Transporto priemonių lempos – vienas iš svarbiausių saugumo garantų kelyje. Ir nors šiais laikais dauguma gamintojų savo transporto priemonėse yra įdiegę taupias ir stipriai kelią apšviečiančias lempas, jos ir toliau stipriai tobulėja. Naujausi mokslininkų bandymai sukurti lempas, kurios lyjant ar sningant apšviestų kelią lygiai taip pat kaip ir geromis oro sąlygomis, panašu, kad yra sėkmingi.
Pradėkime nuo to, kad jau dabar į beveik visus vilkikus yra montuojamos trumposios lempos, kurios įsijungia automatiškai vos tik transporto priemonė pradeda važiuoti. Nuo rugpjūčio 7 d. pagal Europos sąjungos direktyvą, automatiškai įsijungiančios lempos bus privalomos visuose sunkvežimiuose. Teigiama, kad lempų naudojimas šviesiu paros metu avarijų skaičių sumažins 6 proc.
Tačiau tai ką šiuo metu kuria Amerikos mokslininkai gali dar stipriau pagerinti eismo saugumą keliuose. Šiuo metu eksperimentuojams su lempomis, kurios lyjant lietui ar sningant apšviečia kelią beveik taip pat kaip geromis oro sąlygomis, nes panaikina atspindžius nuo kritulių.
Apšvietimo sistema susideda iš skaitmeninio projektoriaus, videokameros ir veidrodžio. Ji fiksuoja lašų judėjimą. Kompiuteris su specialia programine įranga apdirba gaunamus duomenis ir nustato lašų kritimo kryptį.
Apdirbus šiuos duomenis ant projektoriaus, kuris ir yra šviesos šaltinis, yra suformuojamas šviečiantis „paveikslas“, kuriame juodi taškai lieka tose vietose, kur turėtų būti lašai. Sistema tiesiog nešviečia į tas vietas kur yra krituliai, o tai leidžia išvengti atspindžių. Šviesa sklinda oru ir nesusiduria su krituliais.
Šiuo metu sistema išbandoma lengvuosiuose automobiliuose ir kol kas veikia tik 3-4 metrų atstumu. Bandoma naujoji apšvietimo sistema sugeba pašalinti 70 proc. lašų važiuojant 30 km/h greičiu, tačiau kompiuteriniai paskaičiavimai rodo, kad netrukus bus pasiektas 96,8 proc. rezultatas, o greitis padidės. Tokiu atveju, kelio matomumas esant krituliams mažai skirsis nuo įprastinių sąlygų.
Vytautas Kleinauskas