Mažai kas Lietuvoje vokiškai skambantį vardą „Elmenhorster“ sieja su čia pat, Žiežmariuose, stovinčia sulčių gamykla. Tačiau taip – kone dvidešimt metų iš čia išvažiuoja sulčių, nektarų ir kitokių gėrimų pilni žaliu lapu ir oranžiniu kamšteliu pažymėti pakeliai.
Penkerius metus buvusiai „Elemenhorster Vilnius“, o dabar „Eckes Granini Lietuvai“ vadovauja Marius Gudauskas, su kuriuo apie sultis Lietuvoje, tradicijas, skonius bei pomėgius kalbėjomės Žiežmariuose, kur įkurta ženklu „Elmenhorster“ žymimų sulčių gamykla. Gėrimų tradicijos šiame krašte senos, sako M. Gudauskas, mat iki atsirandant sulčių gamyklai čia stovėjo tuomet gaminto Žiežmarių vyno gamykla.
Griežtos taisyklės
Dėl interviu laiko derėtis su M. Gudausku ilgai neteko – vos išgirdęs apie „Ekonomika.lt“ norą aplankyti sulčių gamyklą jis sutiko iš karto, nors „Elmenhorster“ biuras yra Vilniuje, o sultys gaminamos netoli Kauno esančiuose Žiežmariuose.
Į gamyklą patekti įmanoma toli gražu ne kiekvienam. Kiekvienas, įeinantis čia, privalo ne tik pateikti duomenis, kas toks yra ir kokiu tikslu lankosi, bet ir ar neserga oru plintančiomis virusinėmis ligomis. „Tokie reikalavimai šioje srityje“, – šypteli generalinis direktorius, o kartu po gamyklą vedžiojęs jos vadovas Giedrius Šileika paprašė išsisegti ir auskarus. Dėl viso pikto.
Ką reiškia vardas
„Elmenhorster“ vardas Lietuvoje žinomas jau dvidešimt metų. Pirmieji stačiakampiai pakeliai – tuomet tik apelsinų ir įvairių vaisių sulčių – buvo tamsiai mėlyni, šiuos dar pamena vyresnė karta. Dabar pakeliai pakitę, kelių rūšių ir atskiriami iš žalių lapų viršuje bei oranžinio kamštelio.
Tai, kad žmonės įsiminė šias detales, anot M. Gudausko, itin svarbu. Tačiau dar svarbiau, kad sulčių gamintojo pavadinimas „Elmenhorster“ ne vienam jau dešimtmečius asocijuojasi tiesiog su sultimis. „Visi pamato tą ilgą žodį, apelsiną per vidurį ir žino, kad čia sultys. Kai kurie net pavadinimo neištaria iš pirmo karto, bet vis tiek žino, kad jis reiškia sultis. Tuo labai džiaugiamės“, – juokėsi „Eckes Granini Lietuvos“ vadovas.
„Mariaus sultys“
Įmonės pavadinimas vokiškas ir pačioje veiklos pradžioje „Elmenhorster“ sultys buvo gabenamos į Lietuvą iš Vokietijos, tačiau šiandien įmonė priklauso trečiai pagal dydį Europos sulčių gamintojai „Eckes Granini“ grupei.
Vokietijos bendrovė dar 2006 metais įmonę Vilniuje pardavė didžiulei grupei supratusi, kad greičiausiai tinkamai valdyti kompanijos Lietuvoje nepajėgs. „Tačiau sultims buvo nuspręsta palikti „Elmenhorster“ vardą, nes jis puikiai įsitvirtino Lietuvoje. Įsivaizduokite, dabar nuspręstume keisti ženklą ir savo sultis pavadinti, pavyzdžiui, „Mariaus sultimis“. Tai būtų lygu savižudybei“, – aiškino įmonės vadovas.
Ten apelsinas, čia apelsinas
Tai, kad vartotojai prisiriša prie ženklo, koją kiša naujiems rinkos dalyviams. M. Gudauskas patarė apsižvalgyti parduotuvių lentynose, kuriose sulčių gamintojų vardų – itin daug, tačiau du ar trys užima didžiąją dalį rinkos. „Į Lietuvą atvežtas nežinomas sultis parduoti sunku“, – sakė verslininkas.
Jo nuomone, nors lietuviai nėra konservatyvūs ir neretai linkę išbandyti už tinkamą kainą siūlomus naujus produktus, į nežinomus vardus žvalgytis jie nelinkę: „Ten apelsinas ir čia apelsinas, o dar jeigu Lietuvoje gamintas – kodėl gi žmogus turi pirkti kažką nežinomo, kai jis penkiolika metų pirko ir gėrė tai, kas niekada nenuvylė.“
Ne geriame, o užsigeriame
Vis dėltos Lietuvos pirkėjai neturi tokios perkamosios galios, kad sultys taptų kasdieniu jų gėrimu. Kol kas, pastebi M. Gudauskas, sultimis užsigeriame ir negailime jų vaikams. „Sultis dažniau geria tie, kurių pajamos didesnės ir stabilesnės“, – teigė jis.
Pigesnių sulčių Lietuvos gamintojai tautiečiams pasiūlyti negali, nes netaupo rinkdamiesi žaliavas ir tiekdami kokybišką produktą. „Žaliavos, pakeliai sultims, įranga mums kainuoja tiek pat, kiek, pavyzdžiui, Vokietijos sulčių gamintojui, o darbo jėgos kainos skirtumas per pakelį – vos keli centai“, – vardijo M. Gudauskas. Įtaką daro ir mažesnė rinka, mažesnė perkamoji galia.
Mėgstame saldžiai
Jeigu lygintumėte vokiečio ir lietuvio sulčių pasirinkimą, greičiausiai nustebtumėte. Pasirodo, aiškino „Eckes Granini Lietuvos“ vadovas, lietuviai labiausiai mėgsta saldžias sultis, todėl pirmoje vietoje pagal pardavimą yra įvairių vaisių sultys, vadinamosios multivitaminų, kurias „Elmenhorster“ darbuotojai švelniai vadina „multikais“. O Europoje maždaug pusę rinkos sudaro apelsinų sultys, į antrąją vietą iškopia obuolių sultys.
Lietuvoje antroje vietoje atsiduria pomidorų sultys. „Tai daugelį stebina, tačiau patys galite pasižiūrėti, ką lietuviai renkasi gerti lėktuvuose, kur dažniausiai būna pateikiamos trijų rūšių sultys: apelsinų, obuolių ir pomidorų. Kokie 80 proc. lietuvių pasirenka pomidorų sultis“, – atkreipė dėmesį M. Gudauskas.
Galbūt Lietuvoje būtų neblogai perkamos ir obuolių sultys, tačiau kol kas, anot pašnekovo, koją pardavimui kiša tai, kad Lietuvoje dar gyvos tradicijos spausti namines obuolių sultis. „Šių sulčių populiarumas ypač sumažėja rudenį, kai prasideda obuolių sezonas. Žiemą būna geriau“, – pastebėjo M. Gudauskas.
Pasitiki komanda
Verslininkas į įmonę atėjo tiesiai iš „Anykščių vyno“ kompanijos 2008-ųjų pavasarį. Pats gyvendamas Vilniuje jis trejus metus kasdien į darbą keliavo iki Anykščių, o šiandien, džiaugiasi jis, egzistuoja gausybė ryšio priemonių ir būtinybės kasdien keliauti į Žiežmarius nėra – užtenka poros kartų per savaitę.
Be to, verslininkas pasitiki ir gabia komanda, išmanančia sulčių gamybos subtilybes, neretai būtent komanda aiškina, kaip ji dirba, o ne pats kompanijos vadovas kalba už visus. Kol kalbamės su M. Gudausku, į pokalbį ne kartą įsiterpia ir Žiežmariuose gamyklai vadovaujantis G. Šileika, pasirodo ir sulčių gamybos technologė Aušra Staninienė. Ji parodė ne tik kaip keitėsi „Elmenhorster“ pakuotė bėgant metams, bet ir leido paragauti koncentratų, iš kurių gimsta sultys.
Krizė verčia kurti
Būtent gabi specialistų komanda „Eckes Granini Lietuvą“ išlaikė ir kilstelėjo aukštyn sunkmečio įkarštyje, kai taupydami lietuviai atsisakė daugybės produktų. „Vertindami rinkos nuosmukį, kuris, 2008 metus lyginant su 2012 metais, sudaro maždaug 40 proc., juokiamės, kad greičiausiai daugiausia sulčių pirko prieš sunkmetį puikiai uždirbę statybininkai, mėgę savaitgalius leisti linksmai“, – šypsojosi M. Gudauskas.
Vis dėlto įmonė augo – iki krizės užėmusi 16 proc. rinkos šiandien „Elmenhorster“ turi 25 procentus. Sunkmetis, neslėpė pašnekovas, ne vieną verslininką privertė uoliai pakrutinti smegenis ir rasti būdų, kaip sudominti rinką. „Apelsinų sultimis šiandien nieko nenustebinsi, tad ieškome, ką naujo galime pasiūlyti rinkai“, – teigė jis. Šitaip prieš beveik trejus metus rinkoje atsirado „Gimtinės“ gėrimų serija, skirta lietuviams priminti, kad „Elmenhorster“ gaminamas ne kažkur užsienyje, o čia pat, Lietuvoje. Be to, visai neseniai lentynose pasirodė ir ženklu „Vital“ pažymėti gėrimai, papildyti vitaminais.
Šeimos irgi ragauja
„Mano sūnus mieliau geria vitaminus šitaip nei tabletėmis“, – šypsojosi verslininkas. Tačiau paklaustas, ar didelę įtaką pasirinkimui, ką gaminti, o ko negaminti, daro šeima, M. Gudauskas atsakė aptakiai. „Tikrai nėra taip, kad mano vaikui patiko šitas gėrimas, todėl gaminsime. Mūsų įmonė maža, tad visi tariamės, galvojame, atsinešame ką nors iš šeimos. Aš pats matau, ką mėgsta mano šeima, žiūrime, ką šeima geria, ko negeria. Visų šeimos yra bandytojos, tačiau vien jų norais nesivadovaujame“, – juokėsi bendrovės vadovas.
Naujus gaminius, kuriems gimti kartais prireikia ir poros metų, nuolat ragauja dalis įmonės darbuotojų. Tarp ragautojų – ir pats M. Gudauskas. Paklaustas, kuris gėrimas jo mėgstamiausias, jis išsidavė, kad dažniausiai geria naująjį kompanijos gėrimą – granatų skonio „Vital“, o sutuoktinei itin patinka ananasų sultys. „Tačiau kaip kompanijos vadovas turiu pasakyti, kad visos mūsų sultys labai skanios“, – juokėsi verslininkas.
CV: Marius Gudauskas
1995–2001 m. Kauno technologijos universitete įgijo verslo administravimo bakalauro ir vadybos magistro išsilavinimą
2001–2005 m. dirbo įmonės „Kappa Packaging Baltic“ gamybos vadovu
2005–2008 m. dirbo „Anykščių vyno“ generaliniu vadovu
Nuo 2008 m. pavasario – įmonės „Eckes Granini Lietuva“ generalinis direktorius
FAKTAI: „Eckes Granini Lietuva“
1997 m. Žiežmariuose buvo įkurta sulčių gamykla „Elmenhorster“, 1998 m. „Elmenhorster Vilniaus“ pardavimai viršijo 10 mln. litų
2006 m. „Elmenhorster Vilnius“ buvo parduota „Eckes Granini“ grupei, nuo 2009 m. bendrovės pavadinimas – „Eckes Granini Lietuva“
Bendrovėje šiandien dirba apie 50 darbuotojų, sulčių gamykla dirba visą parą
Per valandą gamykloje veikiantys robotai gali išpilstyti apie 7 tūkst. litrų sulčių
Šiandien „Elmenhorster“ sultys rinkoje užima 25 procentus