Nutoldami nuo įprastų lietuviškų vasaros atostogų tradicijų ir iš kelionių plano išbraukdami perdėtai brangius Palangos viešbučius, sausakimšą pajūrį ar triženkles sumas kainuojančius kelialapius į kurortinius SPA centrus, Lietuvos žemėlapyje dairomės mažiau populiarių, tačiau savito žavesio turinčių maršrutų. Šįkart mūsų bendražygiu tapo labai įperkamas europiečių numylėtinis „Dacia Sandero Stepway“ – juk jei jau planuojame ribotą biudžetą turinčias atostogas, tam reikia ir atitinkamo kompaniono.
Be to, skirtingai nei Lietuvoje ganėtinai dažnai sutinkami krosoveriai, kurie išsigąsta išvydę bent menkiausią lietuviško kaimo vieškelį, padidinto pravažumo „Dacia Sandero Stepway“ turėtų suteikti pakankamai užtikrintumo netyčia pasukus keliukais, kuriuose daugeliui „plentinių“ visureigių žolė kutentų papilvę.
Anomalija vidury miško
Kadangi nemaža dalis įdomių ir lankytinų gamtos objektų Lietuvoje glaudžiasi kažkur atokiau nuo pagrindinių kelių ir juos pasiekti tenka anaiptol ne asfaltuotomis gatvėmis, nuo pat kelionės pradžios buvome nusiteikę, kad šios kelionės metu galėsime pažinti ne tik gimtąją žemelę, bet ir „Sandero Stepway“ galimybes. Kita vertus, 201 mm siekianti automobilio kėbulo prošvaisa iš dalies net ir įpareigoja „Sandero Stepway“ nosį nukreipti link žvyrkelio ar miško keliuko, kuriame atsiskleistų tikroji rumuniško ratuočio paskirtis.
Būtent tokią pažintinės išvykos kryptį ir pasirinkome: galutiniu kelionės tikslu tapo mistiškai skambanti Velnio duobė. Tai – vos keletą kilometrų nuo Aukštadvario nutolusi, miškų glūdumoje esanti ir įvairiomis legendomis apipinta piltuvo formos duobė, paskelbta geologiniu gamtos paminklu ir ir vienu iš 100 lankomiausių Europoje gamtos paminklų. Nors Lietuvos teritorija tiesiog nusėta daugybe įvairių daubų, įdubų ir duobių, tačiau Velnio duobė iš jų pati giliausia – jos gylis siekia 40 metrų, o taisyklingo apskritimo formos duobės viršuje skersmuo siekia net 200 metrų.
Iki šių dienų nėra tiksliai žinoma, kaip ir kada atsirado ši „velniaduobė“ – anksčiau žmonės daugelį nepaaiškinamai susidariusių įdubų vadindavo būtent taip. Didžioji dauguma mokslininkų sutaria, jog tai gali būti paskutinio ledynmečio reliktas. Manoma, jog šioje vietoje po smėlio sąnašomis ilgai pūpsojo didžiulis ledo luitas, kuris palaipsniui ištirpo, o vietoje jo liko gili duobė. Tai viena iš gausybės galimų teorijų, kurios varijuoja nuo meteorito, galimai išmušusio duobę, iki legendų apie prasmegusias bažnyčias ir čia naktimis puotaujančius velnius.
Toks anonsas „Google“ paieškoje pasirodė gana intriguojantis, tad ankstų šeštadienio rytą leidomės gyvai pažiūrėti – kokio velnio ta Velnio duobė laikoma tokia ypatinga? Kadangi maudytis, žvejoti ar stovyklauti kelionėje neplanavome, su savimi pasiėmėme tik pačius svarbiausius šiuolaikinių kelionių atributus – mobiliuosius telefonus, skardinę energetinio gėrimo ir USB laidą, kuris padėtų lengvai pasinaudoti automobilyje esančia „Android Auto“ sąsaja, už kurios naudojimąsi „Dacia“, pavyzdžiui nereikalauja užsisakyti mėnesinės prenumeratos ar priverstinai pasirinkti keletą įrangos paketų, jog gautumėte prieigą prie šios plačiai naudojamos technologijos.
Gilioje duobėje padeda aukšta prošvaisa
Navigacijai vedant mus pustuščiais ankstyvo rytmečio keliais, o „Sandero Stepway“ tykiai birbiant maždaug 90 km/val. greičiu, turėjome progą ne tik įvertinti gerą litrinio varikliuko ekonomiją užmiestyje, bet ir padiskutuoti apie realias ir metaforines duobes.
Ne taip ir seniai naujų automobilių rinka ridenosi į savitą velniaduobę, kurios priežastys ir kilmė buvo kur kas aiškesnės nei tos, kuri laukė mūsų kelionės pabaigoje – ir vis dėl to, kol vienų gamintojų sandėliuose dėl sutrikusio puslaidininkių tiekimo praktiškai stūgavo vėjai, „Dacia“ tokio didžiulio nuopuolio nepajuto ir vargu pajus ateityje, mat eksponentiškai augančios naujų automobilių kainos daro meškos paslaugą ne bet kam, o Europoje keturlypiais žingsniais populiarėjančiai „Dacia“.
Vien praėjusiais metais „Dacia“ pardavimų apimtys išaugo iki daugiau nei 440 tūkst. vienetų. Su šiuo įspūdingu rodikliu rumuniška markė sugebėjo aplenkti „Citroën“, „Fiat“, „Opel“ ir netgi „Seat“, tačiau įspūdingiausia yra tai, jog „Dacia Sandero“ nuo pat 2017 metų yra populiariausias automobilis tarp fizinių asmenų – žmonių, kurie naują automobilį perka savo lėšomis.
Galvoje benarpliojant šį „Dacia“ pasiekimą, kelrodė elektroninė „žvaigždė“ paragino pasukti į šoną nuo lygių (ar apylygių) Aukštadvario gatvelių ir toliau riedėti žvyrkeliu. Kaip simboliška – leidžiantis giliausios Lietuvos duobės link padidinta prošvaisa, panašu, tikrai pravers. Visgi, negrįstas kelias pasirodė ne toks ir prastas, ir nors vietomis teko pasipurtyti per vadinamąją „tarką“, ratuotasis bendražygis tuos kelis kilometrus „prarijo“ su dideliausiu pasigardžiavimu.
Paslaptinga aura
Kadangi Velnio duobę pasiekėme ne tik kad neįdienojus, bet dar net neatėjus šeštadieninio vėlyvų pusryčiųmetui, nedidukėje automobilių stovėjimo aikštelėje, kaip ir pačiose duobės apylinkėse, nebuvo nė ženklo kitų lankytojų. Tad palikę „Sandero Stepway“ atsipūsti vienumoje, leidomės tyrinėti pačios Velnio duobės, kuri, tiesą sakant, išties palieka nemenką įspūdį – prie jo, žinoma, prisidėjo ir visiška tyla bei ramybė miško apsuptyje. Mediniai laipteliai veda iki dugne telkšančios 60 metrų skersmens pelkės, po kurią, remiantis ženklais, verčiau nebandyti braidžioti. Pasak įvairių šaltinių, pelkėje ir ją supančiuose šlaituose žaliuojantys medžiai turi augimo anomalijų, o kai kurie mokslininkai tvirtina, kad prie Velnio duobės fiksuojami energetinio lauko nuokrypiai.
Negana to, pasiekę galutinį tašką, pakopinėję laipteliais žemyn ir aukštyn bei apsukę ratuką aplink pačią Velnio duobę, galite patyrinėti ir tolesnes apylinkes. Priklausomai nuo poreikių ir norų, tankūs miškai leidžia pasinaudoti neblogai išplėtotais, pasivaikščiojimui tinkamais takais, kurie gali nuvesti link Škilietų ežerų, kurie taip pat laikomi praėjusio ledynmečio palikimu. Jeigu įveikę 900 metrų atstumą nenorėsite apsisukti atgal, eikite dar toliau – link Pamiškės piliakalnio, ant kurio užkopę galėsite geriau apžvelgti Mergiškių kraštovaizdžio draustinį ir, mūsų atveju, pagalvoti, kokiais klystkeliais su „Dacia Sandero Stepway“ leisimės kitą kartą.