Nuo „Bato“ iki „Elnio“
Šiaulių „Aušros“ muziejaus Fotografijos skyriaus vedėja Vilija Ulinskytė-Balzienė, paklausta apie pradinę parodos idėją, rodo pro vilos langą į buvusius Chaimo Frenkelio odų fabriko pastatus.
Prieš I-ąjį Pasaulinį karą kas penktas Šiauliuose sutiktas žmogus arba jo šeimos narys dirbo Chaimo Frenkelio odų fabrike. Jie netgi buvo laikomi Šiaulių darbininkų aukštesniuoju sluoksniu.
Vėliau Chaimo Frenkelio sūnus Jokūbas ten pat įkūrė „Bato“ fabriką, kuriame dirbo 500 darbuotojų, o pokario metais jis ėmė veikti kaip odos ir avalynės kombinatas „Elnias“.
Istoriniai batai savo rankomis
Istorijos skyriaus muziejininkė Austra Palapienė suskaičiavo daugiau kaip šimtą eksponuojamų porų ir pavienių batų. Muziejininkė veda prie archeologinių radinių, rodo aštunto, devinto amžiaus žalvariniais spurgeliais puoštų naginių rekonstrukciją. Nesunku įsivaizduoti, kaip jos gimė, kai atsiduri prie vitrinos, kur po stiklu išdėliotos to meto geležinės batsiuvio ylos.
Išvydus šešiolikto amžiaus kurpiaus dirbtuves ar odininko įrankius, parodos lankytojui gali kilti noras pačiam juos išmėginti. Organizatoriai pasirūpino, kad žmonės trumpam galėtų tapti kurpiais ir iš muziejaus pateiktų detalių pasigamintų sau batus.
Pirmiausia juos reikės susimodeliuoti pagal kurpalių, o paskui kantriai, naudojantis yla, susiūti vaškuotu siūlu. Šiuolaikiškesnis, bet ne mažiau sudėtingesnis batų gaminimosi būdas – susiklijuoti juos iš limpančių detalių.
Nuo vyžų iki aukštakulnių
Etnografinėje ekspozicijos dalyje muziejininkė siūlo įsispirti į medines klumpes ir patyrinėti lietuvių kaimo namų darbo nagines, vyžas, čempes.
Lietuviai nagines raukdavo iš odos, vyžas pindavo iš karnų, o čempes nerdavo iš siūlų. Muziejininkė primena, kad batai tuomet buvo prabangos dalykas, kuriais apsiavus važiuodavo į miestą ar bažnyčią.
Kontrastas kaimo apavui – aštuoniolikto, devyniolikto amžiaus meistrų siūti damų baliniai bateliai, eksponuojami kartu su korsetais. Lenkiškame madų dienraštyje „Tygodnik mod“ galima paskaityti apie iš Paryžiaus atkeliavusias madas.
Tarpukario batų madų nuotaikas pristato fotografija iš Broniaus Poškaus parduotuvės Šiauliuose, Vilniaus gatvėje. Čia matyti daugybė batų dėžučių, o ant kiekvienos iš jų skirtingi reklaminiai užrašai.
Kitose nuotraukose įamžintos Šiaulių batų parduotuvių vitrinos, o apžiūrint eksponuojamus prancūziškus, angliškus, lietuviškus batelius, gali pasijausti lyg vienos iš tokių parduotuvių klientas.
Eksponuojami karoliukais siuvinėti aukštakulniai, elegantiškos užsegamos blauzdinės, medinpadės basutės.
Sovietmečio kontrastai
„Tai gražumas „Elnio“ batų, kas nepirko – daug prarado“ – taip savo plakate reklamavosi po karo įkurtas odos ir avalynės kombinatas „Elnias“. Jie gamino ne kiekvienam „įkandamus“ batus.
Nors sovietmečiu vyravo pilkas ir šiurkštus apavas, parodoje esama ir to meto puošmenos – „vengerkų“ ir „filtsų“.
Muziejininkė Austra Palapienė sulygina sovietmečio parduotuvės fotografiją, kurioje matyti besibaranti pirkėja ir nepatenkinta pardavėja, su Broniaus Poškaus parduotuvės fotografija, iš kurios sklinda jaukumas, kur maloniai aptarnaujama pirkėja.
Lietuviško apavo ekspozicija veiks iki rugsėjo pabaigos.
Gintarė VALUCKYTĖ