Kol vartotojų teisių gynėjai purto televizijas dėl svaigalų logotipų, rodomų transliuojant sporto varžybas, žiūrovams kliūva vadinamoji paslėptoji gėrimų reklama populiariuose serialuose.
Šįmet įsigaliojusios Alkoholio kontrolės įstatymo pataisos, draudžiančios bet kokią alkoholio reklamą per televiziją nuo 6 val. iki 23 val. transliuojamose programose, pirmiausia atsirūgo baudomis sporto varžybas rodantiems televizijos kanalams.
Tačiau gali būti, kad Seimui ėmusis koreguoti pataisas, jau netrukus televizijų vadovai galės bent kuriam laikui atsikvėpti, o sporto aistruoliams nebereikės naktinėti belaukiant varžybų įrašo transliacijos.
Beje, akylieji televizijų žiūrovai kur kas labiau nei alaus gamintojo logotipu ant krepšininko marškinėlių ar aikštelėje piktinasi tuo pačiu ženkleliu, rėžiančiu akį žiūrint populiarų lietuvišką serialą. Jo personažai reguliariai mėgaujasi alumi bei sidru, kurių etiketės aiškiai matomos žiūrovams.
Skundų dėl gėrimų reklamos LNK televizijos rodomame UAB „Videometra“ susuktame seriale „Nekviesta meilė“ Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) sulaukia apsčiai.
Renkasi iš dviejų
Seimo darbo grupė, nagrinėjanti alkoholinių gėrimų reklamos transliavimo pataisas, rytoj apsispręs dėl savo versijos, kaip įgyvendinti alkoholio reklamos draudimą, ir ją pateiks Seimui svarstyti.
Grupei vadovaujantis Seimo Švietimo, mokslo ir kultūros komiteto pirmininkas Virginijus Domarkas sakė, kad nagrinėjami du variantai. Pirmasis - palikti galioti esamą tvarką, draudžiančią alkoholio reklamą, padarius išimtį sporto rungtynių metu rodomiems alaus (iki 5,5 proc.) ir natūralios fermentacijos vyno (iki 15 proc. stiprumo) bei jų gamintojų logotipams.
Antrasis variantas numato pereinamąjį laikotarpį, kurio trukmė dar būtų svarstoma. Šiuo laikotarpiu būtų leidžiama bet kokia silpno alkoholio reklama. 10 proc. pajamų, gautų ją rodant, transliuotojai turėtų skirti svaigalų antireklamai.
Pasibaigus pereinamajam laikotarpiui, visų formų alkoholio reklama nuo televizijos klipų iki plakatų būtų uždrausta.
Spręstų kompleksiškai
„Kaip pedagogas, linkstu prie pirmojo - visiško uždraudimo jau dabar - varianto. Kaip politikas, pažįstantis tiek vartotojų, tiek verslo ir visuomenės informavimo priemonių interesus, rinkčiausi antrąjį“, - sakė V. Domarkas.
Parlamentarams pritarus antrajam variantui būtų išvengta daugelio problemų, susijusių su transliuotojų ir sporto organizacijų jau prisiimtais įsipareigojimais, pavyzdžiui, susijusiais su Europos futbolo čempionato, vyksiančio vasarą, transliacijomis.
V. Domarkas teigė sulaukęs ir Lietuvos tautinio olimpinio komiteto kreipimosi, kuriame prašoma netaikyti pataisų bent jau einamaisiais, olimpinių žaidynių Kinijoje, metais.
Politiko teigimu, pereinamasis laikotarpis sudarytų sąlygas spręsti alkoholio reklamos problemas kompleksiškai, t. y. aprėpiant visas žiniasklaidos priemones.
Neturi klaidinti
VVTAT šiuo metu vykdo tyrimą dėl alkoholio gamintojų reklamos seriale „Nekviesta meilė“. Iš tarnybos specialistų sudaryta komisija tyrimo protokolą svarstyti ir pažeidimą kvalifikuoti ketina šio mėnesio pabaigoje.
VVTAT Nesąžiningos komercinės veiklos ir reklamos skyriaus vyriausioji specialistė Rasa Pupienienė sakė, jog Lietuvos įstatymai nedraudžia „product placement“, arba produktų rodymo televizijos laidose ar filmuose.
Tačiau tik tuo atveju, jeigu reklama pateikiama tokia forma, kuri negali suklaidinti vartotojo dėl šios informacijos pateikimo tikrojo tikslo. Be to, kai kurių produktų, tokių, kaip tabako gaminiai ir svaigieji gėrimai, reklamą reglamentuoja specializuoti įstatymai.
JAV „product placement“ turi kitokį statusą nei Europoje. Filmų herojams naudojant telefonus, automobilius, laikrodžius, vartojant gėrimus, vilkint drabužius, tikri ir garsūs, o ne pramanyti šių prekių gamintojai filmų ir laidų kūrėjams moka didelius pinigus už „neįkyrią“ savo produkcijos reklamą. Šių sandorių nelinkstama nutylėti - atvirkščiai, neretai jie plačiai išnagrinėjami spaudoje.
Tuo metu Lietuvoje, komentavo R. Pupienienė, susiklostė kitoks šios reklamos formos reglamentavimas.
„Tyrimais nustatyta, jog ši reklama daro poveikį vartotojui, skatindama rinktis vienokį ar kitokį gaminį. Ypač didelę žalą tai daro nekritiškai vaikų auditorijai.
Lietuvoje, paisant šios pozicijos, laikomasi nuostatos, kad reklama negali būti paslėpta - matydamas vienokią ar kitokią informaciją visuomenės informavimo priemonėse, vartotojas turi atpažinti, kur yra reklama“, - sakė specialistė.
Manytina, ilgainiui taps įprasta, demonstruojant Amerikos gamintojų filmą Europoje simboliais žymėti vietas, kuriose esama produktų rodymo, pavyzdžiui, herojui skambinant telefonu, kurio prekinis ženklas akivaizdžiai matomas ekrane. Tai atitinka Europos Sąjungos Audiovizualinės žiniasklaidos paslaugų direktyvos nuostatas.
Valerija LEBEDEVA