Jungtinių Valstijų karinio jūrų laivyno Tyrimų laboratorijos (NRL) mokslininkai pademonstravo, kad jų išrasta degalų gamybos iš jūros vandens technologija yra efektyvi. Pirmą kartą į dangų pakilo tokius degalus naudojančio karinio lėktuvo modelis.
Kadangi tai eksperimentas, bandomajam skrydžiui buvo naudojamas ne kuris nors iš laivyno karo lėktuvų, o radijo ryšiu valdomas Antrojo pasaulinio karo laikų naikintuvo „P-51 Mustang“ modelis, skelbia „Geek.com“. Tačiau esmės tai nekeičia: sėkmingi eksperimento rezultatai atskleidžia labai įspūdingą iš jūros vandens išgaunamo anglies dvideginio ir vandenilio naudojimo skystiems angliavandeniliniams degalams gaminti naudojimo potencialą.
Pranešama, kad ši technologija bus tobulinama ir pirmiausia naudojama JAV karo laivyno poreikiams patenkinti. Tokiu būdu gaminami degalai bus naudojami laivyno pakrančių bazėse, karo laivuose ir laivyno aviacijoje, sakoma pranešime.
Naujoji degalų gamybos iš vandens technologija, pavadinta GTL, naudoja specialų katijonų elektrolitinės apykaitos (E-CEM) modulį, kuris 92 proc. efektyvumu šalina CO2 iš jūros vandens ir tuo pat metu išskiria vandenilį. Gautos dujos po to paverčiamos skystais angliavandeniliais pasitelkus metalinius katalizatorius.
Iki šiol tokios technologijos būdavo demonstruojamos tik laboratoriniuose procesuose, kurių metu iš jūros vandens būdavo pagaminami vos keli mililitrai skystų degalų. Tačiau karinio jūrų laivyno Tyrimų laboratorijos mokslininkams pirmą kartą pavyko pakeisti gamybos mastą. Dar daugiau: jų teigimu, šią technologiją ateityje bus galima naudoti pramoniniais mastais siekiant patenkinti ištiso laivyno poreikius.
Vandenyne anglies dvideginio koncentracija maždaug 140 kartų didesnė, nei ore. 2-3 proc. jūros vandenyje ištirpusio CO2 kiekio egzistuoja anglies rūgšties, 1 proc. - karbonato, o likę 96-97 proc. bikarbonato pavidalu. GTL proceso metu CO2 ir H2 virsta angliavandenilių molekulėmis.
Pasak NRL specialistų, prognozuojama aviacinių degalų gamybos pagal GTL technologiją kaina siekia nuo 0,8 iki 1,6 JAV dolerių už vieną litrą. Ji laikoma priimtina, net jei nebūtų kreipiamas dėmesys į ekonominį efektą dėl sudėtingos logistinės degalų pristatymo į tolimus nuo JAV pakrančių pasaulio regionus grandinės atsisakymo.
Mokslininkų teigimu, GTL technologija per artimiausius 7 - 10 metų turėtų tapti komerciškai gyvybinga. Šiuo metu bandoma sukurti žymiai galingesnį įrenginį degalams iš jūros vandens gaminti, kuris leistų pasiekti kur kas didesnį produkcijos našumą.