Ieškote naudoto automobilio? Pageidaujate, kad automobilis būtų nedaužytas, kad juo kokioje Vokietijoje būtų važinėjusi močiutė sekmadieniais į pamaldas, o techninė būklė ideali – viskas įmanoma, tokių automobilių pilni automobilių turgūs. Bent jau taip teigia mūsų šalies automobilių pardavėjai.
Jei klausyti Lietuvos automobilių turgavietėse automobilius parduodančių prekeivių – visi parduodami automobiliai yra beveik idealūs. Neretai jie taip ir atrodo. Tačiau realybė retai būna tokia pati, kaip visos pasakos. Kaip ruošiami automobiliai pardavimui?
Dar nekaltos gudrybės
Automobilių pardavėjas iš Kauno Juozas Šalkauskas pasakojo, kad ruošdamas automobilį pardavimui nepagailėdavo 30 litų pažįstamui... fotografui.
„Mes, automobilių pardavėjai ar perpardavėjai, tikrai nesame estetai. Mes perkame skaičius, faktą ir galimą pelną, o štai mūsų klientams vaizdelis tikrai svarbus. Sutinku, kad tikrai nesinorėtų pirkti mobiliuoju telefonu kur dulkėtame garaže nei šiaip nei taip nufotografuoto automobilio, todėl aš kreipiuosi pagalbos į seną savo pažįstamą fotografą. Kai sudedu jo padarytas nuotraukas į automobilių pardavimų tinklalapius, mano skelbimas iškart išsiskiria iš kitų. O tai man padeda automobilį parduoti ne tik greičiau, bet ir šiek tiek brangiau,“ – savo pastebėjimais apie estetikos svarbą dalijosi 20 metų šio verslo subtilybes nagrinėjantis vyras.
Estetika rūpinasi ir visi kiti pardavėjai, jei tik automobilis nėra padengtas Europos kelių dulkėmis ir dar stovi ant tralo. Visais kitais atvejais pardavėjai rūpinasi blizgesiu ir net kvapais salone. Visur čia savos gudrybės: pvz., daug kas dyzeline sumirkytu skudurėliu ištepa juodas kėbulo apdailos plastmases, gumas, bamperius ir net padangų šonus. Po tokios elementarios procedūros automobilis iš karto atrodo šviežiau.
Nedidelė rida – nuo 30 iki 150 litų.
Kaip manote, ar sunku rasti automobilį, kuriuo kažkur Vokietijoje ar Italijoje važinėjo senutė, ir tik sekmadieniais į pamaldas? Viskas elementaru – tokiais automobiliais senos „geldos“ tampa ir Lietuvoje. Žinoma, tuo užsiima ir tamsaus gymio automobilių prekeiviai iš Vokietijos, tiesa, ten spidometrų persukimo paslauga kainuoja šiek tiek brangiau.
„Elektroninio spidometro ridos korekcija Kaune kainuoja nuo 30 iki 150 litų. Suma svyruoja priklausomai nuo automobilio ir išorinio kompiuterio, kuriuo keičiami rodmenys, sujungimo sudėtingumo. Tai populiarios paslaugos, jomis naudojasi dažnas automobilių perpardavėjas,“ – pasakojo automobilių prekeivis iš Kauno J. Šalkauskas.
Mūsų šalies Susisiekimo ministerija svarsto galimus įstatymų pakeitimus, kad už automobilio ridos duomenų falsifikavimą būtų taikoma baudžiamoji atsakomybė. Tiesiog automobilis su falsifikuotais ridos duomenimis būtų laikomas klastote, tačiau dabar toks rodmenų keitimas gali būti legalia veikla. Komiška, bet spidometrų parodymus keičiantys vyrai dažniausiai dirba legaliai, su verslo liudijimais.
Jei variklį leis užvesti tik akimirkai – būkite atidūs
Automobilių inžinierius ir nedidelių remonto dirbtuvių šeimininkas Žydrūnas Janušauskas pastebi, kad naudotų automobilių pardavėjai taupydami pinigus bando daryti viską, kas akivaizdžiai nėra draudžiama. Variklius remontuojantis specialistas teigia, kad automobilius pardavinėjantys užsakovai net remontuodami variklius bando įtilpti į 500-900 litų biudžetą, kai tuo tarpu variklio remontas naudojant tinkamas dalis ir laikantis technologinių reikalavimų minimaliai kainuotų 1100-2000 litų. „Ką tokiu atveju pardavėjai siūlo daryti kėbulų meistrams, kokį biudžetą jiems pasiūlo, ir kas galutiniame rezultate gaunasi?“- retoriškai klausė variklių remonto dirbtuvių šeimininkas.
„Būkite atidūs, jei pardavėjas leistų užvesti variklį tik akimirkai ir nenorėtų palaukti, kol įšils alyva. Šaltas motoras, kol neįkaista specialiai supilta gerokai tirštesnė alyva ar specialūs priedai, net ir nuo žinovų ausų gali slėpti apie pavojų skelbiančius garsus,“ – priduria variklių meistras Ž. Janušauskas.
„Greita“ šarnyrų restauracija
Ar teko girdėti atvejų, kai nepravažiavus net 1000 kilometrų po automobilio pirkimo, pradeda byrėti pakaba? Tai gana dažnas variantas, nes automobilių pardavėjai, maskuodami defektus, naudoja gana drastiškus metodus.
„Savo akimis mačiau, kaip plaktuku sukalami didelį laisvumą turintys šarnyrai. Išties, kurį laiką atsiranda standumo pojūtis, šarnyrai nebarška, bet tai yra laikina. Ši suktybė išlįstų nebent pakračius automobilį ant specialaus stendo,“ – pataria Žydrūnas.
Daužyti automobiliai vertinami prieštaringai
Pardavimui automobilius ruošiantys kėbulo meistrai neretai automobilius sulipdydavo net iš kelių avarijose nukentėjusių mašinų kėbulų. Tai vertinama prieštaringai. Lietuvoje yra ir labai gerų savo srities specialistų, kurie iš automobilių padaro tikrus stebuklus, tačiau vieni ekspertai yra kategoriški, o kiti mano, kad pavojus kyla tik tuomet, kai meistrai atvirai „chaltūrina“. Pvz., jei taupydami laiką ir lėšas, dalis suvirina tik taškiniu būdu.
Techninio aptarnavimo stotyse pastebėti kėbulo geometrijos trūkumus yra labai paprasta, tam tėra reikalingas elementarus stendas, daug bjauresnis dalykas, kai įsikišus į elektroninę automobilių dalį, paslepiami aktyvų ir pasyvų automobilio saugumą užtikrinančių sistemų defektai. Manoma, kad apie 90-80 proc. šalies turgavietėse parduodamų naudotų automobilių yra su neveikiančiomis saugos pagalvėmis ar pirotechniniais diržų įtempikliais.
Tiesa, teisybės dėlei pripažinsime, kad toli gražu ne visi automobilių pardavėjai tik ir taikosi pačiais bjauriausiais būdais apgauti savo klientus. Tačiau būti naiviems tikrai nederėtų. Tiesiog toks gyvenimas - visur pasitaiko žmonių, kuriems sąžinė nėra svarbi.