Rekordiškai brangę degalai pašokdino ir nelegaliai parduodamų degalų kainas. Vos tik degalinėse dyzelino kaina perkopė 3,5 lito, juodojoje rinkoje vienas litras šių degalų pabrango nuo 2 iki 2,5 litų, rašo „Klaipėda“.
Rūpi kokybė
Šiomis dienomis spaudoje ir internete sklinda štai tokio pobūdžio skelbimai: „Perku dyzelinius degalus. Moku po 2,5 lito už litrą.“
Atsiliepęs vieno tokio skelbimo autorius, mielai sutiko nupirkti žurnalisto neva siūlomą šimtą litrų dyzelinių degalų, mokėdamas grynaisiais 2500 litų. Vyras prieš sudarydamas sandėrį bandė išsiaiškinti, kokios kokybės yra siūlomi degalai.
„Jei turi iš degalinės, moku po 2,5 lito. Baltarusišką imu, bet pigiau. Teko apie tokį dyzeliną daug „gera“ girdėti“, – aiškino supirkėjas.
Pašnekovas patikino, kad siūlančiųjų iš Baltarusijos ir Rusijos atgabento dyzelino yra apstu. Nors pokalbio pradžioje prekeivis primygtinai siūlė pinigus, paklaustas apie tai, kur deda supirktus degalus, vyras sutriko ir nusprendė atsisakyti sandėrio.
Kad siūlančiųjų pigius degalus yra nemažai, liudija ir skelbimo peržiūros skaičius. Per dvi savaites minėta skelbimą tinklalapyje aplankė 42 vartotojai.
Įstatymai nenumato atsakomybės perkančiajam nelegaliai parduodamus degalus, todėl dauguma supirkėjų net nesistengia slapstytis.
Kelias per sieną
Baltarusiški ir rusiški degalai į Lietuvą patenka su krovinius pervežančiais vilkikais. Vos kirtę sieną vairuotojai degalus parduoda stovėjimo aikštelėse.
„Nulašinti“ degalų nėra sudėtinga, mat tikrosios sąnaudos sunkiai pamatuojamos. 20–70 litrų trūkumas yra gana lengvai paslepiamas“, –
apie nelegalaus verslo metodus pasakojo prisistatyti nepanoręs vilkiko vairuotojas. Pasak jo, žiemą šis procesas dar paprastesnis, o mastai didesni. Šiuo metų laiku dalis degalų „nurašoma“ vairuotojams pasišildyti stovint ir nakvojant.
Anot vilkiko vairuotojo, prekyba degalais vyksta Rusijos ir Lietuvos pasienyje. Čia vilkikų radijo stotelėse skamba žargonas: „Pirkčiau malkų“, „Parduodu malkas“.
Prieš kelis mėnesius litras benzino ar dyzelino kainavo apie 2 litus, o pašokus kainoms degalinėse, padidėjo ir nelegalių degalų įkainiai. Šiuo metu juodojoje rinkoje litras degalų jau kainuoja 2,40–2,50 lito.
Pasiūlymo pirkti malkomis vadinamų nelegalių degalų galima sulaukti ir tam tikrose vietose šalies didmiesčiuose. Tiesa, šiuos „taškus“ žino patikimais klientais vadinami pirkėjai. Kiek atviresnė prekyba vyksta vilkikų stovėjimo aikštelėse.
Kylant atlyginimams vairuotojai vis dažniau susimąsto, ar verta rizikuoti nelegaliai pardavinėjant kurą. Už prekybą naftos produktais, neturint licencijos, gresia bauda nuo 5 tūkst. iki 10 tūkst. litų.
Skirtumo dar nejaučia
Nuo šių metų pradžios rekordiškai kilus kuro kainoms, degalų pardavimo pokyčių didieji degalinių tinklai teigė kol kas nejaučią.
„Dabar tik pati sausio pradžia, tad kokių nors tendencijų dar nepastebėjome. Jei degalai ir toliau brangs, tikėtina, kad dalis vartotojų vėl pereis prie dujų, kurių vartojimas tolygiai mažėjo nuo 2006-ųjų“, – degalų rinkos pokyčius prognozavo degalinių tinklo „Statoil“ Pardavimų ir logistikos departamento vadovas Skirmantas Mačiukas.
Statistikos departamento duomenimis, 2006-aisiais Lietuvoje buvo sunaudota 887 tūkst. tonų dyzelino. Lietuvos naftos produktų mažmeninės prekybos įmonių asociacija skaičiuoja, kad per metus į mūsų šalies rinką patenka pusė viso oficialiai parduodamo dyzelino. Dėl šešėlinės rinkos dalies pelno netenka degalinių operatoriai, o mokesčių į biudžetą surenkama mažiau. Nepaisant to, įvežti didelius kiekius pigesnio dyzelino nėra draudžiama.
Karolis Vaitkevičius