijų biržoje, o po dviejų – „Nasdaq“. J. Balsillie kompanijoje paskelbia naują „spurgos“ taisyklę: jei darbuotojai užklumpami klabantys apie kompanijos akcijas, jie perka spurgas kiekvienam komapanijos darbuotojui.

REKLAMA

Tais pačiais metais J. Balsillie visus supažindina su gervuogės (angl. blackberry) formos prietaisu su visų ženklų klaviatūra, kuri priminė gervuogės uogeles. Tai buvo revoliucija, kuri leido ne tik gauti elektroninius laiškus ne prie darbo stalo, tačiau ir juos atrašyti. Iš pradžių ir pavadinimas „Blackberry“ visiems atrodė kvailas.

REKLAMA

Tuo laikotarpiu vyko interneto revoliucija, o kanadiečiai sėkmingai kopijuodavo tokius projektus kaip „eBay“ ir sulaukdavo finansavimo, tačiau RIM 950 buvo prietaisas, kuris iki šiol neturėjo analogų. Po savaitės „Motorola“ išleido identišką prietaisą „Page Writer 250”. Vis dėlto tai buvo tik prietaisas be programinės ir paslaugų įrangos, taigi konkurencinė kova buvo pralaimėta jai net neprasidėjus.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

RIM 950 buvo skirtas kompanijų vadovams ir jų darbuotojams. Įrenginys su vartotojo elektronine pašto dėžute būdavo susiejamas specialia programine įranga įrašyta kompiuteryje. Tai nebuvo labai sudėtingas sprendimas, tačiau labai greitai „Blackberry“ tapo verslo įvaizdžio dalimi. Verslininkai rizikavo iškristi iš „žaidimo“, jei nereaguotų į laiškus bet kuriuo metu, bet kurioje vietoje.

REKLAMA

Iki 2004 „Blackberry“ turėjo 80 platintojų 40 šalių ir daugiau nei 2 mln. vartotojų.

Po dviejų metų buvo pristatytas naujas „Pearl“ modelis. Buvęs kompanijos viceprezidentas Jesse Bourdreau prisimena, kad tuomet įrenginys buvo tikras „saldainiukas“. Jame buvo sumontuotas specialus judantis naršymo klavišas, vaizdo įrašų grotuvas ir vaizdo kamera. M. Lazaridis iš pradžių abejojo, kam ji reikalinga, tačiau tuo metu „Blackberry Pearl“ įžengė į eilinių vartotojų rinką.

REKLAMA

Buvęs „Blackberry“ generalinis direktorius Ray‘us Gillernwateris prisimena, kad per savo 24-uosius metus 180 dienų praleido „Ritz-Carlton“ viešbučiuose, nes nuolatos reikėdavo derėtis dėl naujų „Blackberry“ pardavimo ir platinimo taškų. Visame pasaulyje prekybininkai troško tapti platintojais, taigi „Blackberry“ atstovai buvo laukiami visur, tereikėjo paskambinti ir pasakyti, kad atveži „Blackberry“ telefonus.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Pastebima, kad kompanijos sėkmę nulėmė jaunų vietinių talentų pritraukimas iš Vaterlo universiteto. Pradžioje mieste buvo 550 tūkst. gyventojų, o šiandien tai yra Kanadietiškasis Silicio slėnis, kur mažaug tūkstantis technologijų kompanijų kasmet sukuria 30 mlrd. JAV dolerių pelno.

Vis dėlto sparti plėtra, anot buvusių darbuotojų, tapo šalutiniu sėkmės produktu. Per ketverius metus kompanijos darbuotojų skaičius išaugo nuo 2 iki 12 tūkst. Ilgainiui visas inžinerinis ir tyriamasis darbas sudarė tik 5-10 proc. viso proceso, nes naujuosiuose „Blackeberry“ buvo taisomos klaidos, bet ne kuriamos naujovės. Ilgainiui pradėjo prastėti ir kokybė. Tuo metu grąžinimo linija buvo pilna naujų „Blackberry“, kurie būdavo atiduodami be didesnių paaiškinimų ar motyvų.

REKLAMA

2007 metais pasirodė pirmasis „Apple“ išmanusis telefonas „iPhone“, tačiau nei M. Lazaridis, nei J. Balsillie nematė potencialaus pavojaus, o dar tik būsimų konkurentų produktą sukritikavo dėl trumpo baterijos veikimo laiko ir menko saugumo.

Panašiu metu išmaniuosius telefonus išleido „Microsoft“ ir HP, tačiau RIM pozicija buvo, kad tai nėra konkurentai, nes pagrindinė „Blackberry“ stiprybė yra verslo duomenų saugumas, o tam reklamos nereikia. Tuo tarpu „iPhone“ jie laikė „muzikos grotuvu ir vartotojų žaisliuku“.

REKLAMA

Tai buvo viena iš priežasčių, kodėl „Balckberry“ neinvestavo į reklamą. Būtent taip jie prarado kontraktą su paauglių dievaičiu Justinu Bieberiu.

Buvęs kompanijos vyriausiasis verslo plėtros vadovas Vincentas Washingtonas pasakojo, kad vieną dieną J. Bieberis kreipėsi į RIM su prašymu, kad šie duotų jam 200 tūkst. JAV dolerių ir 20 „Blackberry“ telefonų, tuomet jis tapsiąs kompanijos ambasadoriumi.

REKLAMA
REKLAMA

„Kai su idėja, kad šis kanadiečių paauglių dievaitis pritrauks daug vartotojų, kreipėmės į rinkodaros skyrių, buvome išmesti. Kai pasakėm, kad vaikis gali pralenkti net RIM, visi juokėsi“, - pasakojo jis.

2008 metais RIM išleido „Blackberry Bold 9000“. Kitą mėnesį komapnijos akcijos kaina pakilo iki rekordinių 148 JAV dolerių. Tų pačių metų rudenį rinkoje pasirodė pirmasis „Android“ išmanusis telefonas.

Vis dėlto, kaip šiandien pastebi buvę darbuotojai, nauji produktai būdavo pagaminami, pristatomi ir parduodami. Tai buvo viskas. Galiausiai „Blackberry“ pradėjo strigti ties tomis paslaugomis, kuriomis naudojosi paprasti vartotojai: nuotraukų peržiūros, interneto naršymas. Naujų programėlių kūrimas buvo apleistas ir čia išsiveržė „iPhone 3G”.

2010 metais „Apple“ išleido vieną sėkmisngiausių elektronikos įrenginių planšetinį kompiuterį „iPad“, po metų „Blackberry“ pateikia konkuruojantį „PlayBook“. Tačiau tai buvo šipštas, nes įrenginyje neveikė elektroninio pašto paslauga.

2012 metų sausį, kai kompanija pradėjo užleidinėti rinkos pozicijas konkurentams, o akcijos pradėjo kristi, M. Lazaridis ir J. Balsillie atsistatydino iš vadovų postų ir tapo pavaduotojais. Į vadovo kėdę atsisėdo buvęs „Siemens“ vadovas Thorstenas Heinsas, kuris prie „Balckberry“ kompanijos prisijungė 2007 metais.

REKLAMA

2013 metais kompanija RIM pavadinimą pakeitė į „Blackberry“ ir kompanijos kūrybine vadove paskiria popatlikėją Alicia Keys. Tuo pačiu metu pristatomas naujasis išmanusis telefonas su nauja programine platforma „Blackberry 10”. Th. Heinso teigimu, tai bus kažkas iki šiol nematyto.

Rugsėjį kompanija paskelbia, kad per paskutinį ketvirtį sulaukė 965 mln. JAV dolerių nuostolių ir planuoja atleisti 4,5 tūkst. darbuotojų. Lapkritį žlunga susitarimas pardoti kompaniją „Fairfax Financial Holdings“ fondui už 4,7 mlrd. JAV dolerių. Th. Heinsą vadovo poste pakeičia buvęs „Sybase“ vadovas Johnas Chenas.

Gruodžio pradžioje jis viešai pareiškė, kad kompanija neparduodama, o kalbos apie jos žlugimą išpūstos.

„Kai kalbamės su fokus grupėmis apie technologijų rinką, yra pavadinimų, kurių žmonės nebemini. Tada užeina kalba apie „Blackberry“, nes tiriamieji turi sentimentų šiam prekės ženklui. Jei žmonės apie mus dar kalba, neįmanoma netikėti tolimesne mūsų veikla. Žmonės nori, kad „Blackberry“ pasisektų“, - optimistiškai kalbėjo „Bloomberg Businessweek“ kalbintas dabartinis kompanijos vyriausiasis produktų rinkodaros vadovas Jeffas Gaway‘us.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų