„Ar žinote, kokiai „santuokai“ gresia anuliavimas? – penktadienį socialiniame tinkle „Twitter“ parašė tradicinių pažiūrų tinklaraščio „Rorate Caeli“ autoriai. – Tokiai, kuri, regis, pagal užgaidą surengta lėktuve ir kurios celebrantas net negali būti tikras, ar šie žmonės deramai pakrikštyti“.
Popiežius Pranciškus ketvirtadienį virš Čilės skrendančiame lėktuve, 11 tūkst. m aukštyje, suteikė santuokos sakramentą skrydžių palydovams 41 metų Carlosui Ciuffardi (Karlosui Siufardžiui) ir 39-erių Paulai Podest, auginantiems du vaikus.
Ši čiliečių pora civilinę santuoką užregistravo 2010 metais, bet nebuvo susituokę bažnyčioje, nes jų pasirinktą bažnyčią prieš vestuves sugriovė žemės drebėjimas.
Ceremonijos, kurioje popiežių lydintys žurnalistai nedalyvavo, pabaigoje abu oro bendrovės „Latam“ darbuotojai pasirašė ranka surašytą santuokos liudijimą, patvirtintą popiežiaus parašu: „Pranciškus“.
Kaip žurnalistams po santuokos ir surengtų pusryčių pasakojo laimingoji pora, jiedu tikėjosi tik popiežiaus palaiminimo.
C. Ciuffardi teigimu, popiežius pasiūlė iškart sutuokti porą, iš dalies tikėdamasis paskatinti kitas poras susisaistyti bažnytinės santuokos saitais, kai vis daugiau porų nusprendžia tik gyventi kartu.
„Jis man pasakė, kad tai istorinis įvykis, nes joks popiežius anksčiau nebuvo nieko sutuokęs lėktuve“, – žurnalistams pasakojo C. Ciuffardi.
Ši nereali scena bent trumpam suteikė popiežiui Pranciškui atokvėpį po apsilankymo Čilėje, kur daugiausia dėmesio teko skirti Bažnyčios lytinio išnaudojimo skandalui.
Kanoninės teisės specialistas Edas Petersas (Edas Pitersas), dirbantis Vatikano aukštojo teismo patarėju, bet dažnai kritikuojantis popiežių Pranciškų, suabejojo, ar buvo laikomasi Bažnyčios įstatymų, įskaitant reikalavimus porai gauti ganytojišką konsultaciją, o Bažnyčiai – įrodymų, kad santuokai nėra kliūčių.
Konservatyvus tinklaraštininkas Philas Lawleris (Filas Loleris) svarstė, kad kunigams nuo šiol gali būti sudėtingiau tinkamai paruošti poras santuokai, nes Pranciškus nustatė popiežiškąjį precedentą atlikti procesą tarp pakilimo ir nusileidimo.
„Ar jis prašė jų rimtai pagalvoti apie šį įsipareigojimą? Ne, – tinklaraštyje „Catholic Culture“ rašė P. Lawleris. – Ar jis klausinėjo jų apie drauge išgyventus metus? Akivaizdu, kad ne. Ar jis išklausė jų išpažinčių? Mažai tikėtina. Ar tai buvo ori ceremonija? Visai ne“.
Visi kritikai atstovauja anglosaksų tinklaraštijai, kuri yra tarp garsiausių Pranciškaus kritikų, ypač – santuokos klausimais.
Savo atsargiu paraginimu leisti išsiskyrusiems ir pakartotinę civilinę santuoką sudariusiems katalikams priimti komuniją, Pranciškus suskaldė Bažnyčią, tad bet koks su santuoka susijęs klausimas yra itin opus.
Liberalesnio britų savaitraščio „The Tablet“ korespondentas Vatikane Christopheris Lambas (Kristoferis Lambas) mano, kad santuokos sakramentas ore buvo „paradigmų pokyčių“, kuriuos Bažnyčioje stengiasi įvesti popiežius Pranciškus, dalis.
„Popiežius nesistengia atsikratyti taisyklių, kanoninės teisės ar dokumentų, jis stengiasi užtikrinti tinkamą prioritetų išdėstymą, – rašė Ch. Lambas. – Popiežiaus akimis, šie dalykai turi padėti skleisti Evangeliją, o ne tapti erškėčiais, smaugiančiais daigus palyginime apie sėjėją“.