Ar jūsų aplinkos žmonės buvo nukentėję nuo automobilių vagių? Kartais atrodo, kad kriminalinis pasaulis egzistuoja kažkur toli, nuo piktavalių gali nukentėti kažkas kitas, bet tik ne mes. Tačiau juk ne veltui draudikai lupa nemenkus pinigus už visą automobilių draudimo komplektą.
Piktavalių visuomet buvo ir bus. Gal vienur daugiau, kitur mažiau. Automobilių vagys gyvenimą apkartina ne vienam mūsų šalies vairuotojui. Pavyzdžių toli ieškoti nereikia. Štai šio straipsnio autoriaus pažįstamas verslininkas prieš kelis metus neteko poros metų senumo nepigaus „Toyota Land Cruiser“ visureigio. Sakysite – pats kaltas, kad važinėjo brangia mašina? Tuomet kitas pavyzdys. Prieš savaitę į kiemą Vilniuje išėjęs mano giminaitis apsižiūrėjo, kad jo ne pirmos jaunystės „E39“ serijos BMW ryto sulaukė jau be buferių. Nuo piktavalių kėslų neapdraustas niekas.
Vagysčių skaičius mažėja, bet iki ramybės dar labai toli
Automobilių vagystės sudaro 42 proc. visų transporto priemonių vagysčių. Per 2011 metus šalyje pavogti 1 521 automobilis, tai 213 automobilių arba 12,3 proc. mažiau, nei 2010 metais (1 734). O jei dar pažiūrėtume į ilgametę statistiką – beveik per dešimtmetį, nuo 2002-ųjų iki 2011-ųjų pabaigos, per metus pavagiamų automobilių kiekis šalyje palaipsniui sumažėjo apytiksliai keturis kartus – nuo maždaug 6500 iki 1500.
Tačiau bėgant laikui keičiasi ir bendros tendencijos. Automobilių vagysčių šiemet užfiksuota 35 proc. mažiau nei pernai, o detalių vagysčių – net 11 proc. daugiau nei 2011-aisiais.
Kriminaliniame pasaulyje – naujos tendencijos
Mažėjant automobilių vagysčių pastaraisiais metais išryškėjo kita nemaloni tendencija – vis labiau vagiamos konkretaus modelio konkrečios automobilių detalės, kurių paklausa kinta. Tai ir navigacijos įranga, magnetolos, oro pagalvės, įvairios apdailos dalys – juostelės, grotelės, stovėjimo jutikliai, veidrodėliai, žibintai, ratai, buferiai. Draudikų skaičiavimais vagysčių iš automobilių arba jų detalių skaičius auga pastaruosius dvejus metus.
„Greičiausiai dėl besikeičiančios automobilių rinkos ir dėl gerėjančių technologinių galimybių rasti pavogtus automobilius vagys imasi keisti savo taktiką – jie negali parduoti vogtų automobilių, tačiau šešėlinė detalių ir automobilių remonto rinka toliau leidžia jiems uždarbiauti iš detalių. Praėjusiais metais vogti brangesni automobiliai, o šiais metais nuo brangesnių automobilių vogtos detalės“, – teigia „PZU Lietuva“ Žalų departamento direktorius Modestas Žilionis.
Pasak draudiko, nuo detalių vagių labiausiai nukenčia BMW ir „Mercedes-Benz“ markių automobilių savininkai – išmokos už šių markių detalių vagystes sudaro daugiau nei pusę visų išmokų už pavogtas dalis.
„Aš tik prieš mėnesį įsigijau dvylikos metų senumo „BMW 530d“ universalą. Nepasakyčiau, kad automobilis būtų brangus ar kažkoks itin pretenzingas. Tiesa, maniškiame buvo vadinamasis „M“ paketas, t.y. šiek tiek kitokie buferiai. Automobiliai su tokiais buferiais paklausūs, tad dėl šios priežasties vagys bene ir pastebėjo kieme stovintį mano automobilį“, – guodėsi sostinės Viršuliškių rajone gyvenantis Ramūnas Ž, kuris vieną rugsėjo rytą savo automobilį rado aplaupytą, jau be buferių.
Kriminalinis pasaulis irgi laikosi rinkos dėsnių
Ketvirtą dešimtį įpusėjęs vyriškis, pavadinkime jį Dariumi, daug metų gyveno Austrijos sostinėje Vienoje. Dabar jis gyvena sodyboje, kažkur Lietuvos pakraštyje, kiekvieną dieną užsuka į bažnyčia maldai, o namuose augina du vaikus. Uoliai tikintis ir šeimos vertybes saugantis Darius prieš gerą dešimtmetį buvo visiškai kitoks.
„Mano profesija buvo elitinė, tačiau apie ją aš šnekėti galėjau tik savame rate. Aš buvau aukštos kvalifikacijos automobilių vagimi, dirbau Austrijoje, epizodiškai tekdavo apsilankyti Čekijoje. Mano rankose atsidūrę automobiliai iškeliaudavo į Balkanus arba į Rytų Europą. Brangūs automobiliai patys išvažiuodavo į Rusiją ar tokias pat laukines Balkanų šalis, o pigesni automobiliai tapdavo atsarginių dalių rinkiniais ir keliaudavo net ir į mūsų Lietuvą.
Tendencijos buvo ir ankščiau tos pačios – „Volkswagen/Audi“ grupės automobiliai tuomet irgi buvo labai paklausūs mano profesinėje bendruomenėje. Esmė labai paprasta – vagys irgi laikosi rinkos dėsnių. Štai mūsų Lietuvoje buvo paklausūs vokiški automobiliai, buvo didelis poreikis jų dalims, nebrangioms naudotoms, todėl „žulikai“ ir tenkino šiuos poreikius. Prabangus visureigis, kuris kainuoja šimtus tūkstančių eurų ir iškeliauja į kokią Rusiją yra viena. Tačiau dabar kuklesnes mašinas nusikaltėliams labiau apsimoka laupyti. Kam imti visą komplektą, jei gali susirinkti tai, ko tau reikia. Ir rizika mažesnė, ir pelnas užtikrintas.“ – pasakojo Darius.
Darius su įstatymu buvo susidūręs Austrijoje, čia jam dėl „specifinio darbo“ teko pagyventi belangėje. Vėliau, po vidinių ginčų vyras nusprendė radikaliai pakeisti savo gyvenimą. Čia Dariui padėjo tikėjimas Dievu ir žingsnis į šeimyninį gyvenimą. Vyras dabar ūkininkauja ir niekam neužsimena apie savo praeitį. Buvusią „profesiją“ jis prisimena labai nenoromis, net ir tada, kai jo prašoma patarti, kaip apsaugoti savo turtą.
Kaip apsaugoti savo automobilį
„Signalizacija ir visokie slapukai apsunkina gyvenimą vagims. Tačiau aukštos kvalifikacijos vagims tai nėra kliūtis. Šalia signalizacijų galima naudoti kokį nors netipinį blokatorių ar slapuką. Piktavaliams tai būtų netikėta kliūtis ir sugaištas laikas. Kuo daugiau papildomų apsaugos priemonių – tuo geriau. Tiesa, negalvokite kad automobilį gali apsaugoti garažas su rimtomis durimis. Pvz., iš kitos pusės išmušus kelias plytas, garaže galima „dirbti“ visą naktį. Na, o pats geriausias dalykas, tai bendruomenės iniciatyva. Tai ypač padeda susidūrus su naujausių laikų tendencijomis, kai buvę mano kolegos taikosi į automobilių dalis ar aksesuarus. Pamatę kieme slampinėjančius ir apie automobilius besitrinančius asmenis, policijai turėtų paskambinti ne tik automobilių šeimininkai, bet ir bet kurie kiti įtartiną judėjimą pastebėję kaimynai“, – pasakojo buvęs nusikaltėlis.
Bendruomenės iniciatyvą saugant savo turtą pagrindiniu veiksniu vadina ir mūsų kalbintas policijos pareigūnas Mindaugas Svetaka.
„Saugios kaimynystės principai visuomet gąsdina vagis. Pasikalbėkite su kaimynais saugumo tema. Paprašykite, kad, pamatę ką nors įtartinai vaikščiojantį apie jūsų automobilį, iš karto paskambintų Jums arba į policijos įstaigą. Taip pat pastatydami automobilį, visuomet patikrinkite, ar veikia apsaugos sistema. Jei apsaugos sistema nereaguoja į jūsų pultelio komandas arba reaguoja chaotiškai, su „vėlavimu“, nepalikite toje vietoje savo automobilio be priežiūros. Ir, žinoma, apdrauskite savo automobilį nuo vagystės“, – pasakojo policijos pareigūnas.