„Paysera“ duomenys rodo, kad „Juodojo penktadienio“ savaitę, elektroninių parduotuvių apyvarta 2015 metais išaugo 94 proc., o 2016 metais net 183 proc. nei įprastai ir toliau didėjo iki pat gruodžio vidurio.
„Šiuo laikotarpiu pirkti internetu išdrįsta net ir tie, kurie dar niekada to nebandė arba tai daro labai retai. Tad nenuostabu, kad saugumas tampa vienu iš aktualiausių klausimų, siekiant nepakliūti į sukčių pinkles, nes kalėdinis laikotarpis yra darbymetis ne tik prekybininkams bet ir įvairaus plauko nusikaltėliams“, - teigia „Paysera“ komunikacijos vadovas Vytautas Urbonas.
Dėl šios priežasties „Paysera“ dalinasi patarimais, kaip saugiai pirkti kalėdines dovanas internetu bei kokias vartotojų teises verta prisiminti:
1. Tikrinkite parduotuvės patikimumą
Internete galite rasti įvairių elektroninių parduotuvių, kurias matysite pirmą kartą, tad svarbu patikrinti ir įsitikinti jų patikimumu, kad susimokėjus už prekes nekiltų problemų.
Patikrinkite įmonės rekvizitus ir kontaktus. Įsitikinkite, kad nurodyta įmonė ar asmenys iš tiesų egzistuoja. Į paieškos sistemą įveskite įmonės ar puslapio pavadinimą ir žiūrėkite, kas apie ją rašoma, ar nėra nusiskundimų. Dar vienas naudingas šaltinis yra socialiniai tinklai, kuriuose galite atrasti nemažai naudingos informacijos apie elektroninę parduotuvę bei paskaityti kitų klientų atsiliepimus.
Taip pat pirkdami gerai žinomose internetinėse parduotuvėse atkreipkite dėmesį, ar tai iš tiesų yra ta parduotuvė, kurioje norėjote apsilankyti. Dažnai internetiniai sukčiai užregistruoja panašius į gerai žinomų svetainių pavadinimus. Tarkime, vietoj ebay.com naudoja ebuy.com ar kitą panašų adresą. Taip išviliojami ne tik pirkėjų pinigai, bet ir konfidencialūs duomenys.
2. Atpažinkite saugaus atsiskaitymo ženklus
Svarbu atkreipti dėmesį ne tik į įmonės patikimumą, bet ir į saugaus atsiskaitymo internetu ženklus, kurie padės atskirti, kurios elektroninės parduotuvės yra tikrai saugios.
Vienas iš jų – saugus duomenų kodavimo protokolas HTTPS. Šiuo būdu apsaugoti puslapių adresai prasideda https:// vietoje įprasto http://. Būtent HTTPS protokolas užtikrina, kad net ir prisijungus per neapsaugotą „Wi-Fi“ prieigą jūsų duomenys bus užkoduoti ir saugūs. Tokį puslapį taip pat galima atpažinti ir pagal tai, kad adreso eilutėje matysite spynelės piktogramą.
Reikia atkreipti dėmesį, kad bet kuriuo atveju, vedant kortelės ar elektroninės bankininkystės prisijungimo duomenis, puslapio adresas turi prasidėti „https://“ ir šalia būti spynelės piktograma. Pati svetainė gali nenaudoti HTTPS protokolo, tačiau įmokų surinkimo paslaugos tiekėjo lange, kuriame vedate duomenis – jis privalo būti.
Taip pat reikėtų atkreipti dėmesį, kokie mokėjimo būdai pateikiami elektroninėje parduotuvėje. Jeigu parduotuvėje yra integruoti vietinių bankų mokėjimai arba atsiskaityti galima per „Paysera“, tuomet galite būti ramūs. Tiek bankai, tiek ir „Paysera“ prieš pradėdama teikti pinigų surinkimo paslaugą identifikuoja parduotuvės savininką. Tad net ir apgavystės atveju būtų žinoma, kas yra už tai atsakingas, o gavus pirmuosius skundus, atsiskaitymai tokiose parduotuvėse būtų sustabdyti.
Suprantama, kalėdinių dovanų pirkimas internetu neturi tapti dar sunkesniu procesu nei stovėjimas prekybos centrų eilėse. Tad pagrindinis patarimas – rinktis tas elektronines parduotuves, kuriose yra patikimi ir saugūs atsiskaitymo būdai.
3. Prisiminkite pirkėjo teises
Interneto tyrimų ir konsultacijų įmonės „Gemius“ atliktas Lietuvos elektroninės komercijos tyrimas parodė, kad dauguma vartotojų atsimena ir žino apie galimybę grąžinti prekę per 14 dienų nuo pristatymo dienos, jeigu prekė nėra panaudota, sugadinta ar praradusi prekinę išvaizdą. Tačiau dažnas pirkėjas užmiršta, kad pardavėjas užsakytas prekes privalo pristatyti per 30 dienų, jeigu sutartis nenurodo kitaip. Pirkdami kalėdines dovanas pasitikrinkite, kokį prekių pristatymo terminą nurodo pardavėjas, kad dovana Kalėdoms neatkeliautų tik po Naujųjų metų.
Jeigu prekė netiko ir norite ją grąžinti, tiesioginės prekių grąžinimo išlaidos tenka pirkėjui, išskyrus atvejus, kai pagal sutartį šias išlaidas prisiima elektroninė parduotuvė arba kai ji tinkamai neinformavo vartotojo, kad šias išlaidas turės padengti klientas.
Grąžinus prekes pardavėjui, jis privalo grąžinti pinigus pirkėjui per 14 dienų nuo sandorio nutraukimo, tačiau ne visuomet galima persigalvoti dėl prekių ir jas grąžinti.
Pirkėjas neturi teisės persigalvoti ir atšaukti užsakymo tuo atveju, jei internetu pirko maisto produktus, gėrimus, bilietus į koncertą ar rezervavo viešbučio kambarius, pirko interneto aukcionuose, užsisakė daiktus, kurie yra pagaminti pagal užsakymą ar pritaikyti asmeniniams poreikiams. Taip pat laikraščius, žurnalus ar kitų periodinių leidinių prenumeratą, vaizdo bei garso, programinę įrangą, kuri buvo išpakuota.
Todėl artėjant didžiajam „Juodojo penktadienio” (ang. Black Friday) išpardavimui prisiminkite šiuo patarimus, kurie padės saugiai apsipirkti internetu.