Stebint skirtingas greitojo maisto restoranų tinklo „McDonald‘s“ parduodamo mėsainio „Big Mac“ kainas euro zonos šalyse nuo 2011-ųjų liepos iki šių metų sausio, anot analitinio centro „Bruegel“ ekonomisto Guntramo Wolffo, peršasi išvada, kad sunkiau besiverčiančios šalys kaip Airija susiveržė diržus, o kitos – ne.
„Big Mac“ kaina dešimtmečius buvo naudojama leidinio „The Economist“, taip supaprastinant pasaulio valiutų vertinimus. Esmė yra tame, kad mėsainį pagaminti kainuoja tiek pat, tačiau jo kaina šalyse skiriasi.
G. Wolffas remdamasis duomenimis nustatė, kad kainų kilimas Graikijoje, Portugalijoje ir Ispanijoje buvo mažesnis už euro zonos vidurkį. Airijoje kainos krito. Būtent šios šalys išgyvena giliausias ekonomes reformas dėl skolų krizės. Tuo tarpu Vokietijoje kainos didėjo sparčiau nei euro zonos vidurkis.
Ekonomistas, remdamasis šiais duomenimis, teigia, kad ekonominės pertvarkos veikia. Pavyzdžiui, Airijoje, sumažinus išlaidas ir gavus tarptautinę pagalbą, mėsainis atpigo nuo 3,8 iki kiek mažiau nei 3,5 euro. Italija tampa labai svarbia išimtimi, nes šioje, gana įsiskolinusioje šalyje, „Big Mac“ kainuoja brangiausiai – 3,85 euro, kai už tokį patį mėsainį Vokietijoje sumokėtumėte tik 3,64. „Italijai reikia pritaikyti teisingą politką, siekiant išvengti aukštos infliacijos“, - sako G. Wolffas.
Lietuvoje „Big Mac“ kainuoja 2,26 euro (analizuojamu laikotarpiu pabrango 15 euro centų). Latvijoje už šį mėsainį sumokėtumėte 2,42 euro (pabrango 22 centais), o Lenkijoje – 2,17 (pabrango 2 centais).