Aplinkos ministerija, siekdama gerinti atliekų tvarkymo sistemą, dar šių metų pradžioje identifikavo esminius trūkumus ir problemas, kurias reikia spręsti pirmiausia.
„Valstybės kontrolės išvados dėl atliekų tvarkymo mūsų nenustebino. Tiesą sakant, Aplinkos ministerija jau metų pradžioje šias problemas buvo įsivardinusi ir ėmėsi veiksmų joms spręsti. Teisės aktai parengti. Dalis jau įsigaliojo, dalis dar laukia pritarimo Seime, bet situacija jau visai netrukus turėtų pradėti keistis į gerą“, - sako aplinkos viceministras Almantas Petkus.
Kad atliekų tvarkymas Lietuvoje taptų šiuolaikiškas, kad būtų įvykdyti ES reikalavimai ir užduotys, kad gyventojai gautų geros kokybės ir įperkamas komunalinių atliekų tvarkymo paslaugas, kad Lietuvoje būtų pradėti taikyti atliekų perdirbimo ir jų naudojimo skatinimo būdai ir priemonės, parengti teisės aktai dėl:
- mokesčio už aplinkos teršimą šalinamomis atliekomis įvedimo (sąvartyno mokestis) – Mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo pakeitimo projektas;
- privalomojo užstato vienkartinėms gėrimų pakuotėms nustatymo – Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo pakeitimo projektas;
- mechaninio biologinio apdorojimo įrenginių įrengimas – 2007–2013 m. ES parama BSA įrenginių statybai 10-je regionų;
- atskiro maisto (virtuvės) atliekų atskiro surinkimo prievolės nustatymo – Valstybinio atliekų tvarkymo 2014–2020 metų plano projektas.
Siekiant užtikrinti atliekų turėtojų ir atliekų apskaitą, priimti šie teisės aktai:
- Nekilnojamojo turto objektų, kurių savininkas arba įgalioti asmenys privalo mokėti nustatytą rinkliavą arba sudaryti komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutartį, rūšių sąrašas;
- Komunalinių atliekų turėtojų registravimo tvarkos aprašas.
Siekiant, kad viešoji komunalinių atliekų tvarkymo paslauga būtų teikiama sąnaudomis pagrįstomis kainomis, taikant vienodus metodus ir principus, ir skatintų atliekų turėtojus rūšiuoti atliekas:
- patvirtinta Rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo metodika (kurią 2013-07-24 patvirtino Vyriausybė);
- rengiamas Atliekų tvarkymo įstatymo pakeitimo įstatymo projektas. Jame siūloma numatyti galimybę LR Vyriausybės atstovų apskrityse užsakymu atlikti nepriklausomą auditą dėl savivaldybių nustatytų komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų kainų ir rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio pagrįstumo.
Taip pat numatytos priemonės, užtikrinančios savivaldybių, regioninių atliekų tvarkymo centrų ir kitų atliekų tvarkytojų priežiūrą ir kontrolę – rengiamas Atliekų tvarkymo įstatymo pakeitimo projektas, kuriuo siekiama:
- regioninių atliekų tvarkymo sistemų efektyvumo nustatant tokį teisinį reguliavimą, kuris leistų Aplinkos ministerijai deleguoti savo narius į regioninių atliekų tvarkymo centrų kolegialius valdymo organus, reglamentuoti kolegialių valdymo organų kompetencijos ribas, aiškiai apibrėžti komunalinių tvarkymo atliekų sistemos administratoriaus sąvoką;
- numatyti galimybę LR Vyriausybės atstovų apskrityse užsakymu atlikti nepriklausomą auditą dėl savivaldybių nustatytų komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų kainų ir rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio pagrįstumo;
- nustatyti savivaldybių atsakomybę – finansines sankcijas už Valstybiniame atliekų tvarkymo plane joms nustatytų užduočių (nustatytais terminais pagal plane nustatytus reikalavimus) neįvykdymą.