Lietuvos automobilių turgūs, išgyvenę sunkius 2008–2009 metus, džiaugiasi atsigaunantys. Tiesa, dabartiniai pardavimo skaičiai toli gražų nesiekia 2006–2007 metų apyvartos, bet pragiedrulių padangėje daugėja.
Naudoto automobilio Lietuvos gyventojai dažniausiai ieško internete. Čia jų dairomasi ne tik lietuviškuose puslapiuose, tarp kurių populiariausi www.autoplius.lt ir www.autogidas.lt, bet ir vokiškuose www.autoscout24.de ar www.mobile.de. Tuo tarpu daugelis jau žino, kad savarankiškai nuvykę į tolimą svečią šalį automobilį ras tikrai ne pigiau nei Lietuvoje, o dažniausiai – dar ir brangiau. Išimtis galioja nebent ketinantiems įsigyti išskirtinį, retą ir nepigų egzempliorių.
Svarbu paminėti, kad po kai kuriose Europos valstybėse vykdytos akcijos, kai už metalo laužui priduotą automobilį buvo skiriama kompensacija, jose gerokai apmažėjo nebrangių naudotų mašinų pasiūla. Ypač tai pasakytina apie Vokietiją, iš kurios į Lietuvą atkeliaudavo daugiausiai naudotų mašinų. Ką sako profesionalai?
Gariūnų automobilių turgavietę Vilniuje eksploatuojančios UAB „Geruda" technikos direktorius Algirdas Milčiūnas teigė, kad nuo 2010 metų vidurio jaučiamas automobilių prekybos pagyvėjimas. Jei automobilių prekeiviai dar metų pradžioje kalbėjo apie žlugusį verslą, tai dabar prekyba atsigavo. Šiuo metu Gariūnų turgavietės aikštelėse siūloma apie 3500 automobilių, kuriais daugiausiai domisi kazachai, kirgizai, baltarusiai. Aikštelės atviros visą savaitę nuo ryto iki vakaro, išskirtinių turgaus dienų nėra.
Kaip teigė UAB „Varanas", eksploatuojančios Kauno automobilių turgų, direktorius Valentinas Naujanis, 20 hektarų plote esančių aikštelių teritorija yra didžiausia Europoje. Šiuo metu čia kasdien galima apžiūrėti apie 6000 mašinų. Įmonės vadovas taip pat patvirtino, kad jau nuo vasaros pradžios naudotų automobilių parduodama gerokai daugiau. Kauno turgų jis išskyrė kaip gyvą – jei, pavyzdžiui, Vilniaus Gariūnų ar Marijampolės prekyvietėse dažniausiai rasi parduodamą automobilį su savininko kontaktiniu telefono numeriu, laikinojoje sostinėje prekyba vyksta gyvai – tai taip pat privalumas.
Kaune pagrindinės „turgaus dienos" – antradienis ir šeštadienis. Antradieniais čia dažniausiai lankosi baltarusiai, nes Lietuvoje įsigytais automobiliais savaitgalį jie prekiauja savo šalyje. Taip pat šią savaitės dieną mašinos dažniau perkamos urmu, t.y. tiesiog nuo tralų ir iškart po kelis. Pavieniai pirkėjai – lietuviai, lenkai, latviai, estai – į šį turgų užsuka šeštadienį. Netrūksta Kaune ir pirkėjų iš Kazachstano bei Kirgizijos, kuriuos turguje sutiksime bet kurią savaitės dieną. Pasirodo, du trečdaliai visų Lietuvoje parduotų naudotų automobilių keliauja toliau į Rytus, tad nenuostabu, kad nemažą pirkėjų dalį sudaro Azijos šalių piliečiai.
Sostinėje įsikūrusios UAB „Autardas", prekiaujančios naudotais automobiliais, direktorius Ričardas Rimkus sakė, kad nemaža dalis naudotus automobilius perkančių lietuvių tiesiog negauna banko paskolos įsigyti brangesnę mašiną išperkamosios nuomos būdu. Tad sunkmečiu taupę ir nepirkę automobilių, juodai dienai slėptus pinigėlius dabar ryžtasi išleisti naujesniam automobiliui, kainuojančiam nuo 8000 iki 10 000 litų. Taip pat įmonės vadovas pastebėjo, kad nenaujų mašinų kainos, palyginti su praėjusiais metais, išaugo net 20–30 procentų.
Perspektyvos ir išvados
Praėjusių metų vasaros viduryje Rusijoje, Kazachstane ir Baltarusijoje įsigaliojo bendra Muitų sąjunga. Tiesa, iki šių metų liepos 1 dienos dabar mūsų šalyje aktyviai automobilius perkantiems kazachams ir baltarusiams yra įvestos mokestinės lengvatos.
Vėliau už įvežamus nenaujus automobilius mokesčiai drastiškai išaugs – už apie 5000 eurų kainuojantį dešimties metų automobilį teks sumokėti beveik tiek pat mokesčių. Nors labai realu, kad tie patys rusai gali sumažinti dabar galiojančius didelius muitus įvežamiems naudotiems automobiliams. Tai juos spaudžia padaryti Pasaulinė prekybos organizacija (PPO), narystės kurioje siekia Rusija. Tačiau lietuvių prekeivių tai labai negąsdina, nes jie turi daug įdirbio naudotų automobilių pardavimo rinkoje, tad čia jie tikrai nepražus – taip mano beveik kiekvienas kalbintas naudotų automobilių pardavimo verslu mūsų šalyje užsiimantis žmogus.
Populiariausieji
Paklausiausi yra dyzeliniai „Opel„, „Audi“, „VW„ modeliai, mėgstami ir nebrangūs „prancūzai“ – šių mašinų dažniausiai dairomasi Tauragės automobilių turguje. Kazachams ir kirgizams dyzelinių mašinų neįsiūlysi, bet jiems galima lengvai parduoti galingą benzininį „Mercedes„ su V8 varikliu. Taip pat azijiečiai vertina šviesesnių spalvų automobilius. Kaimynai baltarusiai noriai perka dyzelines mašinas, bet jie dažniau dairosi tamsių ar sidabrinių atspalvių. Populiariausi vokiški automobiliai – „Passat“, „Golf“ ar „A6„. Paklausūs ir nebrangūs „Opel“ markės modeliai, tarp kurių bene populiariausias yra dyzelinis „Opel Astra„. Pirkėjai iš Baltijos šalių vertina ir japoniškas markės – ypač „Toyota“ ar „Subaru“.
Pardavimo statistika
2009 metais per 11 mėnesių buvo įregistruoti 118 873 naudoti automobiliai. Tuo tarpu 2010 metais per tokį patį laikotarpį nenaujų mašinų įregistruota net 139 992, t.y. 17,8 proc. daugiau. Neoficialiais duomenimis, apie 70 proc. į Lietuvą įvežamų naudotų automobilių iškeliauja į Azijos šalis, Baltarusiją, Lenkiją, Estiją, Latviją.
Jurgis Paplaitis