Autoservisų paslaugos, vertinant ir patį darbą, ir detales, pabrango maždaug apie 40 procentų. Tad kylant kainoms tautiečiai vis dažniau pagalvoja, ar išvis verta automobilį remontuoti, ar geriau remontą atidėti.
Kauno automobilių turgus ir apie pusantro tūkstančio savo šeimininkų laukiančių automobilių. Tiesa, besidairančių ir norinčių nusipirkti automobilį vos keli: „Kaip tos kainos atrodo? – Kandžiojasi. Nu kaip.“
Tarpušvenčiu automobilių pirkėjų ne prūdai, bet, anot Kauno automobilių turgaus direktoriaus, šiaip į turgų užsuka ir lietuviai, ir latviai, ir estai. O kiek gi lietuviai negaili išleisti automobiliui?
„Šiaip apie 5–6 tūkstančiai eurų kažkur tai. – Tai čia toksai viduriukas? – Viduriukas visą laiką, nes didžioji masė tokių automobilių, juos dar lengviau parduot. Mat perkamoji galia tokia yra ir jinai pakoreguoja tą sumą“, – aiškina Kauno automobilių turgaus direktorius Valentinas Naujanis.
Na, o lietuvių skonis automobiliams nesikeičia.
„Kaip visuomet, vokiečių gamybos automobiliai, „Toyotos“, „Volvo“ populiarūs automobiliai. Gal tie hibridai paskutiniu metu, „Toyota Prius“, taip gerai perkami yra“, – sako V. Naujanis.
O be lietuvių automobilių pardavėjai ypač laukia ir kitų pirkėjų.
„Visi tikisi, kad vėl ukrainiečius paleis be muitų apsipirkti“, – kalba V. Naujanis.
„Autogido.lt“ duomenimis, per praėjusių metų 10 mėnesių naudoti automobiliai pabrango 20–25 procentais.
„Priežastys išlieka tos pačios kaip ir praeitais metais. Iš esmės, tai yra panaudotų automobilių pasiūlos nebuvimas, ką tiesiogiai įtakoja nepagaminami nauji automobiliai, kurių nepagamina, nes trūksta rinkoje lustų“, – tvirtina „Autogidas.lt“ vadovas Evaldas Narbuntovičius.
Ir visgi lietuviai mielai perka ir gerokai išbrangusius naudotus automobilius. Pernai metų sausio–lapkričio mėnesiais Lietuvoje pirmą kartą įregistruota beveik tiek pat naudotų lengvųjų automobilių kaip ir užpernai. Beveik nekito ir naudotų lengvųjų automobilių savininkų keitimo operacijų skaičius. Ir visgi palyginus 2022 ir 2019, automobilių pardavimai krito 30–40 procentų.
„Naujo automobilio kaina salone yra tam tikra, tai tu gali rasti tokią pačią skelbime kainą dviejų metų senumo automobilio, tiesiog pirkėjas jau renkasi, ar jis lauks automobilio 8–10 mėnesių ar daugiau netgi, ar jis nusipirks jį šiandien. Ir jeigu anksčiau būdavo žmonės įnoringesni, jie norėdavo kažkokio odinio salono ar, tarkim, kažkokių tai elektroninių saugumo sistemų, tai šiais ir praeitais metais žmogus turėdavo eiti į kompromisą“, – sako E. Narbuntovičius.
Ant pakėlėjo – vilniečio Virginijaus automobilis. Vyras prieš techninę apžiūrą nori susitvarkyti mašinos važiuoklę, pasikeisti tepalus, stabdžių kaladėles.
Vilnietis sako, kad kainos autoservise nesikandžioja ir visgi: „Visa ta bendra eksploatacinė automobilio suma, jinai tikrai yra padidėjusi, tikrai negalima lyginti, kas buvo prieš du metus, tris metus. Faktas. Bet tai, kad sakykim atsisakyti automobilio, dar pakol kas nėra tokių kainų, kad būtų galima atsisakyti“, – teigia Virginijus.
O kai kurie gyventojai prieš remontuodami automobilį visų pirma teiraujasi, kokia bus remonto kaina, o ją išgirdę sako, kad palauks.
„Labai skaičiuoja. Manau daro tik einamiausius, labai svarbius daiktus, kai kuriuos daiktus atideda vėlesniam laikui. Galbūt sąmatą iš karto nori žinoti, kiek viskas kainuos, kad nuspręst ar aplamai kažką dabar darau ar nedarau, tai padaugėjo, tikrai padaugėjo“, – sako Lietuvos autoservisų asociacijos direktorius Gediminas Kriaučiūnas.
Brango ir pačios automobilių detalės. Kai kurių kainos augo net iki 10-ies kartų. Tiesa, detalių vis dar trūksta.
„Specifinių. Galbūt kėbulo detalių, elektronikos detalių kažkiek stringa. Yra strigimų, yra, bet dauguma jau viskas susitvarkė. Buvo iki to, kad kartais ir kaladėlių kažkokių pritrūko, tai tas jau tikrai viskas susitvarkė“, – kalba G. Kriaučiūnas.
Tad pinigines vairuotojams tenka atverti plačiau ne tik dėl išbrangusių degalų, detalių ar padidėjusių automobilio remonto kainų. Techninės apžiūros kainos augo vidutiniškai 10 procentų.
„Eurostat“ duomenimis, lyginat 2022 ir 2021 metų rudenį automobilių draudimas Lietuvoje pabrango kiek daugiau nei 21 procentu, kai visoje euro zonoje per metus transporto draudimo paslaugos brango vos 1 procentu.