„Pirmiausia kavinės turi pasidaryti tam tikrus tyrimus, kad žinotų, jog tas vanduo yra tinkamas gerti. Mes buvome paklausę Maisto ir veterinarijos tarnybos, ir jie mums pasakė, kad tas vanduo Vilniuje geriamas. Po to jau yra pačių kavinių vidinė tvarka – vienos kavinės vandenį iš krano duoda, kitos ne. Visgi manau, kad paprašius vandens daugelis kavinių tą daro“, – kalbėjo E. Ližaitytė.
Dalis verslo
Pakomentavus, kad kai kurios kavinės atsisako pateikti vandenį iš krano, pašnekovė nurodė, jog galbūt jos nėra atlikusios vandens tyrimų. Pašnekovė visgi nenorėjo išreikšti savo nuomonės, ar kavinės turėtų duoti klientams vandenį nemokamai, ar ne:
„Nenorėčiau komentuoti – tai yra dalis verslo. Yra kavinės, kurios duoda vandenį iš krano nemokamai – tai yra graži akcija, tokių kavinių vis daugiau, bet tai nereiškia, kad visos tai turėtų daryti“, – kalbėjo Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacijos vykdančioji direktorė.
E. Ližaitytė pastebėjo, kad Lietuvai geriamo vandens atžvilgiu pasisekė, nes čia jis geras ir švarus – ne taip kaip daugelyje kitų Europos valstybių.
„Mūsų vanduo yra tikrai švarus ir geriamas, kitose ES šalyse neteko matyti, kad žmonės kavinėse prašytų vandens iš krano, o ir patys užsienio svečiai ir klientai Lietuvoje retai prašo – žmogui daug saugiau nusipirkti buteliuką užsukto vandens užsukto: tada jis tikrai žino, kad tai yra saugu“, – sakė ji.
Kavinės: vandens duodame
Picerijos „Jurgis ir Drakonas“ Komunikacijos projektų vadovė Kamilė Jasiūnaitė tv3.lt nurodė, kad kavinė pardavinėja filtruotą stalo vandenį su citrusiniais vaisiais – tokio gėrimo stiklinė kainuoja 70 euro centų, tačiau, žmogui paprašius, duodama ir nemokama vandens iš krano stiklinaitė.
„Būna tokių žmonių, kurie paprašo be jokių priedų, paprasto vandens iš krano, ir jiems tas vanduo patiekiamas nemokamai. Tas stalo vanduo, kuris yra pas mus meniu – „Jurgio ir drakono“ stalo vanduo patiekiamas per filtruotą sistemą ir jis yra arba negazuotas, arba gazuotas su vaisiais. Jeigu žmogus sako, kad jam tikrai norisi nemokamo vandens, jam tokį ir atneša, ir to neįkainoja“, – teigė pašnekovė.
Restorano „Stikliai“ administratorius Nidas Greičius nurodė, kad restoranas duoda nemokamo vandens iš krano, tik jei klientas primygtinai prašo, tačiau patys padavėjai nesiūlo tokios paslaugos.
„Jeigu klientai primygtinai reikalauja, mes vandens duodame – pas mus stovi du filtrai, tikrai turime geros kokybės vandenį. Visgi mes iš savo pusės to nereklamuojame, nepilstome ir nesimosikuojame ąsočiais. Pas mus nėra taip kaip Amerikoje, kai atėjęs į kavinę iškart gauni nemokamo vandens. Na, o jeigu klientas paprašo iš krano, sakome, kad viskas gerai, ir įpilame to vandens“, – kalba N. Greičius.
Kavinių vanduo geriamas
Maisto ir veterinarijos tarnybos Maisto skyriaus vyriausioji specialistė Vilija Galdikienė tv3.lt nurodė, kad, jeigu jau kavinė dirba, ji turi būti atlikusi vandens kokybės tyrimus, ir jos vanduo turi būti tinkamas gerti.
„Nepriklausomai nuo to, ar viešojo maitinimo įstaigos iš čiaupo teikia geriamą nemokamai, ar ne, viešojo maitinimo įmonėse teikiamas tik vanduo, kuris atitinka kokybės reikalavimus. Kavinės ne rečiau kaip kartą per metus turi atlikti vandens kokybės tyrimą, tačiau atsakomybė už geriamąjį vandenį, kuris bėga iš čiaupo, turi prisiimti pati maisto įmonė, nes vandens tiekėjas atsako tik už geriamo vandens saugą ir kokybę iki įvadų į įmonei priklausanti vandentiekį. Už tą vandenį, kuris, prabėga pro vidaus tinklus, jau atsako maisto įmonė. Jeigu vanduo tiekiamas nemokamai ir lankytojams, nėra nustatyta, kad įmonė atliktų daugiau papildomų tyrimų“, – kalbėjo V. Galdikienė.
Pašnekovė nurodė, kad 100 proc. niekas negali garantuoti, kad yra visiškai saugu gerti vandenį iš čiaupo kavinėse, tačiau V. Galdikienė pažymi, kad Vilniaus vanduo biologiškai yra labai švarus.
V. Galdikienė taip pat pažymėjo, kad pačios kavinės ir restoranai turi teisę nuspręsti, duoti klientams vandens kavinėse, ar ne.