Europos Parlamentas (EP) pritarė naujiems Europoje sertifikuojamų automobilių standartams. Remiantis jais, naujuose automobiliuose gamintojai privalės sumontuoti elektronines saugos sistemas, o padangos turės būti žymimos pagal jų saugą, anglies dvideginio išlakas ir triukšmingumą.
Dėl šio klausimo EP jau pasiekė sutarimą su Europos Sąjungos (ES) Taryba. Numatyta, jog nauji automobilių standartai bus diegiami laipsniškai nuo 2011 m. lapkričio iki 2018 m.
„Reikia nustatyti principą, pagal kurį transporto priemonės privalo būti projektuojamos, konstruojamos ir renkamos taip, kad jose esančių asmenų ir kitų kelių eismo dalyvių sužeidimo rizika būtų kuo mažesnė“, - teigė naujų standartų įdiegimą inicijavę europarlamentarai.
Visose naujose ES rinkoje parduodamose transporto priemonėse turės būti įtaisytos privalomos elektroninės stabilumo kontrolės (ESP) sistemos, lengvuosiuose automobiliuose - padangų slėgio stebėjimo sistemos, o sunkiosiose transporto priemonėse - staigaus stabdymo sistemų ir įspėjimo apie išvažiavimą iš eismo juostos sistemos.
Taip pat siekiama mažinti transporto priemonės išmetamą anglies dvideginio kiekį ir padangų kelyje keliamą triukšmą. Įteisinti nauji reikalavimai dėl padangų sukibimo ir pasipriešinimo riedėjimui, taip pat dėl padangų slėgio. Pagal EP ir ES Tarybos pasiektą kompromisą padangų slėgio stebėjimo sistemos, galinčios salone įspėti vairuotoją apie slėgio sumažėjimą kiekvienoje padangoje, turės būti įmontuotos tik lengvuosiuose automobiliuose (nuo 2012 m. lapkričio 1 d.), bet ne sunkvežimiuose.
Padangos turės būti žymimos lengvai įskaitomais ženklais, kuriuose nurodoma informacija apie jų saugą, anglies dvideginio išlakas ir triukšmingumą. O Europos Komisijai (EK) rekomenduota vertinti, ar reikia griežtinti padangų sukibimo važiuojant šlapia danga reikalavimus, ir prireikus pasiūlyti šio reglamento pakeitimą.
Be to, nuo 2012 m. lapkričio 1-osios lengvuosiuose automobiliuose ir visureigiuose su rankine pavarų dėže turės būti pavarų perjungimo indikatoriai, rekomenduojantys vairuotojui perjungti pavarą.
Teigiama, kad pažangiųjų transporto priemonių saugos sistemų naudojimas suteiks daugiau galimybių mažinti nelaimių mastą. Pasak EP pranešėjo šiuo klausimu Andreaso Schwabo, šios naujovės leis išvengti 35 tūkst. žūčių ir sužeidimų Europos keliuose per metus.
EK turės per metus nuo šio reglamento įsigaliojimo dienos pasiūlyti ES kelių klasifikaciją pagal jų keliamą triukšmą bei numatyti būdus gerinti Europos kelių dangos kokybę. Numatyta, jog naujasis reglamentas bus kas trejus metus peržiūrimas ir papildomas.
Beje, Europos Komisijai rekomenduota tikrinti, ar naujų automobilių kainos nėra neproporcingai didinamos dėl to, kad automobiliai įrengiami pagal naujus saugos standartus.
Sprendžiamos kelios problemos vienu metu
Šarūnas BIRUTIS, EP narys:
Reglamentas išsprendžia keletą opių klausimų. Pirmiausia - į vieną visumą sugrupuoti šią sritį reglamentuojantys iki šiol išsibarstę teisės aktai. Anksčiau šią sritį reglamentavo net 60 skirtingų direktyvų. Tačiau ne mažiau reikšmingas saugumo keliuose klausimas, ypač gyvenant „karo keliuose“ atmosferoje. Reglamentu sprendžiamos ir aplinkosaugos problemos, susijusios su dideliais CO2 išmetimais.
Minėto dokumento nuostatos suderintos su gamintojų atstovais. Taigi rastas kompromisinis variantas, ypač dėl reglamento įsigaliojimo terminų.
Tomas Gukauskas