Su Danu Azikejevu nutarėme susitikti Vilniaus senamiestyje ir jau tada spontaniškai pasukti kurios nors kavinės link. Užsukę į vieną Gedimino prospekte įsikūrusių kavinių sutikome šio verslininko pažįstamus. Stebėjausi kaip laisvai jis bendrauja... prancūzų kalba.
Netruko paaiškėti, kad šviestuvais Baltarusijoje prekiaujančios bendrovės „ExpoDesign“ įkūrėjas ir vadovas yra labai komunikabilus žmogus.
„Man puikiai sekasi užmegzti ryšius su klientais, partneriais bei žiniasklaida“, – neslepia savo stiprybės p. Azikejev.
Tačiau Danas sparčiai augantį verslą sukūrė ne tik bendravimo dėka. Daug prisidėjo jo strateginis mąstymas, planavimas bei kiti įgūdžiai. Norėdami geriau pažinti Daną Azikejev, būtina sugrįžti į jo karjeros pradžią, kurios metu ir formavosi verslo filosofija.
Fejerverkų prekyba ir knygų išnešiojimas
Danas puikiai prisimena savo pirmąjį amatą – „bambioškių“ pardavinėjimą: „Pamenu, važiuodavau į Gariūnus, užsipirkdavau įvairių fejerverkų didmenine kaina ir pardavinėdavau mokyklos kieme“. Kai žodis apie keturiolikmetį Daną pasklido, jo mokytoja patarė verslą uždaryti.
Nors verslas pasibaigė taip pat greitai kaip ir prasidėjo, polinkis „daryti pinigus“ išliko. Dar būdamas moksleiviu, Danas turėjo ir daugelį kitų veiklų: „Išvežiodavau elektroninės parduotuvės „Super.lt“ knygas, užsiimdavau graviravimu vienoje lazerių įmonėje – padirbėjus keletą metų nusprendžiau išeiti“, – teigia pašnekovas.
Dvyliktos klasės pabaigoje p. Azikejev nusprendė paieškoti papildomo darbo ir netoli savo namų atrado šviestuvų saloną, kuriame buvo ieškomas pagalbininkas.
„Reikėdavo ir žolę nupjaudavau, ir naujas prekes priimdavau, o ir parduoti gebėdavau – padėdavau kaip tik galėjau“, – teigia Danas.
Anot jo, svarbiausia gyvenime yra išnaudoti pasitaikiusias galimybes ir tinkamai užsirekomenduoti. Per gerą pusmetį mūsų pašnekovas tapo patikimiausiu įmonės savininko darbuotoju.
„Jei kažko nesugebėdavau atlikti pirmą kartą, viską išsiaiškindavau ir antrą kartą klaidos nedarydavau“, – sako verslininkas.
Pirmieji verslo pinigai – važinėjant į Minską
Padirbėjus minėtoje bendrovėje p. Azikejev įgavo nemažai patirties. Kartu su dviem verslo partneriais pradėjo savo šviestuvų prekybą Lietuvoje, tačiau pripažįsta, kad didžiąją dalį pinigų uždirbo ne Lietuvos, o Baltarusijos rinka. Anot pašnekovo, Baltarusija dar ir dabar jaučia daugelio prekių stygių, tad galimybių yra.
„Iš pradžių buvo sunku. Man, neturinčiam patirties ir įdirbio, tekdavo daug dirbti, kad gautume užsakymų. Tik po 3-4 mėn. aktyvaus klientų ieškojimo, buvo atlikti pirmieji užsakymai. Klientai iš pradžių sumokėdavo tik dešimtadalį užsakymo sumos“, – pirmuosius žingsnius prisimena Danas.
Kontaktas po kontakto, rekomendacija po rekomendacijos, klientų ratas pradėjo didėti. „Baltarusijoje svarbiausia yra rekomendacija ir laikytis duoto žodžio. Jei pasakei, kad atveši įsukti lemputę, gauk lemputę iš kur nori – neatvežti negali“, – teigia pašnekovas.
„Bendravimas čia labai konkretus. Jei davei žodį, turi parodyti kompetenciją, ko pasekoje ir darbo rezultatą. Būna, kad gautu rezultatu patenkinantys klientai sumoka ir gerokai daugiau. Būna, kad ir mažiau. Kartais sunku suprasti“, – priduria p. Azikejev.
Nuosavo verslo branda ir ateitis
„2011-iais metais pajutau, kad mano ir partnerio požiūris į verslą skiriasi. Į įmonę atėjo dirbti ir partnerio žmona, o tai jau darėsi panašu į šeimos verslą. Nors buvęs partneris ir bandė mane perkalbėti pasilikti, vis dėlto nusprendžiau parduoti savo akcijas ir įkurti nuosavą verslą“, – su liūdesiu prisimena p. Azikejev.
Iki šiol mūsų pašnekovas buvo geriau pažįstamas kaip mobiliųjų svetainių kūrimo įrankio „XtGem“ direktoriaus pavaduotojas. Į šią bendrovę jis atėjo dirbti visai netikėtai: “Bendrovės įkūrėjo Povilo ir mano mamos yra pažįstamos. Susisiekėme, pabendravome, vizijos sutapo, tad prisijungiau prie „XtGem“ komandos“, – teigia pašnekovas. Danas užsiima ryšių su įvairiomis interesų grupėmis – reklamos tinklais, investuotojais, žiniasklaida, stambiais klientais – užmezgimu bei palaikymu.
Galiausiai, Danas buvo vienas, tačiau greitai suprato, jog būti vienam versle nelabai apsimoka. Norėdamas plėstis Baltarusijos rinkoje, šis užmezgė ryšius su vienos stambios vietinės bendrovės vadovu ir sukūrė bendrą šviestuvų prekybos įmonę.
„Tekdavo bendrauti su labai stambiais klientais, kurių pasaulėžiūra ir žargonas daug platesnis. Ne visada suprasdavau dalykus, apie kuriuos kalbėdavo šie žmonės“, – prisimena p. Azikejev.
Norėdamas išspręsti naują problemą, šio straipsnio herojus pradėjo studijuoti Tarptautinio verslo mokykloje (TVM) – tarptautinių verslo finansų sritį.
„Universitete išmokau mąstyti globaliai, matyti pilną situacijos problemos vaizdą, dirbti ne įmonėje, o su įmone. Tai man labai padeda versle“, – teigia Danas.
Kas laukia ateityje, kolkas neaišku. Aišku tik tiek, kad p. Azikejevo verslas šiuo metu auga gana stabiliai ir planuojama plėtra. „Kitais metais turėtume atidaryti interjero saloną Vilniaus senamiestyje“, – apie artimiausius planus kalba pašnekovas.
Paulius Vitkus