Pastaruoju metu bankai pradėjo aktyviau konkuruoti dėl klientų ir bando juos prisivilioti iš konkurentų, siūlo mažesnes banko maržas ir kitas kuo palankesnes sąlygas. Esant tokiai situacijai, bankai turės susitaikyti su mažesniais pelnais.
Teigiama konkurencijos pusė
Didieji Lietuvos komerciniai bankai teigia, kad konkurencija didėja labiau dėl mažųjų bankų siekio prisitraukti klientus nei dėl didžiųjų bankų veiksmų.
„Mažieji intensyviau stengiasi išsikovoti didesnę rinkos dalį, o didieji tradiciškai laikosi konservatyvesnės skolinimo politikos. Be to, šiuo metu bankai susiduria ne tik su stiprėjančia konkurencija, bet ir didėjančiu atsargaus, griežtesnio skolinimo poreikiu“, – Verslosavaite.lt teigė AB SEB banko vyriausioji analitikė Vilija Tauraitė.
AB „Hansabanko“ Būsto finansavimo departamento direktorė Žana Kovšova teigė, kad konkurencija turi ir teigiamą pusę.
„Konkurencija yra teigiamas dalykas, nes ji skatina ieškoti patogiausių ir geriausiai kliento poreikius atitinkančių paslaugų, nuolat didinti tokių paslaugų kokybę ar ieškoti naujų sprendimų. Žinoma, svarbu, kad ir esant konkurencinėmis sąlygoms, būtų laikomasi atsakomybės principo“, – teigė Ž. Kovšova.
AB DnB NORD banko Mažmeninės bankininkystės departamento vadovas Ričardas Butkus Verslosavaite.lt teigė, kad konkurencija verčia bankus plėstis.
„Didieji Lietuvos bankai ne tik visą per pastaruosius keletą metų uždirbtą pelną reinvestavo į tolimesnę savo banko plėtrą, bet ir papildomais akcininkų įnašais pritraukė milijonus litų papildomoms investicijoms, plėtrai“, – teigė R. Butkus.
Dominuoja būsto paskolos
Lietuvos banko duomenimis, 2007 metais tarp gyventojams teikiamų paskolų ir toliau dominavo būsto paskolos, o jų metiniai augimo tempai sudarė 61,6 proc. ir buvo kiek didesni nei prieš metus. Tiesa, paskutinį praėjusių metų ketvirtį buvo stebimas gana didelis būsto paskolų prieaugio sumažėjimas.
„Dažnai kliento pasirinkimą nulemia banko specialisto gebėjimas tiksliai išsiaiškinti kliento poreikius, pateikti teisingus klausimus, profesionaliai atsakyti į kliento klausimus. Taigi, esant panašioms būsto paskolos sąlygoms visuose bankuose, kliento pasirinkimą nulemia banko darbuotojo kompetencija“, – Verslosavaite.lt teigė Ž. Kovšova.
„Klientas, pasirinkdamas banką, kuriame nori gauti būsto paskolą, priima ilgalaikį sprendimą, kurį lemia ne vien būsto paskolos palūkanos ar marža, bet ir banko paslaugos kitose srityse“, – teigė AB SEB banko prezidento pavaduotojas ir Mažmeninės bankininkystės tarnybos direktorius Vytautas Sinius.
Palūkanų normos didėjo
„Pastaraisiais metais palūkanų norma didėjo. Tai lėmė sumaištis viso pasaulio ekonomikoje. Reaguodamas į tai, Europos Centrinis Bankas didina bazinę palūkanų normą. Siekdami išlaikyti klientus ir ieškodami geriausio sprendimo, bankai, žinoma, mažina savo pelno dalį – maržą“, – teigė AB „Sampo“ banko Valdybos narys Norbertas Žioba.
„SEB banke palūkanų normos yra didesnės nei tuo pačiu praėjusių metu laiku vien dėl rinkos sąlygų padidėjusių tarpbankinių palūkanų normų, – teigė V. Tauraitė. – Iš tiesų, vienas iš esminių veiksnių, pastaraisiais metais lėmusių rekordiškai žemas paskolų palūkanų normų maržas, buvo stiprėjanti bankų konkurencija. Kita vertus, galima pastebėti, kad praėjusiais metais realioji paskolų palūkanų marža padidėjo nuo 2,66 proc. iki 2,82 proc“.
Didžiausi rinkos praradimai – AB SEB bankui
Didėjant konkurencijai, 2007 metais įvairiose rinkos dalyse buvo stebima bankų koncentracijos mažėjimo tendencija.
Lietuvos banko duomenimis, per metus trijų didžiausių bankų (AB SEB bankas, AB bankas ,,Hansabankas” ir AB DnB NORD bankas) valdoma turto rinkos dalis sumažėjo nuo 69 proc. iki 67,6 proc. Didžiausi rinkos praradimai teko AB SEB bankui, o tarp rinkos dalį padidinusių labiausiai išsiskyrė „Nordea Bank Lietuva“.
AB DnB NORD banko Mažmeninės bankininkystės departamento vadovas Ričardas Butkus pabrėžė, kad bankų finansiniai rezultatai tiesiogiai priklauso nuo banko sugebėjimo pasiūlyti klientams naudingas ir kokybiškas finansines paslaugas.
Konkurencija gali būti ir pavojinga
Dėl didelės konkurencijos paprastai daugiausiai laimi klientai, o bankai turi daug dėmesio skirti veiklos efektyvumui didinti. Nors pernelyg didelė konkurencija, ypač tada kai įsiveliama į kainų karą, gali pakenkti.
R. Butkus mano, kad konkurencija gali sukelti tam tikrų problemų, pavyzdžiui, siekiant padidinti rinkos dalį, galima pradėti pernelyg liberaliai teikti paskolas, tinkamai neįvertinus su tuo susijusių rizikų arba taikyti palūkanų maržą, kuri nebeatspindi realios skolinimo rizikos.
Aistė Liudvinaitytė