• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Kai šešiolikmetis Gustas Grinbergas 2019 metais pradėjo dalyvauti Europos Le Mans Serijoje (ELMS), daugelis gūžčiojo pečiais nesuprasdami kokios tai lenktynės.
Startas Azijos Le Mans Serijoje (AsLMS) ir pirmoji pergalė Australijoje, panašu, atkreipė ne tik austosporto specialistų dėmesį, ir tai primena ankstyvą situaciją su Dakaro raliu.
Lietuviai Afrikoje važiuodavo, bet nedaugelis suprasdavo koks sudėtingas yra bekelės maratonas. Dakaro žvaigždė Lietuvoje sužibo tada, kai jo populiarinimo ėmėsi Benediktas Vanagas su jam talkinančia komanda, o saulė užsidegė, kai į dalyvių būrį įsijungė Vaidotas Žala ir Antanas Juknevičius. Žinomumas padidėjo tiek, kad prieš porą metų apie Dakarą jau pradėta diskutuoti Vilniaus troleibusuose, tad dabar kyla klausimas. Ar Le Mano lenktynių serijai pavyks sujaudinti Lietuvos autosporto gerbėjų širdis?
Taigi, kokia ta Le Mans lenktynių serijos dvasia ir kas ten vyksta? Le Mans piramidės viršūnėje – legendinės Le Mans 24 valandų lenktynės Prancūzijoje. Kai kas sako, kad tai didžiausias sporto renginys pasaulyje, su 300 000 žiūrovų gvardija šalia trasos. Nors populiariausia sporto šaka yra futbolas, bet stadiono, kuriame tilptų tiek žiūrovų, kol kas, neįmanoma pastatyti.

Kai šešiolikmetis Gustas Grinbergas 2019 metais pradėjo dalyvauti Europos Le Mans Serijoje (ELMS), daugelis gūžčiojo pečiais nesuprasdami kokios tai lenktynės.
Startas Azijos Le Mans Serijoje (AsLMS) ir pirmoji pergalė Australijoje, panašu, atkreipė ne tik austosporto specialistų dėmesį, ir tai primena ankstyvą situaciją su Dakaro raliu.
Lietuviai Afrikoje važiuodavo, bet nedaugelis suprasdavo koks sudėtingas yra bekelės maratonas. Dakaro žvaigždė Lietuvoje sužibo tada, kai jo populiarinimo ėmėsi Benediktas Vanagas su jam talkinančia komanda, o saulė užsidegė, kai į dalyvių būrį įsijungė Vaidotas Žala ir Antanas Juknevičius. Žinomumas padidėjo tiek, kad prieš porą metų apie Dakarą jau pradėta diskutuoti Vilniaus troleibusuose, tad dabar kyla klausimas. Ar Le Mano lenktynių serijai pavyks sujaudinti Lietuvos autosporto gerbėjų širdis?
Taigi, kokia ta Le Mans lenktynių serijos dvasia ir kas ten vyksta? Le Mans piramidės viršūnėje – legendinės Le Mans 24 valandų lenktynės Prancūzijoje. Kai kas sako, kad tai didžiausias sporto renginys pasaulyje, su 300 000 žiūrovų gvardija šalia trasos. Nors populiariausia sporto šaka yra futbolas, bet stadiono, kuriame tilptų tiek žiūrovų, kol kas, neįmanoma pastatyti.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Rick Ware Racing / Ligier JS P2 - Nissan


Le Mans lenktynių serijos stiprybė – tai nėra vienas, grandiozinis renginys, įvykstantis vieną kartą metuose. Pavasarį ir vasarą vyksta Europos Le Mans lenktynių serija, o žiemą – Azijos Le Mans.
Anapus Atlanto vandenyno taip pat vyksta „IMSA“ vardu pavadintas čempionatas, kuriame dalyvauja Le Mans lenktynių serijos techninius reikalavimus atitinkantys automobiliai. Ir vis dėlto, pats didžiausias Le Mans lenktynių serijos išskirtinumas – galimybė vienu metu stebėti skirtingų klasių, skirtingo kalibro bolidų grumtynes. Greičiausieji lenkia lėtesnius, tie mirksėdami šviesomis iš pasirinktos trajektorijos veja GT klasės „Porsche“, „Ferrari“ ir „Aston Martin“. Ir visi turi saugiai išsitekti ant asfalto, neprarasti brangių sekundžių.

REKLAMA

Gustas Grinbergas


Azijos ir Europos Le Mans Serijų lenktynės vyksta keturias valandas. Jų metu keičiasi vairuotojai (kiekvienoje komandoje yra 2-3 pilotai), pilami degalai, keičiamos padangos. Tačiau lenktynių savaitgalis prasideda gerokai anksčiau. Penktadienis paprastai skiriamas vadinamiems privatiems testams. Komandoms suteikiama galimybė išsibandyti automobilius, lenktynininkai susipažįsta su trasa. Šeštadienis prasideda dvejomis oficialiomis treniruotėmis. Nuo pirmosios treniruotės starto prasideda ir labai griežtų taisyklių taikymas. Ne tik lenktynininkai, bet ir mechanikai ar fotografai privalo būti su nedegiais apatiniais, kombinezonais, šalmais. Organizatoriai nesismulkina ir už bet kokius pažeidimus skiria įspūdingas baudas. Pavyzdžiui, trasoje įvykus avarijai, teisėjai iškelia raudonas vėliavas. Tai reiškia, kad treniruotė stabdoma, o lenktynininkai maksimaliu 80 km/val. greičiu turi sugrįžti į boksus. Viršysi nustatytą greitį, iškart paklosi 1000 eurų baudą. Jokių nuolaidų čia niekas netaiko.
Kvalifikacijai kiekvienai automobilių klasei skiriama tik 15 minučių. Daugiau ir nereikia, nes padangos optimaliai dirba tik 2, daugiausiai 3 ratus. Vėliau sukibimas prastėja ir gero rato įveikimo laiko nepavyks pasiekti. Beje, LMP2 klasės komanda lenktynių savaitgalio metu gali sunaudoti 6 komplektus padangų. Du komplektai skiriami treniruotėms, keturi – kvalifikacijai ir lenktynėms. Degalų šie 500 AG pasiekiantys monstrai ryja tiek pat daug, kiek valgo padangų.  Pilno 75 litrų bako užtenka maždaug 50 minučių lenktynių laiko, o specialia įranga bakas užpildomas per maždaug 25 sekundes.

REKLAMA
REKLAMA

Akimirka iš lenktynių užkulisių


Sekmadienį – didžioji diena. Lenktynių startas paprastai duodamas apie vidurdienį, bet iki to laiko lenktynininkai dar turi nemažai veiklos. Susirinkime su komandos vadovu išklausoma patarimų, sustyguojamas lenktynių planas, vairuotojų pasikeitimų eiliškumas. Vėliau, kai žiūrovams leidžiama patekti į aptarnavimo zoną, kiekvieno lenktynininko laukia autografų sesija. Prieš pat startą, kai automobiliai jau išrikiuoti trasoje, dar kartą atsiranda galimybė pabendrauti su gerbėjais. Jie įleidžiami į starto zoną, gali nusifotografuoti su pilotais, apžiūrėti automobilius iš arti.
Lenktynėms startavus, prasideda didysis nervingo laukimo maratonas. Lenktynininkai, inžinieriai, mechanikai gyvai lenktynių nemato, tik girdi. Tiesiog būdami aptarnavimo zonoje, kurioje visi palinkę prie kompiuterių monitorių trasos nesimato. Išeiti iš aptarnavimo zonos išeiti negalima, nes bet kuriuo metu automobilis gali sugrįžti nesuplanuotam sustojimui. Taip ir sėdi visi, stebėdami ratų įveikimo laikus viename monitoriuje, automobilio faktinę poziciją trasoje kitame ir TV transliaciją dar kitame.
Artėjant suplanuotam vairuotojų pasikeitimo laikui, komandos vadovas perspėja lenktynininką, kad atėjo metas ruoštis. Atliekama trumpa mankštelė, užsegamas kombinezonas, į ausis įsikišamos specialios anatominės ausinės, užsidedamas šalmas, speciali kaklo apsauga. Kai tik automobilis sustoja aptarnavimo zonoje, jis pakeliamas ant specialių pneumatinių kojų. Pilami degalai, o tuo pačiu metu keičiasi lenktynininkai. Kiekvienas jų turi ir specialiai pagal kūno formas išlietą sėdynės įdėklą, kuris yra įdedamas į automobilį. Mechanikas padeda prisisegti saugos diržus, pajungiamas radijo ryšys, vairuotojo identifikavimo daviklis ir vandens žarnelė. Tik baigus pilti degalus, mechanikams leidžiama keisti padangas. Atlikus visas šias procedūras automobilis išleidžiamas atgal į trasą, o visi vėl grįžta prie monitorių. Po finišo – nugalėtojų podiumas (arba ne), interviu žiniasklaidai, kelionė į viešbutį arba tiesiai į lėktuvą.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Gustas Grinbergas


Daugeliui gali susidaryti įspūdis, jog daug keliaujantys lenktynininkai gali pasigrožėti skirtingų šalių kraštovaizdžiu, pamatyti istorines vertybes, tačiau taip nėra. Australijoje Gustas Grinbergas išvažiuodavo į trasą ryte, o į viešbutį grįždavo vėlai vakare.
Malaizijoje dienotvarkė atrodė labai panašiai, bet dėl organizatorių sprendimo lenktynes surengti vakare, rytais buvo galima ilgiau pamiegoti, paplaukioti baseine, bet nepaisant to, lenktynininkas komandos nustatytu laiku privalai būti trasoje. Nesvarbu, kad didelę laiko dalį ten nieko neveiksi, tačiau bet kuriuo metu gali iškilti klausimų dėl automobilio reguliavimo, žiniasklaidai gali prireikti komentaro, o jeigu bus sušauktas neplanuotas pasitarimas, jame lenktynininkas tiesiog privalo dalyvauti.

REKLAMA

Rick Ware Racing / Ligier JS P2 - Nissan


Egzotiško maisto taip pat daug nepaskanausi. Lenktynininkui tenka labai daug dėmesio skirti mitybai, nes dvi valandos 300 km/val. lekiančiame automobilyje reikalauja daug energijos. Malaizijoje žiūrovai klausė ar lenktynininkai važiavimo metu stiprinasi energetiniais gėrimais? Tikrai ne. Specialiame konteineryje į automobilį įdedamas tik vanduo ir tik šiek tiek mažiau nei 1 litras. Į lenktynių pabaigą jis tampa arbatos šiltumo, bet skysčių vis tiek reikia, nes piloto vietoje temperatūra kartais pakyla ir iki 60 laipsnių. Tačiau po važiavimo galima atsigaivinti ne tik vandeniu. Gustas Malaizijoje vartojo „DYNAMI:T Vitamin Energy“ gėrimą, kurio sudėtyje nėra centrinę nervų sistemą stimuliuojančių medžiagų. Beje, lenktynininkus, kaip ir kitus sportininkus, bet kada gali patikrinti dopingo kontrolieriai, todėl jie taip pat privalo visuomet galvoti ką valgo ar geria, kad organizme netyčia neatsirastų draudžiamų medžiagų.
Po trumpai trukusio poilsio, lenktynininkai dabar vieši Tailande esančioje „Buriram“ lenktynių trasoje. Būtent joje ir vyks paskutinis Azijos Le Mans lenktynių serijos etapas.
Treniruočių sesija bus organizuojama šį šeštadienį. Tą pačią dieną įvyks ir lenktynių kvalifikacija. Tuo tarpu lenktynės prasidės sekmadienį, 06:45 Lietuvos laiku.

REKLAMAAutobilis.lt
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų