Apsipirkti vis dar traukiate į parduotuvę? Galbūt ilgainiui nebeliks kur eiti: prognozuojama, kad pardavėjai kelsis į internetą, o likusieji bus išstumti iš rinkos. Virtualių pardavėjų už Atlanto, „Ebay.com“ ar „Amazon.com“, ieškoti nebereikia, per akis jų ir Lietuvos rinkoje.
Žurnalas „BusinessWeek“ retoriškai klausė, ar tradicinės parduotuvės išnyks, kai 83 proc. pirkėjų labiau pasitiki informacija apie prekes internete, o dar 79 proc. sakosi taip taupantys laiką. Maža to, britų laikraštis „The Guardian“ įspėja: per artimiausius penkerius metus 4 iš 10 parduotuvių reikės uždaryti. Elektros ir buities prietaisų parduotuvių tinklas „Dixons“ Jungtinėje Karalystėje jau užveria 200 parduotuvių duris ir jų skaičius sumažėja iki 450.
Vienos didžiausių internetinių parduotuvių Lietuvoje „Pigu.lt“ vadovas ir Lietuvos elektroninės prekybos asociacijos (LEPRA) prezidentas Dainius Liulys savaitraščiui sakė, kad interneto prekybos rinka Lietuvoje pasiekė dar tik ankstyvojo augimo etapą ir sparčiai auga.. Jis neabejoja galimybėmis pasivyti pirmaujančias pasaulio rinkas.
„Pernai interneto prekybos rinka Lietuvoje augo daugiau nei 50 proc., šiemet auga jau 60 proc. Tai rodo, kad ir Lietuvoje prasidėjo tai, ką matėme daugelyje pirmaujančių pasaulio rinkų, – neišvengiamas dalies prekybos perėjimas į elektroninę erdvę“, – prognozavo D.Liulys.
Anot jo, internetinės parduotuvės tradicinių pakeisti neturėtų: didžioji dalis pardavėjų prekes internete siūlys kaip papildomą galimybę klientams. „Pigu.lt“ atliktos apklausos rezultatai rodo, kad bene pusė pirkėjų (48 proc.) apžiūri prekes parduotuvėse, bet įsigyja jas internetu.
„Tyrimo bendrovės „Rait“ atliktų tyrimų duomenimis, net 52 proc. lietuvių teigia, kad įsigyjamos internetu prekės yra pigesnės. Kainai įtakos turi žymiai mažesnės sąnaudos – nereikia išdėlioti prekių lentynose, samdyti papildomų konsultantų ar mokėti nuomos mokesčio“, – skaičiavo D. Liulys.
Virtualūs televizoriai ir skalbyklės pigiau
Anot „Pigu.lt“ vadovo, prekės kaina internete priklausomai nuo kategorijos gali skirtis 5–35 procentais nuo nurodytos parduotuvės lentynoje. Dar vienas netradicinės prekybos pranašumas – platus prekių asortimentas. D. Liulys vardijo populiariausias prekes: kvepalai, laisvalaikio ir turizmo prekės, buitinė ir kompiuterinė technika, namų apyvokos prekės, baldai, mobilieji telefonai.
„Neneigsiu, vis daugiau pirkėjų buitinę techniką perka internetu – per pirmąjį šių metų pusmetį „Pigu.lt“ buitinės technikos pardavimas išaugo daugiau nei 2 kartus. O iki metų pabaigos, įvertinus ir bendrą augimą, mūsų prognozėmis, turėtų išaugti ir iki 3–4 kartų“, – sakė D. Liulys.
„Aliba.lt“ internetinėje parduotuvėje, pasak vadovo Mykolo Papirčio, elektronikos ir buitinės technikos produkcijos parduodama net keletą kartų daugiau už kitas prekes.. Tiesiai iš gamintojų prekes gaunanti parduotuvė gali pasiūlyti 10–15 proc. mažesnę kai kurių prekių kainą.
„Internetinės parduotuvės negali pakeisti tradicinių, turėtų keistis žmonių mentalitetas – bus tokių, kurie norės pirkti parduotuvėse. Didžiają dalį jų, manau, panaikins, bet didžiosios parduotuvės gyvuos internete, jos turės ir fizines parduotuves“, – svarstė M. Papirtis.
Klaidina prekiaudamos „paveiksliukais“
Vos prieš keletą savaičių į elektroninės prekybos rinką įžengęs „Topo centras“ sakosi diegsiantis aukštesnius kokybės standartus ir netradicinę prekybą internete pakelsiantis į naują kokybės lygmenį.
„Topo grupės“ valdybos pirmininkas Aurelijus Rusteika „Ekonomika.lt“ sakė, kad pirmųjų savaičių rezultatai pranoko lūkesčius. Anot jo, nauja platforma neturėjo įtakos tradicinei prekybai: fizinių parduotuvių apyvarta nesumažėjo.
„Nuolat sulaukdavome ir pirkėjų pageidavimų bei raginimų ateiti į elektroninę erdvę. Motyvavo nusiskundimai esama elektroninės prekybos Lietuvoje padėtimi ir neaukšta aptarnavimo kultūra“, – apsisprendimą įsitvirtinti internete komentavo A. Rusteika.
„Topo grupės“ valdybos pirmininko teigimu, el. parduotuvės prekės bus tokios pat kaip prekybos centro lentynose. Prekių, matomų internete realiuoju laiku, nereikės ilgai laukti, taip nebus klaidinami klientai.
„Šiuo metu ne viena elektroninė parduotuvė nevengia prekiauti „paveiksliukais“ – prekėmis, kurių neturi, ir jų užsakymu rūpintis pradeda tik gavę pinigus, taip gaišindami pirkėjų laiką. „Topo centro“ el. parduotuvėje bus tik tos prekės, kurios iš tiesų yra konkrečioje parduotuvėje, tai reiškia, kad pirkėjas jas gaus nedelsiant“, – savaitraščiui sakė „Topo grupės“ valdybos pirmininkas.
Anot A. Rusteikos, gąsdinančių prognozių, esą tradicinės parduotuvės dings, pagrįstumas prilygsta nuogąstavimams, kad internetas sunaikins spaudą.
Dingsta apsimetėliai pardavėjai
Internetiniame el. parduotuvių kataloge „EShop.lt“ randama per tūkstantį interneto parduotuvių. Statistikos departamento duomenimis, praėjusiais metais Lietuvoje veikė 315 internetinių parduotuvių. LEPRA prezidentas D. Liulys suskaičiuoja per 500.
„Dauguma naujų dalyvių klysta manydami, kad interneto parduotuvę sukurti ir išlaikyti yra paprasta kaip du kartdu. Deja, tai netiesa, reikia išmanyti ir verslo subtilybes, prekybą, techninius dalykus, nuolat investuoti į rinkodarą bei technines platformas“, – apie verslo specifiką „Ekonomika. lt“ pasakojo D. Liulys.
Anot jo, fiktyvių pardavėjų Lietuvos el. prekybos rinkoje mažėja: esą jų liko vienetai, o ir patys pirkėjai jau geba atpažinti sukčius. Vis dėlto skeptiškai nusiteikusiems ir bijantiems rizikuoti D. Liulys pataria išsiaiškinti, iš kokio pardavėjo perka prekę.
„Nepažįstamam asmeniui pinigų nepatikėtumėte, taip pat su pardavėjais: patikrinkite, kiek laiko veikia įmonė, ar ji registruota, patikrinkite rekvizitus. Jei vis dar nesate tikri, rinkitės atsiskaitymą už prekes grynaisiais pinigais, kai šias jums pristato“, – patarė D. Liulys.
Auksas už kokybę – butaforija
Elektroninių parduotuvių kokybės inspektorių, prisistatančių „Ekomanda.lt“ svetainės pavadinimu, atstovas savaitraščiui sakė, kad mokėti už prekes, kai jos pasiekia pirkėją, leidžia tik didžiosios parduotuvės. Anot jo, problemų kelia ir per mažai informacijos apie prekę, nekokybiškos arba neatitinkančios tikrovės prekių nuotraukos. Neretai klientai netinkamai informuojami apie grąžinimo sąlygas ar parduotuvės darbo laiką.
„Ženkliukai svetainėse tėra grafiniai dizainerio sukurti simboliai. Jokia įmonė ar organizacija negali garantuoti, kad parduotuvė, turinti ženkliuką, aptarnaus kokybiškai, – sakė „Ekomanda.lt“ atstovas. – Mes neparduodame jokių ženklų, kaip daro kiti. Lietuvoje yra organizacijų, kurios suteikia galimybę el. parduotuvėje įdėti auksinį ar sidabrinį kokybės ženklą, bet jis tėra butaforija, nes parduotuvių jie netikrina“.
Faktai: El. prekyba Lietuvoje
Lietuviškose el. parduotuvėse populiarėja elektronikos ir butinės technikos prekės
Pradėjus muzikos ir vaizdo įrašus pardavinėti internete HMV uždarė 60 parduotuvių
Statistikos departamento duomenimis, praėjusiais metais Lietuvoje veikė 315 internetinių parduotuvių
Straipsnis publikuotas savaitraštyje „Ekonomika.lt“ (nr. 26(88) liepos 16 - 29 d.)
Gabija Sabaliauskaitė