• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Vienas po kito, įvairių instancijų Europos ir Lietuvos teismai priima sprendimus sakančius, jog mūsų šalies keliais automobiliai su vairu dešinėje pusėje gali netrukdomai važinėti. Lietuvos automanai teismuose įrodinėja savo teises valdyti transporto priemones, kurios už saugų eismą keliuose atsakingoms institucijoms „kelia siaubą“.
Štai, susisiekimo ministras, Rimantas Sinkevičius, viešai spaudoje kalba, kad leidimas eksploatuoti dešiniavairius automobilius „atidarytų Lietuvoje antrą frontą“ žmonėms žūti keliuose ir jis, kaip ministras, to neleis.
Mūsų nuomone, ministras ir jo patarėjai yra arba nekompetentingi, arba specialiai kelia nepagrįstą paniką visuomenėje, kad parodytų, kokie jie kovotojai prieš „karą keliuose“. Ir mes tuoj pagrįsime šią savo nuomonę.
Problema net neverta didelės diskusijos
Portalo Autogidas.lt vadovas, Lukas Draginas, „Žinių radijo“ laidoje patvirtino, jog šiuo metu portale parduodamų naudotų automobilių su vairu dešinėje pusėje yra vos vienas procentas. Net jeigu, kaip kalba „automobilių specialistai“, nutarimas leisti eksploatuoti dešiniavairius automobilius įsigalėtų ir jų paklausa padidėtų kelis kartus, tai sudarytų vos kelis procentus nuo visų keliuose važinėjančių automobilių. Šis sprendimas saugumui keliuose atsilieptų labai menkai arba visiškai neatsilieptų, nes didesnę grėsmę saugiam eismui kelia didžiulis kiekis netvarkingų automobilių.
Žinoma, paprastam žmogui pasakius apie galimybę važinėti su automobiliu, kurio vairas yra dešinėje pusėje, jam automatiškai įsijungia savisaugos instinktas. Tačiau kiek galėtumėte suskaičiuoti situacijų, kurios galėtų kelti grėsmę Jums ir aplinkiniams vairuojant automobilį su vairu dešinėje pusėje? Jų yra tik keletas ir visos jos susijusios su kitos transporto priemonės lenkimu.
Problemos menkos, jei laikomės eismo taisyklių
Pagrindinė problema yra lėtesnio automobilio lenkimas  vienos eismo juostos kelyje. Kaip sako žinomas lenktynininkas, o dabar ir Seimo narys, Stasys Brundza, važiuojant paskui norimą aplenkti automobilį tektų į priešingo eismo juostą iškišti visą kairę automobilio pusę, kad pamatytumėt, ar iš priekio neatvažiuoja kitas eismo dalyvis ir įsitikinti ar galima atlikti lenkimo manevrą. Tačiau ar pastebėjote kada tai daroma dažniausiai? Tada, kai automobilį vairuojantis žmogus nesilaiko kelių eismo taisyklių arba nesilaikant saugaus atstumo.
Vairuodami automobilį su vairu kairėje pusėje, esame įpratę prieš lenkimą per kelis metrus „prilipti“ prie lenkiamo automobilio galo ir tada laukti tinkamos progos lenkti. Tačiau nepagalvojame, kad net prieš atliekant lenkimą reikia laikytis saugaus atstumo iki priekyje važiuojančio automobilio. Nepagalvojame kas nutiktų, jei prieš priekyje važiuojantį automobilį atsirastų kliūtis ir jis imtų staigiai stabdyti. Akivaizdu, kad lenkimui besiruošiantis automobilis sustoti nespėtų. Tačiau dažniausiai šį klausimą paliekame likimui.
Saugiai atliekant lenkimo manevrą, priklausomai nuo greičio, reikia pasilikti saugų atstumą iki lenkiamo automobilio. Tai turėtų būti ne keliolika, o keliasdešimt metrų. Tokiu atveju, net vidurinės mokyklos  mokinys gali paskaičiuoti, jog dešinėje pusėje sėdinčio vairuotojo matymo kampas kur kas padidėja. Todėl jau dabar automobilius su vairu dešinėje vairuojantys automanai vienbalsiai teigia, kad laikantis pakankamo atstumo iki lenkiamo automobilio, lenkimo manevras jokių problemų nesukelia.
Visi kiti dešiniavairio automobilio ypatumai, tokie kaip bėgių perjungimas kaire ranka, yra tik pripratimo klausimas, kuris, psichologų nuomone, susiformuoja savaitės ar dviejų automobilio vairavimo laikotarpiu. Juk ir nusipirkus naują automobilį reikia laiko, kad priprastume prie jo vairavimo ypatumų.
Automobilių pritaikymas su pertekliniais reikalavimais
Nepaisant ankščiau išvardintų argumentų, mūsų šalies saugaus eismo „ekspertai“ išradinėja dviratį ruošdami, švelniai tariant, perteklinius dešiniavairių automobilių pritaikymo eismui mūsų šalyje reglamentus. Šiuo metu Lietuvos Seimo puslapyje galima rasti įstatymo pakeitimo projektą (
galite perskaityti čia), kuris nustato, kokius pakeitimus reikės atlikti automobiliui, kad jis su vairu dešinėje pusėje galėtų važinėti mūsų šalies keliais.
Didžiausią nuostabą kelia reikalavimas įdiegti kamerą ir monitorių, kuris rodytų vaizdą iš kairės automobilio pusės. Pagalvokime, kiek šis sprendimas realiai padės? Juk vairuotojui reikės gerokai nukreipti akis nuo kelio, kad pažiūrėtų vaizdą monitoriuje. O tamsiu paros metu monitoriaus šviesa salone sukels dar daugiau nepatogumų. Tai primena SMS žinutės skaitymą vairuojant automobilį. O mes puikiai žinome, kaip smarkiai tokie veiksmai kenkia vairuotojo koncentracijai.
Kitas įstatymo projekte įrašytas reikalavimas kelia daugiau klausimų nei atsakymų. Jame rašoma, kad keleivius vežančių motorinių transporto priemonių, bent vienos keleiviams laipinti skirtos durys privalo būti dešinėje pusėje. Ar tai reiškia, kad Lietuvoje negalės būti eksploatuojami lengvieji automobiliai su dvejomis ar trejomis durimis? Labai norime pamatyti, kaip galinės keleivio durys lengvajame automobilyje pasitarnaus kairėje pusėje priekyje sėdinčiam keleiviui. Jam tektų rangytis į automobilio galą, kad jis išliptų pro galines dešinės pusės dureles. Labai tikimės, kad ši nuostata bus taikoma tik komercines keleivių pervežimo paslaugas teikiančiam transportui.
Ir pagaliau, ar būtinas automobilių priekinių žibintų perdėjimas dešine kelio puse važiuoti pritaikytam transportui nėra perteklinis? Niekas neneigia fakto, jog dešiniavairių automobilių žibintai akina priešpriešiais atvažiuojančius automobilius, tačiau jau ilgą laiką yra vos už kelis eurus pardavinėjami specialūs lipdukai, kurie blokuoja akinantį šviesos srautą. Ar tikrai būtina pirkti brangias naujas lempas? Tuo labiau, kad yra eilė automobilių modelių, kurie niekada nebuvo gaminami su vairu kairėje pusėje ir tokių žibintų tiesiog neturi. Gal vis dėl to verta žibintų keitimą palikti rekomendacinį, o pakaktų specialių lipdukų naudojimo? Beje, tai aktualu ir dešiniavairiams automobiliams, šalyje važinėjantiems tik laikinai.

Vienas po kito, įvairių instancijų Europos ir Lietuvos teismai priima sprendimus sakančius, jog mūsų šalies keliais automobiliai su vairu dešinėje pusėje gali netrukdomai važinėti. Lietuvos automanai teismuose įrodinėja savo teises valdyti transporto priemones, kurios už saugų eismą keliuose atsakingoms institucijoms „kelia siaubą“.
Štai, susisiekimo ministras, Rimantas Sinkevičius, viešai spaudoje kalba, kad leidimas eksploatuoti dešiniavairius automobilius „atidarytų Lietuvoje antrą frontą“ žmonėms žūti keliuose ir jis, kaip ministras, to neleis.
Mūsų nuomone, ministras ir jo patarėjai yra arba nekompetentingi, arba specialiai kelia nepagrįstą paniką visuomenėje, kad parodytų, kokie jie kovotojai prieš „karą keliuose“. Ir mes tuoj pagrįsime šią savo nuomonę.
Problema net neverta didelės diskusijos
Portalo Autogidas.lt vadovas, Lukas Draginas, „Žinių radijo“ laidoje patvirtino, jog šiuo metu portale parduodamų naudotų automobilių su vairu dešinėje pusėje yra vos vienas procentas. Net jeigu, kaip kalba „automobilių specialistai“, nutarimas leisti eksploatuoti dešiniavairius automobilius įsigalėtų ir jų paklausa padidėtų kelis kartus, tai sudarytų vos kelis procentus nuo visų keliuose važinėjančių automobilių. Šis sprendimas saugumui keliuose atsilieptų labai menkai arba visiškai neatsilieptų, nes didesnę grėsmę saugiam eismui kelia didžiulis kiekis netvarkingų automobilių.
Žinoma, paprastam žmogui pasakius apie galimybę važinėti su automobiliu, kurio vairas yra dešinėje pusėje, jam automatiškai įsijungia savisaugos instinktas. Tačiau kiek galėtumėte suskaičiuoti situacijų, kurios galėtų kelti grėsmę Jums ir aplinkiniams vairuojant automobilį su vairu dešinėje pusėje? Jų yra tik keletas ir visos jos susijusios su kitos transporto priemonės lenkimu.
Problemos menkos, jei laikomės eismo taisyklių
Pagrindinė problema yra lėtesnio automobilio lenkimas  vienos eismo juostos kelyje. Kaip sako žinomas lenktynininkas, o dabar ir Seimo narys, Stasys Brundza, važiuojant paskui norimą aplenkti automobilį tektų į priešingo eismo juostą iškišti visą kairę automobilio pusę, kad pamatytumėt, ar iš priekio neatvažiuoja kitas eismo dalyvis ir įsitikinti ar galima atlikti lenkimo manevrą. Tačiau ar pastebėjote kada tai daroma dažniausiai? Tada, kai automobilį vairuojantis žmogus nesilaiko kelių eismo taisyklių arba nesilaikant saugaus atstumo.
Vairuodami automobilį su vairu kairėje pusėje, esame įpratę prieš lenkimą per kelis metrus „prilipti“ prie lenkiamo automobilio galo ir tada laukti tinkamos progos lenkti. Tačiau nepagalvojame, kad net prieš atliekant lenkimą reikia laikytis saugaus atstumo iki priekyje važiuojančio automobilio. Nepagalvojame kas nutiktų, jei prieš priekyje važiuojantį automobilį atsirastų kliūtis ir jis imtų staigiai stabdyti. Akivaizdu, kad lenkimui besiruošiantis automobilis sustoti nespėtų. Tačiau dažniausiai šį klausimą paliekame likimui.
Saugiai atliekant lenkimo manevrą, priklausomai nuo greičio, reikia pasilikti saugų atstumą iki lenkiamo automobilio. Tai turėtų būti ne keliolika, o keliasdešimt metrų. Tokiu atveju, net vidurinės mokyklos  mokinys gali paskaičiuoti, jog dešinėje pusėje sėdinčio vairuotojo matymo kampas kur kas padidėja. Todėl jau dabar automobilius su vairu dešinėje vairuojantys automanai vienbalsiai teigia, kad laikantis pakankamo atstumo iki lenkiamo automobilio, lenkimo manevras jokių problemų nesukelia.
Visi kiti dešiniavairio automobilio ypatumai, tokie kaip bėgių perjungimas kaire ranka, yra tik pripratimo klausimas, kuris, psichologų nuomone, susiformuoja savaitės ar dviejų automobilio vairavimo laikotarpiu. Juk ir nusipirkus naują automobilį reikia laiko, kad priprastume prie jo vairavimo ypatumų.
Automobilių pritaikymas su pertekliniais reikalavimais
Nepaisant ankščiau išvardintų argumentų, mūsų šalies saugaus eismo „ekspertai“ išradinėja dviratį ruošdami, švelniai tariant, perteklinius dešiniavairių automobilių pritaikymo eismui mūsų šalyje reglamentus. Šiuo metu Lietuvos Seimo puslapyje galima rasti įstatymo pakeitimo projektą (
galite perskaityti čia), kuris nustato, kokius pakeitimus reikės atlikti automobiliui, kad jis su vairu dešinėje pusėje galėtų važinėti mūsų šalies keliais.
Didžiausią nuostabą kelia reikalavimas įdiegti kamerą ir monitorių, kuris rodytų vaizdą iš kairės automobilio pusės. Pagalvokime, kiek šis sprendimas realiai padės? Juk vairuotojui reikės gerokai nukreipti akis nuo kelio, kad pažiūrėtų vaizdą monitoriuje. O tamsiu paros metu monitoriaus šviesa salone sukels dar daugiau nepatogumų. Tai primena SMS žinutės skaitymą vairuojant automobilį. O mes puikiai žinome, kaip smarkiai tokie veiksmai kenkia vairuotojo koncentracijai.
Kitas įstatymo projekte įrašytas reikalavimas kelia daugiau klausimų nei atsakymų. Jame rašoma, kad keleivius vežančių motorinių transporto priemonių, bent vienos keleiviams laipinti skirtos durys privalo būti dešinėje pusėje. Ar tai reiškia, kad Lietuvoje negalės būti eksploatuojami lengvieji automobiliai su dvejomis ar trejomis durimis? Labai norime pamatyti, kaip galinės keleivio durys lengvajame automobilyje pasitarnaus kairėje pusėje priekyje sėdinčiam keleiviui. Jam tektų rangytis į automobilio galą, kad jis išliptų pro galines dešinės pusės dureles. Labai tikimės, kad ši nuostata bus taikoma tik komercines keleivių pervežimo paslaugas teikiančiam transportui.
Ir pagaliau, ar būtinas automobilių priekinių žibintų perdėjimas dešine kelio puse važiuoti pritaikytam transportui nėra perteklinis? Niekas neneigia fakto, jog dešiniavairių automobilių žibintai akina priešpriešiais atvažiuojančius automobilius, tačiau jau ilgą laiką yra vos už kelis eurus pardavinėjami specialūs lipdukai, kurie blokuoja akinantį šviesos srautą. Ar tikrai būtina pirkti brangias naujas lempas? Tuo labiau, kad yra eilė automobilių modelių, kurie niekada nebuvo gaminami su vairu kairėje pusėje ir tokių žibintų tiesiog neturi. Gal vis dėl to verta žibintų keitimą palikti rekomendacinį, o pakaktų specialių lipdukų naudojimo? Beje, tai aktualu ir dešiniavairiams automobiliams, šalyje važinėjantiems tik laikinai.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

151225


Kam išradinėti dviratį?
Labai įdomu klausyti „valdžiažmogių“, kurių kitais atvejais dažniausias argumentas yra Vakarų Europos patirtis. Tai buvo ir vienas iš argumentų, pradėjus šalinti „žaliąsias rodykles“ prie šviesoforų ir dažnas argumentas siūlant naujas saugumo keliuose nuostatas. Tačiau dešiniavairių automobilių klausimu šis argumentas užmirštamas. Įdomu, kodėl? Ogi todėl, kad daugumoje Vakarų Europos šalių dešiniavairiai automobiliai važinėja jau seniai ir juose nėra aukščiau išvardintų, mūsų nuomone perteklinių, automobilio perdarymo sąlygų. Tai galite įsitikinti atsivertę didžiausią Europoje automobilių skelbimų portalą mobile.de. Jame rasite tūkstančius dešiniavairių automobilių su įvairiausių Europos šalių registracijos numeriais. Tačiau nerasite jokių kamerų ir monitorių. Nes tų šalių valdininkų sveikas protas sako, kad tai nepadidins saugumo, o tik sukels papildomų nepatogumų automobilių vairuotojams.
Naujesni automobiliai saugesni
Yra ir kita medalio pusė. Automobilių pardavėjai teigia, kad Jungtinėje Karalystėje automobiliai pigesni apie 20 procentų. Taip pat, kad apčiuopiama nauda pasijaučia perkant ne senesnį negu 10 metų automobilį. Tai reiškia, kad pirkdamas dešiniavairį automobilį vairuotojas už tą pačią kainą įsigis metais (ar net keliais)  naujesnį automobilį. Mes puikiai žinome, kad per pastarąjį dešimtmetį tobulėja pasyvios ir aktyvios automobilių saugumo sistemos. Ir net keliais metais naujesnis automobilis yra ženkliai saugesnis už senesnį. Nors ir labai mažai, tačiau leidimas be neadekvačių reikalavimų eksploatuoti dešiniavairius automobilius padėtų atnaujinti automobilių parką Lietuvoje ir važinėti nors šiek tiek saugesniais automobiliais.
Už teisę vairuoti išskirtinius automobilius
Tuo tarpu automobiliais besidomintiems žmonėmis  - automanams - atsivertų galimybės važinėti išskirtiniais automobiliais, kurie nebuvo gaminami važinėti dešine kelio puse. Žinoma, mes kalbame apie vienetus žmonių ir retus automobilius, tačiau šiai dienai, jei automobilis nėra pakankamai senas, kad  patektų į istorinių automobilių kategoriją, jis negali važinėti Lietuvos keliais. Jeigu bus priimtos planuojamos pritaikymo nuostatos, tai ir niekada negalės. Nes tiesiog niekada nebuvo gaminamos dešinei važiavimo pusei skirtos lempos. O juk yra visa eilė britiškų ir japoniškų automobilių, kurie verti džiuginti Lietuvos automobilių mylėtojus. Na, kad ir legendinis „Nissan Skyline“.

REKLAMA

9_008


Keistas požiūris į savo darbą
Pabaigai norime pasidalinti savo nuostaba, kurią kelia susisiekimo ministro Rimanto Sinkevičiaus ir ministerijai pavaldžių institucijų darbo aplaidumas. Tiek Europos, tiek Lietuvos teismai vienas po kito priima sprendimus, aiškiai sakančius, kad valdžia neužtikrina šalies vairuotojų teisių, o ministerija nerangiai žada iki vasaros svarstyti kažkokius neadekvačius teisės aktų pakeitimus.
Gerbiamieji ponai, jūs gaunate atlyginimą iš vairuotojų (mokesčių mokėtojų) sumokėtų mokesčių. Teismas yra kraštutinė piliečio priemonė ieškoti teisybės. Kiekvienas Jūsų pralaimėtas teismas yra įrodymas, kad Jūs dirbate labai blogai. Atsakingos valdžios nereikia teismais raginti priimti atitinkamus sprendimus, kurie užtikrintų Lietuvos vairuotojams galimybę rinktis. Ir tai nėra kažkokie Lietuvos piliečių išsigalvoti pageidavimai. Tai yra tai, kas eilę metų galioja ir naudojama Vakarų Europoje. Viskas patikrinta ir puikiai veikia. Tiesiog pasinaudokite kitų šalių patirtimi, o neišradinėkite savo dviračio, prisidengdami kova už saugumą keliuose. Saugumą keliuose reikia užtikrinti kitomis priemonėmis ir kelias iš jų jau siūlėme Jums
čia.
Tuo tarpu automanai tikisi, kad laiku savo darbo neatlikę valdininkai bus atitinkamai įvertinti savo vadovų, o priimti įstatymų pakeitimai, leidžiantys dešiniavairėms transporto priemonėms važinėti Lietuvos keliais, bus nepertekliniai ir Lietuvos vairuotojams nereikės bylinėtis su valstybe įvairių instancijų teismuose, kad turėtų tokias pat teises kaip ir kiti vairuotojai kitose Europos šalyse. Juk Konstitucinis tesimas aiškiai pasakė, kad laikinai į Lietuvą įvažiuojantys automobilių vairuotojai yra niekuo negeresni nei mūsų šalies vairuotojai. Jiems transporto priemonėms turi būti taikomi vienodi reikalavimai.

REKLAMAAutobilis.lt
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų