Tuo įsitikinę žiniasklaidos rinkos ekspertai, stebintys ir vertinantys SAM sukeltą krizinę situaciją.
Interneto žiniasklaidos asociacijos (IŽA) pirmininko Arno Marcinkaus teigimu, sudarydama sutartį su laidos „Kitokie pasikalbėjimai“ kūrėjais ir planavusi sumokėti milžinišką sumą už vieną laidą, kurioje dalyvavo ministro visuomeninis konsultantas, SAM parodė ne tik nekompetenciją, bet ir sudavė 10 000 stiprumo smūgį žiniasklaidos reputacijai.
„Neabejotinai, tai neigiamai atsilieps ir vakcinacijos procesui, ypač kai ne visi žmonės nori skiepytis, bei pačios institucijos ir ministro reputacijai. Šiuo atveju ministerijos komanda padarė didžiulę klaidą nesikreipdama į žiniasklaidos rinkos dalyvius pasikonsultuoti, objektyviai neįvertindama rinkos siūlomų galimybių ir galimų alternatyvių laidų, prieš atlikdama apklausą. Akivaizdu, kad tokiu atveju būtų išlošta kur kas daugiau ir surengtas kelių laidų ciklas“, – sako A. Marcinkus.
Pasak jo, tokia pinigų suma už vieną laidą yra neadekvačiai per didelė, juolab, kad laida jau yra sukurta, nuolat filmuojama ir transliuojama ir nereikia nieko kurti nuo nulio.
„Ši istorija – tik vienas iš pavyzdžių, kad vakcinacijos viešinimo kampanija Lietuvoje planuojama ir vykdoma neprofesionaliai. Jau nekalbant apie tai, kad iki šiol žiniasklaidos priemonėse rodomi dar metų pradžioje šaulių savanorių neatlygintinai sukurti vaizdo klipai „petys už laisvę“, kurie morališkai pasenę ir neatitinka naujausios pandeminės situacijos Lietuvoje. Tuo tarpu žadėtos informacinės kampanijos – vis nėra“, – sako A. Marcinkus.
Delfi direktoriaus Vytauto Benokraičio teigimu, nerimą kelia ne tik faktas, kad reklama buvo nepažymėta, bet ir papildomi nauji duomenys, kad įsigydama laidos „Kitokie pasikalbėjimai“ paslaugą ir atlikdama pirkimą, SAM komanda galimai nesilaikė nustatytų elementarių viešųjų pirkimų taisyklių.
„Mūsų žiniomis, nebuvo apklausti net trys galimi potencialūs tiekėjai, kas yra privaloma pagal dabartinę tvarką, o paslauga buvo perkama iš vieno šaltinio – apklausiant tik vieną paslaugos teikėją ir su juo sudarant paslaugų teikimo sutartį. Visi ženklai rodo, kad galimai buvo tam tikri išankstiniai susitarimai ir grubiai pažeistas Viešųjų pirkimų įstatymas. Be to, ministro visuomeninio patarėjo dalyvavimas šioje laidoje sukelia dar daugiau abejonių dėl skaidrumo ir viešųjų finansų naudojimo“, – sako V. Benokraitis.
Būtent todėl, pasak jo, Delfi su laida „Kitokie pasikalbėjimai“ nutraukė sutartį ir jos nebetransliuos.
„Tenka tik apgailestauti ir atsiprašyti publikos, kuri buvo be mūsų žinios suklaidinta. Tai netoleruotina – nei verslo, nei etikos, nei žurnalistine prasme. Esame atvira ir socialiai atsakinga žiniasklaidos priemonė, remiame autorius ir stengiamės reaguoti į auditorijos poreikius. Labai tikimės, kad ši istorija bus pamoka visiems rinkos dalyviams ir ateityje nesikartos abejotinos pirkimų istorijos“, – sako V. Benokraitis.
Naujienų portalo lrytas.lt vyriausias redaktorius Tautvydas Mikalajūnas teigia, kad šiuo atveju nuvertinta profesionali žiniasklaida ir žurnalistai, kurie kasdien ir neatlygintinai informuoja visuomenę apie vakcinaciją ir skatina skiepytis Lietuvos gyventojus.
„Tokiu žingsniu SAM parodė, kad nevertina ne tik objektyvios žiniasklaidos ir profesionalių žurnalistų, bet ir pademonstravo neatsakingą požiūrį į valstybės finansus – mokesčių mokėtojų pinigus. Tai – netoliaregiškas ir naivus sprendimas, ignoruojant visus žiniasklaidos rinkos dalyvius ir jų gebėjimus. Visa žiniasklaida suinteresuota kuo didesne sklaida apie vakcinaciją, jos naudą ir būtinybę, ir tam kiekvienas kanalas turi didžiulius resursus bei galimybes. Todėl norėtųsi kuo daugiau iniciatyvų iš SAM, o mes visada pasiruošę bendradarbiauti“, – sako T. Mikalajūnas.
Žiniasklaidos rinkos ekspertai įsitikinę, kad atsakingos institucijos turėtų pasidomėti, kaip buvo ir yra vykdomi viešieji pirkimai šioje ministerijoje, įsigyjant viešinimo paslaugas gyventojų vakcinacijai skatinti.
Komentaro autorius – Arnas Marcinkus. Redakcijos nuomonė nebūtinai sutampa su autorių nuomone, už išsakytas mintis atsako autorius.