Prekių išpardavimas visada kelia didesnį žmonių susidomėjimą. Krizei įsisiautėjus ši tendencija dar labiau stiprėja ir žmonės stengiasi pirkti tik tai, kam suteikiama nuolaida - nesvarbu, ar tai popigis sūris, ar brangus automobilis.
Praėjusiais metais viename Niujorko priemiestyje esančioje "Wall Mart" prekybos tinklo parduotuvėje pirkėjų minia negyvai sutrypė parduotuvės darbuotoją J.Damure'ą tą dieną, kai prasidėjo išpardavimas. Beveik tuo pačiu metu iš Kalifornijos valstijos Palm Deserto miestelio atkeliavo pranešimas apie tai, kad nepasidaliję prekės du žmonės šovė vienas į kitą prekybos tinklo "Toys R" parduotuvėje. Toks žmonių elgesys buvo susietas su ūkio krize.
Vieną mašiną perki, kita - nemokamai
Šiuo metu kalbos apie pirkėjus, krizės sąlygomis kartais prarandančius žmoniškumą ir pasirengusius dėl atliekamo cento net užmušti, kiek aprimo, nes nuolaidos pasipylė kaip iš gausybės rago ir pardavėjai yra pasirengę vos ne primokėti už tai, kad pirkėjas neišeitų iš parduotuvės tuščiomis rankomis.
Amerikiečiai mielai pasinaudojo vyriausybės nutarimu gelbėti šalies automobilių pramonę jos sugalvotu šūkiu "Keisk kledarą į naują mašiną". Per kelis mėnesius nebeliko milijardinės šiam tikslui skirtos sumos, užtat amerikiečiai apsirūpino naujais ekonomiškesniais automobiliais ir pareiškė norą, kad vyriausybė programą pratęstų.
Ne geriau sekasi automobilių prekiautojams Europoje, todėl Senajame žemyne atsirado salonų, siūlančių mašiną perkančiam pirkėjui antrą duoti nemokamai.
Taip daro vienas Briuselio automobilių salonas, prie kiekvienos parduotos mašinos jis prideda dar vieną, už kurią nereikia mokėti nei cento. Tiesa, pirkėjas negali tikėtis, kad antrasis automobilis bus tokio pat lygio kaip pirmasis. Kaip dovana siūlomos mašinos, kurias sunku parduoti. Tai arba naudoti bandomiesiems važiavimams automobiliai, arba kažkada parodose išstatyti pavyzdžiai, arba mašinos, laikomos salono nuosavybe... Rasti pirkėjų tokiems automobiliams visada nelengva, o per krizę dar sunkiau. Tačiau kai duodi nemokamai, kaip priedą, nevienas susigundo nusipirkti automobilį. Tiesa, vienos britų kompanijos (jos parduotuvių tinklas yra vienas stambiausių šalyje) darbuotojas sako, kad teiginys, jog krizės metu prekybininkai dėl pirkėjų pasirengę viskam, labai jau sąlygiškas. Parduodamas su didžiausiomis nuolaidomis daiktas turi būti nelabai brangus, o atpiginimas turi siekti ne daugiau kaip 50 procentų. Žinoma, kai kurios prekės išparduodamos ir su 70-80 proc. nuolaida, tačiau tai galioja tik griežtai apibrėžtą trumpą laiką ir tik vienoje arba dviejose tinklo parduotuvėse.
Kainų karas ir "svetimų" pirkėjų vilionės
Daugelio mažmeninės prekybos bendrovių atstovai teigia, kad išpardavimas krizės metu - vienintelė galimybė priversti pirkėjus prekes iš parduotuvių lentynų perkelti į savo krepšius. Todėl ir rengiamos įvairios trukmės akcijos, kurių metu kainos pastebimai krinta.
Be to, vien paprastomis nuolaidomis neapsiribojama. Štai amerikiečių kompanija "Brookstone", valdanti dovanų parduotuvių tinklą, paskelbė, jog keičia bet kurios parduotuvės bet kurias nuolaidų korteles į 15 proc. nuolaidą visoms prekėms savo parduotuvėse. Beje, dovanų sertifikato nominalas nevaidina jokio vaidmens. Nauda pirkėjams buvo akivaizdi ir jie puolė pirkti brangias "Brookstone" kompanijos prekes: kuo brangesnė parduodama prekė, tuo pastebimesnis buvo skirtumas. Pavyzdžiui, perkant muzikos centrą už 300 dolerių, kaimyninio prekybos centro penkių dolerių vertės sertifikatas virsdavo 45 dolerių nuolaida.
Būtent todėl dauguma pardavėjų krizės sąlygomis stengiasi apeliuoti ne į nuolaidos dydį, o į tai, kiek pinigų sutaupo klientas. Pavyzdžiui, kai kuriuose Airijos automobilių salonuose jums pasakys, kad automobilis, kuris vakar buvo pardavinėjamas už 129 tūkst. eurų, šiandien kainuoja tik 100 tūkst. eurų. Sutaupyti 29 tūkst. eurų - rimtas argumentas apsisprendimui. Kaip ir galimybė sutaupyti 400 eurų perkant plokščiojo ekrano televizorių "Philips Essence" toje pačioje Airijoje. Beje, ekspertai tikina, jog tai - ne riba, nes Airija atsidūrė nepavydėtinoje padėtyje ne tik dėl ūkio nuosmukio, bet ir dėl šalia esančios Jungtinės Karalystės. Smukus britų svarui ir šioje šalyje sumažėjus pridėtinės vertės mokesčiui, visi keliai, vedantys iš Airijos Respublikos į britams priklausančią Šiaurės Airiją, tapo užkimšti. Todėl Airijos prekybininkai pasirengę didžiausioms nuolaidoms, kad tik šios kelionės būtų pristabdytos. Kaip neseniai rašė vienas Airijos laikraštis, kainų karas dabar apėmęs visas prekių rūšis: nuo baldų iki automobilių bei sraigtasparnių. "Galite pasiūlyti 5 mln. eurų vertės sraigtasparnį už 4 mln. eurų, ir jūsų pasiūlymas bus rimtai svarstomas", - teigė straipsnio autorius.
Geras metas turistams
Yra pardavėjų, kurie tiesiog priversti daryti labai dideles nuolaidas. Pavyzdžiui, turizmo agentūros, siūlančios kruizus. "Kai pamačiau, supratau, kad tiesiog negaliu atsispirti. 300 dolerių žmogui už keturių dienų kelionę laivu viršutinio denio kajutėje? Dar vakar būčiau pasijuokęs, sakydamas, jog tai neįmanoma", - džiaugėsi Floridos gyventojas Alas Rosentalis. Jo šeima dažnai keliauja, tačiau nė viena kelionė dar nebuvo kainavusi taip pigiai, kaip kruizas į Bahamus.
Poilsinių kelionių kainų kritimu neatsistebi net ekspertai. "Šiame versle esu daugiau kaip dvidešimt metų, tačiau niekada nesu regėjęs tokių kainų, ypač per šventes", - sako turizmo ekspertas Stewartas Kieronas. Neįtikėtina, tačiau septynių dienų kruizas Karibų jūra laivu "Norvegian Pearl" atsieina tik 500 dolerių žmogui. Ekspertų žodžiais, dabar pats metas užsakinėti bilietus į tokius kruizus. Kad ir kaip ten būtų, operatorius neims kelti kainų, o tuo atveju, jeigu konkurentai pasiūlys dar mažesnę, jis greičiau sugrąžins jums skirtumą, pasiūlys geresnę kajutę arba papildomų paslaugų laive, žodžiu, darys viską, kad tik nepereitumėte pas konkurentus. "Žinoma, pigių kruizų laikas greitai baigsis, todėl dabar reikia naudotis momentu", - sako Floridoje esančios turizmo agentūros "Cruise Planners" generalinis direktorius Michaelas Fie.
Parengė Danutė KURMILAVIČIŪTĖ