Prieš keletą metų internetas buvo rojaus pažadas. Deja, po to atėjo sunki krizė - net daugelis pradėjo kalbėti, kad interneto verslas nėra perspektyvus. Tačiau išlikusios ir sustiprėjusios interneto firmos ruošiasi paskelbti apie pirmąjį 2003 metų ketvirtį išaugusias pajamas ir pelną. Tokie jų planai gerokai kontrastuoja su bendra ekonomikos situacija, kenčiančia nuo karo ir nežinios.
Interneto kompanijų krizė
Apie 2000 metus pasipylė interneto kompanijų bankrotai. Investuotojai prarado milijardus dolerių. Daugelis ekonomistų palaidojo naująją ekonomiką. Štai 2000 metais bankrutavo 225 "dotkomai", 2001 metais - 537 interneto kompanijos.
Kartu su bankrotų banga 2001 metais darbuotojų skaičius Silikono slėnyje sumažėjo 25 tūkstančiais žmonių ir šis darbo vietų sumažėjimas buvo pirmas tokio pobūdžio įvykis per devynerius metus. Iš viso informacinių technologijų industrija per tą laiką prarado apie pusę milijono darbo vietų.
Beje, šią krizę pajautė ne tik paprasti žmonės, bet ir IT milijardieriai. Žurnalo "Forbes" metiniame turtingiausių pasaulio žmonių reitinge aiškiai matyti informacijos technologijų (IT) krizė: beveik visų pirmojo dešimtuko IT milijardierių turtas sumažėjo, o kai kurie 2000 metų reitingo dalyviai iš IT srities išvis paliko sąrašą.
Išlikę atsitiesė
Tačiau tie, kurie išliko, šiandien gali džiaugtis. Kompanijos, užsiimančios interneto verslu, pavyzdžiui, valdančios komercinius interneto portalus ar paieškos sistemas, tikisi paskelbti sėkmingus finansinius rezultatus, kurie pranoks Volstryto lūkesčius.
Tokio optimizmo priežastimi tapo atnaujinta kompanijų strategija, grindžiama realia paklausa. Interneto verslo sėkmei turėjo įtakos ir atgimęs susidomėjimas virtualia reklama, kurią pradėta skelbti puslapiuose su paieškos rezultatais. Dauguma interneto bendrovių jau įrodė naujos strategijos pagrįstumą, dar praėjusių metų pabaigoje sumažinusios išlaidas ir uždirbusios pelno.
Atrodo, kad investuotojai taip pat patikėjo, kad karas Irake nepakenks pasaulinio tinklo abonentų ir reklamos apimčių augimui. Tai įrodo paskutinius tris mėnesius nuolat kilusios sėkmingiausių interneto kompanijų “Yahoo”, “EarthLink” ar “United Online” akcijų kainos.
“Yahoo” akcijos per metus pabrango 68 proc. Įtikinama verslo plėtra leidžia tikėtis, kad teigiamos tendencijos išsilaikys ir ateityje.
Analitikai tikisi, kad “Yahoo” pajamos pirmąjį ketvirtį sieks 273,3 mln. dolerių, o pelnas - apie 6 centus už akciją. Kompanijos “Thomson First Call” duomenimis, prieš metus “Yahoo” pajamos sudarė 192,7 mln. dolerių, o pelnas - 2 centus už kiekvieną akciją.
Sustiprėjus “Yahoo” pozicijoms, vis daugiau reklamos užsako kompanijos iš tradicinių ekonomikos sričių. Anksčiau tokie užsakovai vengdavo interneto. Nors jų įnašas į “Yahoo” verslą nėra didelis, jie jau ima atsižvelgti, kad vartotojai daug laiko praleidžia populiariuose interneto portaluose.
Vis dėlto analitikai mano, kad net sėkmingiausių interneto bendrovių verslas sulėtės, jei karas Irake turės ilgalaikį poveikį ekonomikai.
Tiesa, kai kurie analitikai mano, kad dėl karo ir spartaus kvėpavimo takų viruso (SARS) plitimo gali sumažėti kelionių agentūrų užsakomos reklamos. Poilsinių ir turistinių kelionių reklama sudaro 10-20 proc. pajamų, gaunamų iš apmokamų katalogų paslaugos paieškos sistemose. Nuo karo Irake pradžios kelionių agentūrų reklamos apimtys sumažėjo 15-20 proc.
Tikimasi, kad bendrovė “Overture”, reklamos paieškos sistemose lyderė, pirmąjį ketvirtį gaus 14 centų pelno už kiekvieną akciją ir surinks 218,1 mln. dolerių pajamų. Prieš metus kompanijos rodikliai atitinkamai buvo 48 centai už akciją ir 142,9 mln. dolerių pajamų.
Neblogai sekasi ir mažesnėms “Overture” konkurentėms. Kompanija “FindWhat.com” turėtų gauti 10 centų pelno už akciją ir surinkti 13,6 mln. dolerių pajamų (prieš metus - 10 centų už akciją ir 8,7 mln. dolerių pajamų). Pirmasis ketvirtis turėtų būti pelningas ir paieškos paslaugas teikiančioms bendrovėms “Ask Jeeves” bei “LookSmart”.
Taigi naujoji ekonomika įgavo naują kvėpavimą?