Šeštadienį Šiaulių „Aušros“ muziejaus padalinyje – Fotografijos muziejuje – atidaroma moderniosios Lietuvos dailės klasikės Domicelės Tarabildienės fotografijų paroda „Nematyta ir nepažįstama Domicelė Tarabildienė“.
Paroda į muziejų atkeliavo iš Nacionalinio M. K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvų.
Knygų vaikams iliustratorės, grafikės, tapytojos, keramikės kūryba, paremta etnografiškumu ir, rodos, nepajudinama tradicija, šio dešimtmečio pradžioje sudrebino visuomenę iš jos asmeninių archyvų ištrauktu fotografijų palikimu, atvėrusiu visai kitą menininkės kūrybos sritį.
Iki šiol tik artimiausiems žmonėms rodytose įspūdingose fotografijose galima gyvai pajusti XX a. pirmojoje pusėje vyravusią moderniosios miesto kultūros atmosferą.
Jose dominuoja autoportretai, skoningi ir rafinuoti aktai, sukurti tarpukariu, kuriuose pagrindinis fotoeksperimentų objektas, modelis, buvo ji pati.
Menininkė, gebėdama keisti įvaizdį nuo romantiškos dailės studentės iki paslaptingos viliokės, tobulai atitinkančios to meto gražuolių standartus, atskleidė savo neišsenkamą vaizdinių pasaulį.
Parodoje eksponuojamos 54 fotografijos, tarp kurių ne tik pačios D. Tarabildienės, bet ir keli jos vyro menininko Petro Tarabildos bei kolegos Vaclovo Kosciuškos kūriniai.
Nespalvotose fotografijose perteikiama lietuviškos kultūros įvairovė, kaimo ir miesto gyvenimo būdo elementai, užfiksuota Kauno meno mokyklos, kur mokėsi menininkė, mokinių kasdienybė, laikinosios sostinės priemiesčių motyvai, lietuvių studentų šėliojimai modernizmo sostinėje Paryžiuje.
D. Tarabildienės fotografija pagrįsta siekiu dokumentuoti, įdomiai sukomponuojant vaizdą su pamatytu objektu, eksperimentuojama su šviesa, pieštomis detalėmis, naudojamasi techninėmis gudrybėmis, montažu.
Parodos organizatorių teigimu, šios tarpukario Lietuvos moters mąstysena ir originalių įvaizdžių kūrimas atvertė naują iki šiol mažai žinomą Lietuvos fotografijos istorijos puslapį.
D. Tarabildienės (1912–1985) fotografijų paroda Fotografijos muziejuje veiks iki balandžio 19 d.