Lietuvos lengvųjų automobilių rinka sparčiai artėja prie 2008 metų rezultatų, kuriuos pardavėjai vadina vienais iš sėkmingiausių per pastarąjį penkmetį. Šių metų liepos-rugsėjo mėnesiais mūsų šalyje įvyko 105,3 tūkst. automobilių pirkimo ir pardavimo sandorių, o t.y. dešimtadaliu (11,9 proc.) daugiau negu praėjusių metų ir tik 0,1 proc. mažiau nei 2008 m. trečiąjį ketvirtį.
Iš viso naujų ir naudotų automobilių sandorių vertė Lietuvoje trečiąjį 2011 metų ketvirtį siekė 1,28 milijardo litų, t.y. 0,04 mlrd. litų daugiau nei balandžio-birželio mėnesiais.
Labiausiai atpigo 6-10 m. automobiliai
Autoplius.lt ekspertų teigimu, atsigaunančiai lengvųjų automobilių rinkai įtakos turėjo ir trečiąjį ketvirtį užfiksuotas kainų kritimas, kurį rodo lankomiausio transporto skelbimų portalo Autoplius.lt duomenys. Nuo liepos 1 dienos, įsigaliojus Muitų sąjungai ir sumažėjus pirkėjų iš Baltarusijos, Rusijos ir Kazachstano, automobilių kainos, atsižvelgiant į transporto priemonės amžių, trečiąjį ketvirtį sumažėjo nuo 4 iki 11 proc.
Pasak Viktoro Daukšo, Autoplius.lt vystymo vadovo, vertinant naujausius duomenis, matyti, kad per paskutiniuosius tris mėnesius labiausiai – apie 11 proc. – atpigo 6-10 metų automobiliai, 11-15 metų automobiliai atpigo 9 proc., o naujesni (iki penkių metų) – 7 proc.
„Pasitraukus užsieniečiams ir sumažėjus automobilių paklausai, lietuviai galėjo automobilį įsigyti kur kas pigiau. Trečiąjį ketvirtį vidutinė automobilio kaina siekė 10,2 tūkst. litų, nors antrąjį ketvirtį buvo apie 700 litų didesnė. Šaltuoju metų laiku automobilių paklausa dažniausiai sumažėja, tačiau šiemet paskutinis ketvirtis gali būti išimtimi, nes, tikėtina, kad automobilių kainos gali dar šiek tiek mažėti. O tai reiškia, kad pirkėjai turės kur kas palankesnes galimybes nei metų pradžioje pakeisti turimą automobilį kitu, naujesniu“, - pastebi lengvųjų automobilių rinkos ekspertas.
Dėl sumažėjusio pirkėjų iš Rytų srauto, drastiškai krito tranzitinių automobilių skaičius. Jis sumažėjo 3,7 karto – nuo 42,7 tūkst. antrąjį ketvirtį iki 11,4 tūkst. trečiąjį ketvirtį.
„Pastebime, kad lankytojų iš Baltarusijos ir Kazachstano užsuka mažiau. Lyginant pirmąjį ketvirtį, kuomet buvo pasiektas lankytojų iš Rytų pikas, trečiąjį šių metų ketvirtį apsilankymų iš Baltarusijos ir Kazachstano buvo atitinkamai 81 ir 80 proc. mažiau. Tiesa, lyginant tą patį laikotarpį, padaugėjo apsilankymų iš Rusijos, Estijos, Ukrainos“, - pasakoja V. Daukšas.
Atsigauna ir vidaus rinka
Automobilių rinkos atsigavimui trečiąjį ketvirtį bene daugiausiai įtakos turėjo naujai į šalį įvežtų automobilių sandoriai, kurių skaičius, lyginant su praėjusių metų analogišku laikotarpiu, padidėjo 26 proc. ir pasiekė 34,5 tūkst.
Daugiau nei pusė (58,7 tūkst.) iš visų 105 tūkst. trečiąjį metų ketvirtį įvykusių sandorių susiję su Lietuvoje perparduotais registruotais automobiliais, ir tai yra 4,6 proc. daugiau nei pernai tuo pačiu laikotarpiu.
V. Daukšo teigimu, trečiojo ketvirčio rezultatai parodo, kad vidinėje šalies rinkoje vyksta aktyvesni pokyčiai ir lietuviai dažniau parduoda automobilius vieni kitiems. „2011-ieji vienareikšmiškai yra atsigavimo metai – sandorių, susijusių su Lietuvoje registruotais automobiliais, kiekvieną ketvirtį sudaroma daugiau negu pernai. 2010-ųjų metų paskutinį ketvirtį įvyko beveik 69 tūkst. sandorių. Šiemet prognozuojame didesnį ar labai panašų jų skaičių“, - teigia Autoplius.lt vystymo vadovas.
Naudoti automobiliai sudaro didžiąją rinkos dalį – 96,5 proc. Jų sandoriai (101,6 tūkst.) trečiąjį ketvirtį 1,6 proc. pralenkė 2008 m. analogiško laikotarpio rodiklius. Daugiausia (33 proc.) š.m. liepos-rugsėjo mėnesiais buvo parduota 11-15 metų automobilių.
Naudotų automobilių pirkėjų skonis Lietuvoje jau daugelį metų nesikeičia – daugiausia parduodama vokiškos markės automobilių. Net aštuonias vietas tarp dešimties daugiausiai parduodamų markių užėmė „Volkswagen“, „Audi“ ir „Opel“ automobiliai. Beveik kas antras automobilis įvežamas iš Vokietijos. Tarp lietuvių mėgiamų šalių, iš kurių atkeliauja automobiliai, yra Prancūzija ir Italija.
Įdomu tai, kad liepos-rugsėjo mėnesiais daugiausia parduota „Volkswagen Passat“, kurių vidutinis amžius – 14,9 metų. Antroje vietoje „Volkswagen Golf“, trečioje – „Audi 80“.
Jaunėjančiam parkui iki ES vidurkio dar toli
Lietuvos automobilių parkas, kurį, įmonių asociacijos „Transeksta“ duomenimis, šiuo metu sudaro 1,19 mln. registruotų automobilių, pamažu jaunėja. Trečiąjį ketvirtį vidutinis Lietuvoje važinėjančio automobilio amžius siekė 14,1 metų (II ketvirtį – 14,4 metų, I ketvirtį – 14,6 metų).
Pasak V. Daukšo, vidutinis automobilių amžius kito todėl, kad 1 proc. sumažėjo senesnių nei 16 metų ir 1,4 proc. padaugėjo iki 10 metų automobilių. „Pamažu jaunėjantis parkas džiugina, tačiau nuo ES vidurkio vis dar atsiliekame net šešeriais metais“, - palygina Autoplius.lt vystymo vadovas.
Naujai į šalį įvežti automobiliai yra beveik ketveriais metais jaunesni nei eksploatuojami Lietuvoje. Vidutinis pirmą kartą šalyje įregistruoto naudoto lengvojo automobilio amžius – 10,3 metų.
Naujų transporto priemonių poreikis auga
Naujų automobilių pardavimai trečiąjį ketvirtį sudarė tik 3,6 proc. visų sandorių Lietuvoje (3,7 tūkst.), tačiau lyginant apyvartas, jiems išleidžiama beveik penktadalis (18,7 proc.) visos automobilių rinkos pinigų. Pirmoje perkamiausių naujų automobilių sąrašo vietoje išlieka „Nissan Qashqai“, į antrąją vietą pakilo „Fiat Doblo“, trečioje – „Peugeot 3008“.
Naujų automobilių per pirmus tris šių metų ketvirčius parduota daugiau nei per visus 2010 metus. „Antrąjį šių metų ketvirtį naujų automobilių pardavimus stabdė įvairūs sunkmečio padariniai – transporto priemonių trūkumas salonuose ar ilgi pristatymo terminai. Kartais automobilio tekdavo laukti nuo 3 iki 9 mėnesių. Trečiąjį ketvirtį situacija pasikeitė ir dabar populiariausius naujus automobilius galima įsigyti iš karto salone arba užsisakyti ir jie bus pristatyti per tris mėnesius“, - situaciją pristato lengvųjų automobilių rinkos ekspertas.
Jis prognozuoja, kad ketvirtąjį šių metų ketvirtį naujų automobilių bus parduota daugiau negu 2010 m. paskutinįjį ketvirtį.