Tiesa, visa tai tik lengvai matoma išorė, o sužinojus tai, kiek kainuoja padangos ar kaip dažnai tenka perrinkti sportinio automobilio variklį, daugeliui gali tiesiog atvipti žandikaulis.
Taigi, norint lenktyniauti neužtenka mokėti gerai vairuoti. Vienas iš „PayRay powered by EP bar“ komandos lenktynininkų, Mindaugas Urbanas sako, kad nors smagiausia dalis, visgi, yra lenktynės, Lietuvos rinka nėra tokia didelė, kad galėtų sau leisti turėti atskirą žmogų komandoje, atsakingą už partnerių paiešką bei finansinių komandos reikalų tvarkymą, tad ši užduotis tenka patiems lenktynininkams.
Partnerių paieška – sunkus ir tuo pačiu vertybėmis grįstas procesas
„Valdant finansus turime prioritetinių darbų sąrašą, be kurio negalėtume startuoti – tai yra minimalus biudžetas. Priklausomai nuo to, koks yra biudžetas, žiūrime kaip galime patobulinti automobilį bei kaip patys galime tapti greitesniais vairuotojais.
Už daug ką esame atsakingi patys, nesame didelė komanda ir neturime tam atskiro žmogaus“, – pasakojo M. Urbanas ir džiaugėsi, kad šiemet prie jų komandos prisijungė naujas partneris „PayRay Bank“, kurio indėlis prisidėjo prie to, kad šis sportininkas jau aštuntą kartą startuos Palangoje vykstančiose lenktynėse.
Kitas komandos narys, lenktynininkas Vygandas Urbanas pasakojo, kad partnerių paieška yra labai svarbi bendro lenktynių paveikslo dalis, tačiau tai toli gražu nėra tiesiog ieškojimas tų, kas gali prisidėti finansiškai: „Partnerių ieškojimas labai svarbus aspektas – reikia, kad sutaptų vertybės, būtų vienodas matymas, o dėl partnerystės visi pasiektų savo keliamus tikslus. Mes visada siekiam, kad tai taptų win-win situacija. Esame užsibrėžę vykdyti pažadus partneriams ir siekti užsibrėžto rezultato, o sau kelti vis aukštesnius tikslus.“
Būtent apie tai, kad svarbu sutampančios vertybės, kalbėjo ir vieno pagrindinių komandos partnerių, banko verslui „PayRay“ atstovai ir sakė, kad iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti, jog banko veikla ir lenktynės neturi nieko bendro, tačiau pažiūrėjus į vertybes, jos visiškai vienodos.
„Mūsų pagrindinės savybės yra greitis, tikslumas, gebėjimas į kiekvieną situaciją pasižiūrėti individualiai – nors atrodo, kad finansai ir lenktynės visiškai skirtingi dalykai, bet pagrindinėmis vertybėmis mes ir lenktynininkai esame visiškai vienodi, – pasakojo „PayRay“ marketingo vadovė Lina Razgienė ir sakė, kad sričių bei veiklų, kurias galima remti, yra begalė, tačiau svarbu rasti kas geriausiai atspindi pačios įmonės vidų, kas atitinka jos vertybes bei gali atstovauti su pasididžiavimu ir garbe, – Rėmimas šiais laikais tai ne sumos pervedimas ar logotipo „pravežimas“ lenktynių metu: tai daug daugiau – ir įmonės vidinės kultūros dalis, ir vieta bei laikas su klientais, ir, galų gale, turiningas bei geras laikas, praleistas kartu su savo bendradarbiais.“
Už banko marketingą atsakinga L. Razgienė sakė, kad į lenktynes pakviesta nemažai įmonės klientų ir buvo maloniai nustebinti, kad reakcija prisijungti ir atvykti į šį renginį buvo tikrai teigiama. Taip pat renginyje dalyvaus ir nemaža dalis įmonės darbuotojų, kurie yra ne mažiau įsitraukę ir su nekantrumu laukia starto.
Įvardino kainas
Kalbėdami apie išlaidas lenktynėms broliai Urbanai neturėjo paslapčių.
Pasak jų, „Aurum 1006 km“ lenktynės yra bene brangiausios, bet tuo pačiu ir didžiausios, Lietuvoje, o kalbant apie išlaidas galima pradėti nuo startinio mokesčio, kuris sudaro apie penkis tūkstančius eurų.
Tiesa, tai tik išlaidų pradžia, o situaciją „PayRay powered by EP bar“ komandos sportininkams palengvina tai, kad šiuo automobiliu jie važiuos jau ne pirmus metus, todėl nereikia jo pirkti ar nuomotis, bet kai kurie techniniai darbai prieš startą būtini.
„Variklio resursas – 4000 km. Po tokio kilometražo daromas kapitalinis remontas, kurio metu keičiamos susidėvėjusios dalys ir atliekami kiti reikalingi darbai. Toks planinis remontas kainuoja 5-6 tūkstančius eurų. Prieš kiekvienas varžybas peržiūrima greičių dėžė, reduktorius, pusašiai, sankaba ir panašūs kritiniai automobilio mazgai. Atliekami automobilio programavimo darbai – taip pat didelė pinigų suma“, – pasakojo V. Urbanas.
M. Urbanas pridėjo, kad tai, jog automobilis komandai nėra naujas leidžia jaustis šiek tiek ramiau, mat sportininkai iš anksto gan tiksliai žino, kad automobiliui nepatyrus jokių neplanuotų pažeidimų, jo atstatymas į priešstartinę būseną kainuos apie septynis tūkstančius eurų.
Tiesa, nors šios išlaidos sėkmės atveju gali būti vadinamos beveik fiksuotomis, yra nemažai ir kintančių išlaidų. Štai vienas sportinių padangų komplektas kainuoja apie du tūkstančius eurų, o varžyboms, neskaitant treniruočių važiavimų, reikia bent trijų.
Jeigu pradėtų lyti, į sąmatą prisidėtų ir lietaus padangų komplektas. Apie lenktynes kalbant dažnai pamirštama ir laikoma ne tokia svarbia išlaidų eilute yra degalai. Urbanų vairuojamas BMW M3 sportiniu režimu sunaudoja virš 50 litrų šimtui kilometrų, taigi, šiandieninėmis degalų kainomis galima sakyti, kad vienas nuvažiuotas kilometras kainuoja vieną eurą skaičiuojant tik degalus.
Abu dalyviai primena, kad lenktynininkai privalo būti apsirengę net keliais homologuotos aprangos sluoksniais, o pilnas toks rinkinys kainuoja maždaug nuo dviejų tūkstančių eurų.
„Apranga, šalmai ir visos kitos aprangos dalys privalo būti homologuotos – visiškai nedegi. Pilna sportininko ekipiruotė kainuoja nuo dviejų ar trijų tūkstančių iki labai didelės sumos, priklausomai nuo poreikio, noro, ar net mados.
Kalbant apie aprangą, tai 2020 metais 1006 km lenktynėse treniruočių metu užsidegė mūsų automobilis. Nors pagrindinės liepsnos buvo automobilio išorėje, bet savo kailiu patyrus gaisrą įsitikinau, kad tinkama apranga yra labai svarbu“, – savo patirtimi dalinosi V. Urbanas.
Sportininkai pasakoja, kad net išvardintos išlaidos nėra galutinės, nes neskaičiuojant pilotų, komanda sudeda iš gerokai daugiau asmenų: automobilį aptarnauja ne mažiau nei keturi mechanikai: degalų užpylėjas, komandos vadovas ir kitos pareigybės.
Visų šių žmonių darbas yra apmokamas, rūpinamasi jų apgyvendinimu, maitinimu ir panašiai. Taip pat reikia užtikrinti ir malonią komandos svečių viešnagę.
Norint pradėti nereikia tiek daug
Nors pasakodami apie savo lenktynių finansus broliai Urbanai įvardina ganėtinai dideles sumas, tuo pačiu jie sako, kad norintys pradėti lenktyniauti turėtų neišsigąsti, nes pradžia yra gerokai pigesnė ir paprastesnė.
„Gal nuskambės labai banaliai, bet pirmiausia reikia turėti pakankamai noro. Norint pradėti, treniruotis galima ir su savo asmeniniu automobiliu, tik to nereikėtų daryti gatvėje – galima išsinuomoti trasą ir ten po truputį mokytis. Dalyvauti aukštesnio lygio ilgo nuotolio varžybose, kad ir tokiose kaip 1006 km Palangoje, komandai gali kainuoti nuo keliolikos tūkstančių iki 100 tūkstančių ir daugiau, nevertinant automobilio įsigijimo kainos“, – dėstė V. Urbanas.
Jo brolis Mindaugas sakė, kad viskas priklauso kokios disciplinos ir kokio lygio varžybose norima dalyvauti, o norintiems pradėti turėjo tokį patį patarimą: „Biudžetui daug įtakos turi tai, kiek pats įdėsi darbo, tad svarbiausia yra pradėti. Mano siūlymas būtų apsilankyti norimos disciplinos varžybose ir pakalbinti jos dalyvius, paprašyti jų skirti laiko ir pakalbėti detaliau apie pasiruošimą, treniruotes ir kitus niuansus.“
Lenktynininkas sakė, kad kalbant apie žiedines lenktynes, dabar viena populiariausių yra „BMW 325 Cup“ taurė, kurios standartus atitinkantis pilnai paruoštas automobilis gali kainuoti apie 10 tūkstančių eurų, o gal net ir pigiau. Vienų tokių varžybų sąmata, pasak M. Urbano, siektų apie pusantro tūkstančio.
„Maksimumui ribų nėra. Sakoma, kad jei nesvajosi, tai ir neturėsi. Svajonių turiu daug, bet kalbant apie automobilius, svajoju Palangos lenktynėse sudalyvauti automobiliu, kuris būtų konkurencingas važiuoti top 3 ir įveikti ratą greičiau nei per 70 sekundžių“, – savo mintimis dalinosi M. Urbanas.
Jam pritarė ir Vygandas bei pridūrė, kad nors jų BMW M3 taip pat konkurencingas, tačiau norėtų persėsti į sportinį „Porsche 911“, o tokio automobilio kaina gerokai viršija du šimtus tūkstančių eurų.