VMI Teisės departamento direktorė Rasa Virvilienė naujienų portalui tv3.lt sakė, kad nuo šių metų sausio 1 d., įsigaliojus Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo nuostatoms, juridiniai ir fiziniai asmenys, įsiregistravę PVM mokėtojais ir vykdantys PVM apmokestinamą veiklą, įsigiję (išsinuomoję) elektromobilius iki 50 tūkst. eurų, gali jų pirkimo (nuomos) PVM traukti į PVM atskaitą ir susigrąžinti iš biudžeto bendra įstatyme nustatyta tvarka.
Tačiau, prasidėjus diskusijoms apie galimus bandymus dirbtinai išskaidyti sandorius, tam, kad būtų galima pasinaudoti lengvata, VMI savo ruožtu akcentavo, kad, nustačius tokius atvejus, komisiniai už tarpininkavimą ar panašūs mokesčiai bus įtraukiami į bendrą pagrindinio sandorio apmokestinamąją vertę.
„Sprendžiant, ar tarpininkavimo paslaugas (komisinius ir kitus panašius aptarnavimo mokesčius), susijusias su elektromobilio tiekimu, reikia įtraukti į pagrindinio sandorio apmokestinamąją vertę, kiekvieną atvejį nagrinėjame individualiai ir atsižvelgiame į pirkėjo tikslus bei kitas aplinkybes.
Taigi, mokesčių administratoriui nustačius piktnaudžiavimo atvejus, kai matome, kad elektromobilio tiekimo sandoris skaidomas dirbtinai, elektromobilio tiekimo sandoriu laikysime bendrą sumokėtą už tokį sandorį sumą, t. y. į elektromobilio vertę bus įtraukiami ir tarpininkavimo mokesčiai“, – kalbėjo VMI atstovė.
Pasak R. Virvilienės, šiuo metu, atlikus tikslines atrankas, buvo nustatytas 1 piktnaudžiavimo minėta lengvata atvejis.
„Pardavėjas sąskaitą išskaidė į dvi dalis ir tokiu būdu pirkėjui elektromobilį pardavė už vos mažesnę nei 50 tūkst. Eur sumą.
VMI susisiekus su sandorio dalyviais ir pateikus abejones dėl tokios sandorio struktūros bei pasiūlius pasitaisyti, sąskaita pakoreguota, o pirkėjas įpareigotas išimti automobilio pirkimo PVM iš atskaitos“, – pastebėjo pašnekovė.
Tuo metu Susisisiekimo ministerijos atstovai naujienų portalui tv3.lt atsiųstame komentare teigė, kad ministerija iš priežiūros institucijų nėra gavusi informacijos apie išaugusį piktnaudžiavimą įsigyjant netaršią transporto priemonę su valstybės teikiama finansine parama, todėl kol kas papildomų saugiklių nebuvo svarstoma.
Lietuvoje įsigyjama daugiausiai elektromobilių iš visų Baltijos šalių
Pirmąjį 2023 m. pusmetį naujų elektromobilių registracijų skaičius Lietuvoje išaugo 72 proc. Lyginant bendrą automobilių kiekį, Lietuvoje per šį pusmetį naujų elektromobilių registruota daugiausiai iš Baltijos šalių – užregistruoti 1009 automobiliai, lyginant su 586-iais tuo pačiu laikotarpiu pernai. Latvijoje per atitinkamą laikotarpį užregistruotas 901 naujas elektromobilis, Estijoje – 644, rodo Europos automobilių gamintojų asociacijos duomenys.
Nors Lietuvoje elektromobilių registracijų skaičius išaugo 72 proc., pagal registracijų augimą Europoje Lietuva užima tik 13 vietą. Latvijos rinka per pirmąjį pusmetį išaugo net 119 proc. ir užima 7 vietą Europoje, o Estija lieka 11-ta su panašiu į Lietuvos augimo rodikliu – 79 proc.
Anot Baltijos šalyse automobilių lizingo paslaugas teikiančios bendrovės „Citadele Leasing“ filialo Lietuvoje vadovo Vaidoto Gursko, šalyje procentinis augimas už Latvijos ir Estijos rinkas galimai mažesnis, nes Lietuvoje elektromobiliai kiek populiaresni jau ne vienerius metus ir bendras jų skaičius yra didesnis nei kaimyninėse šalyse.
„Neslūgstantį automobilių populiarėjimą, tikėtina, lemia ir valstybės paskata – šiais metais įsigaliojo PVM lengvata, norintiems įsigyti elektromobilį – PVM mokėtojai, pirkdami M1 klasės elektromobilį, kurio kaina yra iki 50 tūkst. eurų, gali atskaityti transporto priemonės pirkimo ar jos importo PVM. Įsigaliojus šiam pakeitimui, pastebime pigesnės klasės elektromobilių populiarumo padidėjimą“, – teigia V. Gurskas.
Remiantis Europos automobilių gamintojų asociacijos duomenimis, daugiausia elektromobilių Europoje per pastarąjį pusmetį registruota Vokietijoje, Prancūzijoje ir Nyderlanduose, tai lemia bendras didelis naujų automobilių poreikis šiose didžiulėse rinkose.
Baltijos šalyse elektromobilių rinkos dalis visame naujų automobilių rinkos segmente, vis dar išlieka gana nedidelė. Lietuvoje praėjusį pusmetį elektromobiliai sudarė 6,9 proc. visos naujų automobilių rinkos. Tai daugiau nei Estijoje (5,3 proc.), bet mažiau nei Latvijoje (9,1 proc.).
Registruojamų elektromobilių tik daugės
Hibridinių-elektrinių automobilių sausio-birželio mėn. registruota 6,4 proc. daugiau nei tuo pačiu laikotarpiu pernai. Tai rodo, kad Lietuvoje tarpiniai variantai nėra labai populiarūs – apsisprendus pereiti prie „žalesnės“ alternatyvos, gyventojai dažniau renkasi elektromobilius, priešingai nei kaimyninėje Latvijoje, kur hibridinių-elektromobilių registruota 34 proc. daugiau nei tuo pačiu laikotarpiu pernai.
Elektromobilių augimo dinamika naujų automobilių registre Lietuvoje pirmąjį metų pusmetį buvo didesnė nei automobilių su benzininiais ir dyzeliniais varikliais – naujų benzininių automobilių per pirmuosius 6 šių metų mėnesius Lietuvoje buvo užregistruota 5,5 proc. mažiau nei pernai tuo pačiu metu, o dyzelinių – 17,3 proc. daugiau.
„Ši tendencija tęsis ir toliau, kadangi gamintojai kuria naujus modelius ir siūlo vis geresnes, platesnei visuomenei prieinamas kainas. Pereiti prie elektra varomos transporto priemonės skatins ir valstybės parama elektromobilių įsigijimui bei nuosavos įkrovimo stotelės įsirengimui“, – sako „Citadele Leasing“ Lietuvoje filialo vadovas.
Apskritai naujų automobilių registracija Europos teritorijoje pirmąjį pusmetį išaugo beveik penktadaliu, arba 17,9 proc., o tai, anot pašnekovo, yra reikšmingas rodiklis, atskleidžiantis, kad automobilių gamintojai atsigavo po pandemijos metu patirtų sutrikimų tiekimo grandinėje.