Nuo paskutinės birželio mėnesio savaitės Vilniuje pradėta teikti nauja dalijimosi automobiliu paslauga. Naudotis „CityBee“ užrašais pažymėtais automobilius galimybė suteikiama visą parą, prieš tai tereikia užsiregistruoti paslaugą teikiančios bendrovės tinklalapyje ir internetu arba telefonu rezervuoti laiką. Pirmosios aikštelės, kuriose galima pasiimti „CityBee“ automobilius, pradėjo veikti prie Vilniaus miesto savivaldybės, taip pat verslo centrų „Vilniaus verslo uostas“, „Verslo trikampis“, „Ozas“ ir „Vilbra“. Balsas.lt nusprendė išbandyti paslaugą, savo kailiu patiriant, kokie yra jos privalumai ir trūkumai.
„CityBee“ automobiliai (nuotr. Balsas.lt/Ruslano Kondratjevo)
Tiems, kas mažiau domėjosi „CiteBee“ paslauga, paminėsime, kad mažiausia automobilio rezervacijos trukmė yra viena valanda, o visą dalijimosi automobiliu kainą sudaro automobilio nuomos kainos (1 Lt/val.) ir kainos už nuvažiuotus kilometrus (1 Lt/km) suma, į kurią bus įskaičiuotos ir išlaidos deglams. Pavyzdžiui, mūsų suplanuoto trumpo eksperimento biudžetas buvo 10 Lt, t.y. litas už valandos trukmės automobilio nuomą ir maždaug 8-9 nuvažiuotus kilometrus. Tam, kad administracinė išlaidos nebūtų didesnės už pajamas, paslauga sumanyta taip, jog valandinis nuomos tarifas taikomas tik nuvažiavus ne mažiau kaip keturis kilometrus. Kitu atveju minimali paslaugos kaina valandai – 5 Lt.
Smagu tai, kad paslaugą teikianti kompanija stengiasi būti šiuolaikiškai lanksti, todėl ne piko metu (nuo 18:00 iki 8:00 val.) ir savaitgaliais nuomos tarifas yra dvigubai mažesnis – 50 centų už valandą. Taip pat, jei per rezervacijos laikotarpį automobilis nuolat judės, tiksliau tariant, vidutiniškai per valandą nuvažiuos 40 kilometrų ir daugiau, klientui bus taikoma 50 proc. nuolaida. Tokia yra informacinė-ekonominė šios paslaugos pusė, tačiau šį kartą didžiausią dėmesį skirsime praktikai.
Registracijos forma (nuotr. Organizatorių)
Nurodytu interneto adresu www.citybee.lt randame registracijos anketą, kurios užpildymas yra būtinas tam, kad klientas būtų įvestas į sistemą. Duomenų formoje reikalaujama labai išsamių ‒ greta asmens kodo pildome asm. dokumento numerio, išdavimo datos, registracijos vietos, vairuotojo pažymėjimo numerio ir galiojimo laiko eilutes. Reikalaujama netgi vairuotojo pažymėjimo kopijos failo ir belieka tik džiaugtis, kad eksperimentą pradėjome redakcijoje, kur netrūksta kompiuterinės įrangos. Viską sąžiningai užpildome, įskaitant ir punktus susijusius su eismo įvykiais ir vairavimu apsvaigus nuo alkoholio ar narkotinių medžiagų per pastaruosius trejus metus. Gauname patvirtinimą, kad mūsų registracija priimta.
Maždaug po valandos gauname sutartį PDF formatu su prašymu pasirašyti nurodytose vietose, skenuoti ir siųsti atgal. Visos sutarties turinys – keturi puslapiai ir patariame potencialiems paslaugos klientams prieš pasirašant atidžiai visą ją perskaityti. Neįmanoma nepastebėti pirmajame puslapyje įrašytos kasko draudimo besąlyginės išskaitos (frančizės) sumos, kuri „CiteBee“ automobiliams yra didžiulė – 1000 Lt. Taip pat vertas paminėjimo yra sutarties punktas, pagal kurį klientas patvirtina, kad jam yra žinoma, jog tuo atveju, jei automobilis bus pavogtas, sugadintas ar sunaikintas, kai buvo paliktos atidarytos, neužrakintos durys arba stoglangis, draudikas turi jį regreso teisę, t.y. išsireikalauti skolą.
„CityBee“ automobiliai (nuotr. Balsas.lt/Ruslano Kondratjevo)
Nuobaudos taip pat įvardintos itin tiksliai. Pavyzdžiui, už kiekvieną pradelstą automobilio grąžinimo valandą taikomas dvigubas tarifas, tačiau tai palies tik itin išsiblaškiusius ir skubančius klientus, mat likus pusvalandžiui iki rezervacijos pabaigos ją galima pratęsti telefonu, priminimą apie tai gautumėte telefonu. Taip pat už kiekvieno sutartyje ar paslaugų teikimo taisyklėse numatyto įsipareigojimo nevykdymą ar pažeidimą gręsia 100 Lt bauda. Už kiekvieną pradelstą atsiskaitymo dieną sutartyje numatyta 0,05 proc. delspinigiai.
Automobilio pasirinkimas (nuotr. Organizatorių)
Pasirašome sutartį ir nuskenavę siunčiame nurodytu el. pašto adresu. Praėjus dar maždaug valandai gauname laišką su pranešimu, kad jau esame įvesti į „CityBee“ rezervacinę sistemą. Tame pačiame laiške dar paliekami trumpi nurodymai: savo vartotojo vardu ir laikinu slaptažodžiu prisijungiame prie sistemos, autorizuojame telefono numerį ir iškart galime naudotis visomis dalinimosi automobiliu paslaugomis. Rezervuojame valandai labiausiai mums patikusį juodą „Fiat 500“ netoli „Ozo“ prekybos centro, atsispausdiname rezervacijos detales ir važiuojame pasiimti automobilio. Tiesioginio rezervacijos detalių pateikimo spausdinimui galimybė itin patogi, o pusę A4 formato užimančiame lape pateikta mūsų „Fiat“ nuotrauka, valstybinis, numeris, netgi nuomos punkti žemėlapis.
Rezervacijos detalės (nuotr. Organizatorių)
Atvykdami į vietą prasilenkiame su „CityBee“ užrašu pažymėtą „Fiat Bravo“ išvairuojančiu kostiumuotu vyruku – galime spręsti, kad paslauga pamažu sulaukia pripažinimo. Radę rezervuotą mažąjį hečbeką skambinate nurodytu telefonu, spaudžiame vienetą ir po keleto akimirkų automobilis atsirakina. Viduje randame prie centrinės konsolės rakteliu prirakintus automobilio raktus, registracijos liudijimą, techninės apžiūros kortelę, degalų kortelę, transporto priemonės kasko ir valdytojo civilinės atsakomybės draudimą. Dėmesį patraukia ir didele „P“ raide pažymėta kortelė, kuri kaip vėliau išsiaiškiname suteikia mums galimybę nemokamai statyti automobilį „Unipark“ stovėjimo aikštelėse.
Degalų ir „Unipark“ stovėjimo aikštelių kortelė (nuotr. Balsas.lt/Ruslano Kondratjevo)
Prieš važiuodami atidžiai patikriname, ar ant automobilio nėra pastebimų pažeidimų, kitų trūkumų į kuriuos vertėtų atkreipti dėmesį. Tą patį patariame padaryti visiems dalinimosi automobiliu paslauga ketinantiems pasinaudoti asmenims, nes jei skubėdami numosite ranka į pastebėtus defektus automobilį po jūsų perėmęs klientas praneš apie tai nuomotojui ir jūs pateksite į labai keblią padėtį. Gražinant automobilį raktą privalu prirakinti prie centrinės konsolės. Šį kartą mums teko pamąstyti, nes pirmą kartą skambučiu nepavykus užrakinti automobilio pirmoje SMS žinutėje „CityBee“ buvo rašoma tik tai, kad prieš užrakindami automobilį privalome įkišti raktą. Kur ir kaip tai reikia padaryti, tiksliai neįvardinta.
Dalinimosi automobiliu paslauga (nuotr. Balsas.lt/Ruslano Kondratjevo)
Kuras taip pat įskaičiuotas į automobilio bendrą automobilio nuomos kainą. Jei įsėdęs į automobilį klientas mano, kad bakas beveik tuščias pripildyti jį gali pasinaudojęs „CityBee“ pateikiama degalų kortele. Galimybės naudojantis kortele bandant prisipilti degalų „į kišenę“ paslaugą teikiančios bendrovės atstovų teigimu, nėra kadangi duomenis apie tai, kas, kiek ir kada degalų pylėsi turės tiek „Statoil“ operatoriai, tiek ir automobilio nuomotojai, todėl atsiradus nesutapimams kaltininkas bus greit atsekamas. Taip pat, kraštutiniams atvejams numatytas ir 500 Lt per dieną limitas.
Dalinimosi automobiliu paslauga (nuotr. Balsas.lt/Ruslano Kondratjevo)
Paslaugų kaina miesto vartotojui išties patraukli ir vienintelis patogumą kol kas ribojantis aspektas yra nedidelis nuomos punktų arba aikštelių, kuriose galima rasti automobilius skaičius. Kol kas Vilnius mieste jų yra vos penkios, artimiausiu metu ruošiamasi įsteigti dar septynias, tačiau visos jos bus šalia verslo centrų. Patogesniam tarpmiestiniam susisiekimui „CityBee“ aikštelės artimiausioje ateityje atsiras ir šalia autobusų stoties, taip pat rengiamasi atidaryti punktą šalia oro uosto. Miegamieji rajonai į plėtros planus neįtraukti, todėl renkantis šią paslaugą kaip taksi alternatyvą naktiniam pasivažinėjimui po miestą, vairuotojui namo tektų grįžti pėsčiomis.