Dūžta patys patikimiausi lėktuvai. Nei „Airbus‘as“ A330-200, nei anksčiau sudužęs „Konkordas“ iki tol nebuvo patyrę nė vienos katastrofos.
Priežastys neaiškios
Kompanijai „Air France“ priklausantis „Airbus A330-200“ sudužo birželio pirmąją, tačiau iki šiol dar neaišku, kodėl nukrito vienas iš patikimiausių lėktuvų. Iki tol tokio modelio lėktuvai, skraidantys komerciniais reisais, nebuvo patyrę nė vienos katastrofos. O Atlanto platybėse dingusiame lėktuve, skridusiame iš Brazilijos į Prancūziją, buvo net 228 žmonės. Tai pati didžiausia „Air France“ kompanijos lėktuvų katastrofa.
Dingus „Airbus‘ui“, ilgą laiką net nebuvo žinoma jo katastrofos vieta, kol pagaliau daugiau kaip po 10 dienų brazilai nurodė lėktuvo sudužimo koordinates. Jau rasta ir per pusšimtis lavonų, tačiau ar pavyks surasti lėktuvo juodąsias dėžes, kol kas neaišku.
Vandenynas toje vietoje daugiau nei 5000 metrų gylio. Juodųjų dėžių ieško prancūzų povandeninis laivas, padeda amerikiečiai, tačiau kol kas rasti nepavyksta. Jei iki birželio pabaigos šių prietaisų rasti nepavyks, tai bus galima teigti, kad vandenynas palaidojo ir lėktuvą, ir jo sudužimo priežastis.
Konkurentų darbas?
O kol nėra aiškumo, tai paslaptis apgaubia spėlionės ir net sąmokslo teorijos. Net ir spaudoje pasirodė straipsnių, kuriuose svarstoma – ar lėktuvo katastrofa negalėjo būti konkurentų rankų darbas?..
Pagrindinė „Airbus‘o“ konkurentė – kompanija „Boeing“. Abi dabar konkuruoja dėl JAV oro linijų kompanijos „United Airlines“ užsakymo – 150 keleivių lėktuvų gamybos. Ir štai tokiu momentu sudūžta vienas iš konkuruojančios kompanijos lėktuvų...
Tuo pačiu metu pasipila ir kiti incidentai, susiję su „Airbus‘ais“. Pilotų kabinoje kilus gaisrui, lėktuvas „Airbus A330-200“, skridęs iš Japonijos į Australiją, su 203 keleiviais ir įgulos nariais buvo priverstas leistis Guamo saloje. Nenukentėjo nė vienas žmogus, tačiau tai, kad incidentą patyrė vos prieš 2 metus pagamintas lėktuvas, sužinojo visas pasaulis. Lėktuvų pirkėjai, aišku – pirmiausia.
Tuo pačiu metu dar vienas incidentas įvyko Rusijoje. Lėktuvui „Airbus A320“, skridusiam iš Irkutsko į Maskvą, įskilo priekinis stiklas – teko nusileisti Novosibirske.
Dar vienam tokios pat markės lėktuvui, vos pakilus iš Kanarų, sugedo variklis ir jis grįžo atgal į aerouostą.
Trys incidentai ir viena katastrofa per 10 dienų – tad jau galima kalbėti apie tokių lėktuvų nepatikimumą.
Daug mįslių
Be sąmokslo teorijų, keliamos ir kitos versijos. Iš pradžių buvo spėjama, kad į lėktuvą trenkė žaibas, tačiau dauguma specialistų sako, kad tokiam lėktuvui nei žaibas, nei oro sąlygos negalėjo sukelti katastrofos. Abejojama ir dėl teorijos, kad „Airbus A330“ sudužo dėl greičio matuoklio gedimo. Pasirodė pranešimų, kad šie prietaisai šiame lėktuve buvo pakeisti prieš kelias dienas iki katastrofos.
Greičio matuokliai dabar keičiami ir kituose šio tipo lėktuvuose, nors patys lėktuvų gamintojai sako, kad visi prietaisai yra saugūs.
Mistikos mėgėjai net ėmėsi skaičiavimų. Iš Rio de Žaneiro lėktuvas pakilo skristi 2009-ųjų gegužės 31 dieną (05 31 2009). Sudėjus skaičius, gaunama 9 ir 11 – taigi atitinka. Rugsėjo 11-ąją. Tą dieną teroristai atakavo Niujorko prekybos bokštus.
Katastrofą patyrusio lėktuvo reiso numeris – 447. Serialo „Dingę“ skrydžio reiso numeris – 815. Jį galime gauti taip: 4+4=8, o 4+4+7=15, tad išeina dingusio lėktuvo reiso numeris. Tokie skaičiavimai esą suteikia vilčių, kad dalis lėktuvo keleivių galbūt atsidūrė kokioje nors Atlanto vandenyno salelėje.
Šiaip ar taip, tos mįslės ir liks mįslėmis, kol nebus nustatyta tikroji katastrofos priežastis.
Pirmoji “Konkordo” katastrofa
Lėktuvas “Airbus A330” buvo laikomas saugumo etalonu. Prieš 9 metus katastrofą patyręs kompanijos “Air France” lėktuvas “Konkordas” iki tol irgi buvo nepatyręs nė vienos katastrofos. O tą 2000-ųjų liepos dieną “Konkordas” užsiliepsnojo vos pakilęs iš Šarlio de Golio oro uosto. Žuvo 100 keleivių, 9 įgulos nariai ir 4 žmonės ant žemės.
“Airbus’o” žūties nematė niekas, o “Konkordo” žūtį stebėjo nemažai liudininkų. Jų dėmesį atkreipė tai, kad vienas lėktuvo variklių užsiliepsnojo dar ant žemės. Žmonės žvelgė į kylantį viršgarsinį oro lainerį ir laukė sprogimo. Virtęs milžinišku liepsnos kamuoliu lėktuvas nėrė žemyn ir sprogo atsitrenkęs į viešbutį. Liudininkai tvirtina, kad pilotas dar bandė nukreipti “Konkordą” nuo tankiai apgyvendintų vietovių ir išgelbėjo ne vieną gyvybę žemėje. O iš buvusiųjų lėktuve žuvo visi iki vieno.
Beveik visi keleiviai buvo vokiečiai, skridę į Niujorką, kur jie turėjo sėsti į prabangiausią kruizinį lainerį ir dvi savaites plaukioti po Karibus. Kelionė “Konkordu” turėjo suteikti dar didesnį komforto ir išskirtininumo pojūtį. Deja, poilsinė kelionė baigėsi vos prasidėjusi.
Šia katastrofa baigėsi ir vieno įspūdingiausių pasaulio lėktuvų era. Buvo rastos juodosios dėžės ir nustatyta, kad nelaimę sukėlė ant pakilimo tako buvęs varžtas.
Po katastrofos tiek “British Airways”, tiek “Air France” atšaukė šios markės lėktuvų reisus. Vėliau britai pareiškė pasitikintys šiais lėktuvais ir vėl pradėjo jais skraidinti keleivius, tačiau neilgai. Netrukus “Konkordai” buvo pastatyti į angarus. Skrydžiai buvo nutraukti ne dėl saugumo, bet dėl šių lėktuvų neekonomiškumo.
Greičiau už garsą
“Konkordai” skraidydavo 18 kilometrų aukštyje maždaug 2 kartus greičiau už garsą. Iš Europos į JAV vienas “Konkordas” yra nuskridęs per 2 valandas 52 minutes 59 sekundes. Tai keleivinių lėktuvų rekordas. Žemės rutulį “Konkordas” apkriejo irgi rekordiniu greičiu – per 32 valandas ir 49 minutes.
Įspūdingiausias pasaulio lėktuvas pradėjo skraidyti 1969 metų kovo 2 dieną. Na o 2003-iųjų balandžio 10 dieną abi aviakomapanijos, turėjusios šiuos viršgarsinius lainerius, paskelbė, kad nutrauks visus “Konkordo” skrydžius. Spalio 24-ąją buvo paskutinis reguliarus skrydis iš Niujorko į Londoną.