Pirmiausiai – įvertinti situaciją
„Pirmas veiksmas, kurį reikia atlikti patekus į autoįvykį – blaiviai įvertinti situaciją ir suprasti, ar nekyla pavojus pačiam sau ir kitiems to paties eismo įvykio dalyviams. Tiesa, ir šioje situacijoje kiekvienam žmogui pirmiausia reikia įvertinti savo būklę ir tik tada rūpintis kitais. Supratus, kad pagalbos reikia šalia esantiems, privalu elgtis ypatingai atsargiai, nes keli neteisingi sprendimai ir judesiai gali stipriai pabloginti nukentėjusiojo būklę“, – sako BTA draudimo Transporto žalų reguliavimo skyriaus vadovas Andrius Gasparavičius.
Kartais tiek savo, tiek ir kitų šalia esančiųjų būklės įvertinimas gali būti netikslus, o taip, anot specialistų, atsitinka dėl adrenalino ir kortizolio antplūdžio. Šie hormonai išsiskiria daugelyje gyvybei pavojingų situacijų ir būtent dėl to žmonės gali kurį laiką jaustis gerai net ir patyrę sunkius sužeidimus.
„Dėl kortizolio poveikio organizme staiga padaugėja energijos, o adrenalinas padidina organizmo pasirengimą veiksmui. Dėl šių dviejų hormonų poveikio žmogus tampa maksimaliai stiprus ir koncentruotas į vieną tikslą – išgyventi. Autoįvykis yra gyvybei pavojingas dirgiklis, todėl užsikuria vadinamasis „pulk arba bėk“ mechanizmas“, – apie nevalingą organizmo reakciją pasakoja medikas Edgaras Kulikauskas.
Jo teigimu, adrenalinas organizme suskaidomas per dvi-tris minutes, bet jei dirgiklis tęsiasi, tai ir šių hormonų išskyrimas trunka tol, kol yra pavojus.
Anot mediko, itin svarbu tai, kad adrenalinas skatina endorfinų išsiskyrimą, kuris slopina skausmą. „Todėl net ir su lūžusia koja galima bandyti pabėgti nuo pavojaus. Veikiant stresui galima nepastebėti kai kurių traumų, jos išryškėja vėliau, kai stresas atslūgsta“, – tęsia medikas.
Jeigu tarp avarijos dalyvių yra bent vienas sužalotas asmuo, būtina kviestis policijos pareigūnus ir medikus bendruoju pagalbos numeriu 112.
BTA draudimo Transporto žalų reguliavimo skyriaus vadovas A. Gasparavičius, nurodo, jog nutikus eismo įvykiui taip pat būtina užtikrinti, kad kitos transporto priemonės, judančios pro įvykio vietą, nesusidurtų su į įvykį jau papuolusiomis transporto priemonėmis. Naktimis jos gali būti itin sunkiai matomos, o dienos metu matomumui gali trukdyti kalneliai ar posūkiai, todėl įspėjamieji ženklai būtini.
Antra – nusiraminti
Net jeigu visi avarijoje dalyvavę asmenys neabejoja, kad nenukentėjo fiziškai, stresas tokioje situacijoje yra neišvengiamas. Dėl jo poveikio gali būti priimami neteisingi sprendimai, galintys apsunkinti tolesnį situacijos valdymą.
„Į autoįvykio situaciją patekę žmonės gali sureaguoti skirtingai – tai priklauso nuo avarijos sudėtingumo, tos avarijos dalyvių gebėjimo susidoroti su stresu ir kitų veiksnių. Kai kurie žmonės gali sustingti, kiti jaučiasi sulėtėję, tarsi „atitrūkę nuo realybės“, pasimetę, dar kiti ypatingai suaktyvėja, nenustygsta ar netgi tampa pikti“, – psichologinių reakcijų į autoįvykį įvairovę nusakė „Mindletic“ psichologinės sveikatos specialistai.
„Universalus būdas, kaip susidoroti su autoįvykio sukeltu stresu, yra kvėpavimas“, – dalinasi “Mindletic” psichologinės sveikatos ekspertė Sigita.
Psichologė rekomenduoja pratimą „kvėpavimas kvadratu“ (skaičiuojant iki keturių lėtai įkvėpti, keturias sekundes užlaikyti kvėpavimą, vėl skaičiuojant iki keturių lėtai iškvėpti ir dar kartą keturioms sekundėms užlaikyti kvėpavimą. Kitas kvėpavimo pratimas – įkvėpti skaičiuojant nuo penkių iki vieno, iškvėpti skaičiuojant nuo vieno iki aštuonių. Trečias pratimas – įkvepiant įsivaizduoti, kaip įtampa iš skirtingų kūno dalių atkeliauja į širdies sritį, o iškvepiant įsivaizduoti, kaip ta įtampa iš širdies srities palieka mūsų kūną.
„Šie kvėpavimo pratimai pradeda aktyvinti parasimpatinę nervų sistemą ir gali padėti nusiraminti bei įsižeminti“, – dalinasi „Mindletic“ komanda.
Rekomendacijos, esant dideliam sukrėtimui: nutikus bet kokiam sukrečiančiam įvykiui, pvz. rimtam autoįvykiui, kuomet kyla grėsmė vairuotojo ar kito žmogaus gyvybei, labai svarbi pagalba yra kito žmogaus apkabinimas, suteikiama šiluma – tai ramina nervų sistemą. Jeigu didelis stresas nepraeina – verta kreiptis į psichologinės sveikatos specialistus.
Pakanka išmaniojo telefono
Kuomet vairuotojai yra užtikrinti, kad susidūrimas yra „techninis“, jiems tenka prievolė užpildyti eismo įvykio deklaraciją. Ji reikalinga tam, kad draudimo bendrovės, kuriose apdrausti abu automobiliai, galėtų išspręsti įvykio metu patirtos žalos atlyginimo klausimus. Popierinę įvykio deklaracijos formą galima rasti ne kiekviename automobilyje, tad šioje situacijoje gelbsti internetu prieinamas elektroninis įrankis draudimoivykiai.lt.
„Šis transporto priemonių draudikų biuro vykdomas projektas smarkiai pagreitina ir supaprastina autoįvykių registravimą bei draudikų informavimą. Tačiau, nepaisant to, kad jis veikia jau nebe pirmus metus, dar nėra žinomas kiekvienam vairuotojui“, – sako A. Gasparavičius.
Deklaracijų pildymo įrankis pagal transporto registracijos numerį automatiškai pateikia automobilio savininko vardą bei pavardę, leidžia nurodyti apgadintas automobilio vietas ir nubraižyti įvykio schemą.
„Tokiu būdu pateiktas deklaracijas pripažįsta visos Lietuvoje veikiančios draudimo bendrovės. Be to, deklaracijos pateikimo įrankis padeda išvengti deklaravimo klaidų ir automatizuoja dalį proceso, tad stresinėje situacijoje vairuotojai galės jaustis labiau užtikrinti“, – priduria A. Gasparavičius.
Tiesa, kaip ir įprastinės popierinės deklaracijos atveju, jis nėra tinkamas tuo atveju, kai eismo įvykyje yra sužalotų žmonių, dalyvauja daugiau nei dvi transporto priemonės arba bent viena iš transporto priemonių yra registruota ne Lietuvoje – tuomet įvykį turi registruoti policijos pareigūnai.
Draudimo ekspertas nurodo, kad viskas, ko reikia patekus į techninį autoįvykį, yra išmanusis telefonas. „Nesvarbu, kas telefono gamintojas ir kokia operacinė sistema jame įdiegta. Norint pasinaudoti deklaracijų pildymo įrankiu, nereikia siųstis jokių programėlių – pakanka atsidaryti interneto svetainę draudimoivykiai.lt, kurioje užregistruoti įvykį nebus sunku net ir tiems, kurie nėra įgudę naudotis technologijomis“.
Kainuoja ne tik laiką ir degalus
Policijos departamento komunikacijos skyriaus vadovas Ramūnas Matonis sako, kad statistiniai duomenys apie tai, kiek kartų pareigūnams tenka vykti į iškvietimus, kuriuose būtų visiškai pakakę įvykio deklaracijų užpildymo, nėra registruojami. Tačiau patvirtino, kad tokių įvykių iš tiesų esama.
„Tokie eismo įvykiai klasifikuojami kaip C kategorijos įvykiai. Nuo metų pradžios užregistruota virš 131 tūkstančio tokių pranešimų. Į šią kategoriją patenka ir eismo įvykiai parkavimo vietose, ir techniniai eismo įvykiai, ir panašiai. Faktas, kad tokių atvejų pasitaiko, bet tikslių duomenų mes neturime“, – sako R. Matonis.
„Reaguojant į tokius iškvietimus kainuoja degalai ir laikas, o svarbiausia – tokie įvykiai iš mūsų atima žmogiškąjį resursą, nes tada pasitaiko atvejų kai sunku surasti, kas gali reaguoti į rimtesnius įvykius, užtikrinti viešąją tvarką, eismo saugumą“, – tvirtina policijos atstovas.