Naujausiais statistiniais duomenimis, 55 % Europos Sąjungos šalyse parduodamų kiaušinių yra narvuose laikomų vištų, 25 % – ant kraiko (jie pažymėti skaičiumi „2“), o likusieji – kitose sistemose (laisvai vaikštančių, ekologiniame ūkyje) laikomų vištų. 2017 m. Lietuvos tiekėjams pradėjus rinkai siūlyti vis didesnį kiekį tokių kiaušinių bei kartu su prekybininkais vykdant aktyvią vartotojų edukaciją, ženkliai padidėjo tiek ant kraiko laikomų vištų kiaušinių pasiūla, tiek ir paklausa.
Didžiausią kiekį 2-ojo numerio kiaušinių Lietuvoje siūlo bendrovė „Groward Group“, į prekybos centrus tiekianti „Rido“ kiaušinius. Pasak Tomo Strumsko, įmonės vadovo, praėjusiais ketvirčiais šių kiaušinių pardavimai šalyje išaugo keleriopai.
„Žymų pardavimo augimą lėmė padidėjusi kiaušinių pasiūla ir išaugęs vartotojų sąmoningumas, domėjimasis, kokiomis sąlygomis yra laikomi paukščiai. 2017 m. „Groward Group“ pradėjo sparčiai modernizuoti paukštides ir didinti ant kraiko laikomų vištų skaičių. Šiais ir ateinančiais metais ši plėtra įgaus pagreitį, atidarysime gerokai daugiau tokių paukštidžių“, – teigia T. Strumskas.
Pasak prekybininkų, greta ženkliai išaugusios pasiūlos, pardavimų augimą lemia ir besikeičiantis pirkėjų požiūris.
„Kol kas ant kraiko laikomų vištų kiaušinių paklausa neprilygsta laikomų narvuose, tačiau vartotojai tampa akivaizdžiai smalsesni, kritiškesni. Jeigu prieš metus dauguma pirkėjų imdavo kone pirmą pasitaikiusią pakuotę ir apžiūrėję, ar nepažeistas kiaušinio lukštas, ją ir nusipirkdavo, tai dabar daugelis renkasi daug atsakingiau. Vertinamas ne tik kiaušinių dydis, kilmės šalis, bet ir vištų laikymo sąlygos. Daug prisidėjome prie to, kad vartotojas būtų informuotas apie skirtingas kiaušinių rūšis bei galimybę rinktis. Mūsų skaičiavimais, ant kraiko laikomų kiaušinių pardavimai per metus išaugo net 63 proc. Augant paklausai, labai džiaugiamės ir augančia pasiūla, kurią sukuriame bendradarbiaudami su Lietuvos tiekėjais“, – sako „Maximos“ komercijos vadovė Vilma Drulienė.
Verslo atstovai tai sieja ir su platesnėmis sveikos, natūraliai gaminamos produkcijos populiarėjimo tendencijomis Lietuvoje. „Mūsų šalyje keičiasi požiūris į maistą ir aplinką apskritai, labiau vertinamas natūralumas, humaniškumas. Prie to prisideda ir aktyvi vartotojų edukacija. Vis daugiau žmonių žino, kad skaičiumi „2“ pažymėtus kiaušinius padėję paukščiai laikomi ant kraiko. Tai reiškia, kad jie turi daugiau vietos, gali vaikščioti, ištiesti sparnus, patiria mažiau streso ir diskomforto“, – sako Tomas Strumskas.
Pasak jo, Lietuvos rinką būtų galima palyginti greitai užpildyti 2 numerio kiaušiniais. Vis dėlto tokie pokyčiai negali būti vienašališki ir įvykti pernakt – tam ir dedamos nemenkos pastangos vykdant rinkos edukaciją, skleidžiant informaciją apie kiaušinius bei vištų laikymo sąlygas ir tuo pačiu nuosekliai didinant pasiūlą.
Ant kraiko laikomos vištos reikalauja daugiau priežiūros, gerokai didesnio laikymo ploto, lyginant su laikomomis narvuose, jos sulesa ir daugiau pašaro. Tai lemia maždaug 20 % išaugusią kiaušinio savikainą, tuo tarpu galutiniam vartotojui kaina padidėja apie 10 %. Panašus kainų skirtumas fiksuojamas ir kitose ES šalyse.
„Groward Group“ skaičiuoja, kad auga ir atvėsintos bei šaldytos kiaušinių masės, virtų kiaušinių, kiaušinių miltelių pardavimai restoranams bei kavinėms, maisto produktus gaminančioms įmonėms, kurioms gamyboje būtini kiaušiniai. Randasi ir viešojo maitinimo įstaigų, kurios per ateinančius kelerius metus įsipareigoja nuosekliai mažinti, o galiausiai ir visai atsisakyti narvuose laikomų paukščių kiaušinių savo patiekalų gamyboje.
Naujų narvuose laikomų vištų projektų jau kuris laikas nebeplanuojanti įmonė, greta daugelio 2-ojo numerio plėtros projektų, planuoja pasiūlyti ir ekologiniame ūkyje ar laisvai laikomų vištų kiaušinių.