Toli gražu dar ne visi teatrai pradėjo savo sezonus, kai kurie premjeromis džiugins tik po mėnesio. Bet ką žada naujasis sezonas žiūrovams? To „Menų faktūra” klausė šalies teatrų vadovų. Pirmasis rašinys - apie Vilniaus teatrus.
1 plius 160
Lietuvos nacionalinio dramos teatro šį rudenį laukia vadovų kaita. Per artimiausias dvi savaites turėtų paaiškėti, kas formuos naująją teatro liniją. Todėl šiandien galime kalbėti tik apie teatro planus iki Naujųjų metų. Adolfas Večerskis, taip pat dalyvaujantis konkurse direktoriaus postui užimti, naująjį sezoną pristato linksmą, kiek užgaulų bei šiek tiek komercinį pastatymą – Ray Cooney „Meilę pagal grafiką“. Jame vaidins Vytautas Rumšas, Evaldas Jaras, Jūratė Viliūnaitė, Dalia Michelevičiūtė, Vytautas Grigolis ir kiti aktoriai. Pirmieji šį spektaklį išvys ne vilniečiai, jis bus rodomas Kaune, Panevėžyje, Utenoje bei Ukmergėje.
Muzikinių spektaklių gerbėjų laukia Alberto Vidžiūno režisuotas „Apkabink mane“, apie garsiąją Holivudo žvaigždę Judy Garland. Spektaklyje dainuos Rasa Rapalytė, taip pat vaidins Arūnas Vozbutas.
Chuliganišką kinematografinį vaidinimą planuoja parodyti Rūta Papartytė su savo draugais. Tai bus eksperimentinis spektaklis „Tu ir aš“.
Lapkritį Nacionaliniame akademiniame dramos teatre – Romualdo Granausko „Duburys“, jį režisuoja Sigitas Račkys. Taip pat numatoma premjera vaikams – Sauliaus Mykolaičio bei Rimvydo Stankevičiaus statomas Antoine‘o de Saint-Exupery „Mažasis princas“, kuris gali būti įdomus tuo, kad į įvykius bus žiūrima ne iš mažojo princo, o iš lakūno perspektyvos. Sezono pabaigai numatytas Sauliaus Varno režisuotas Bertoldo Brechto „Gerasis žmogus iš Sezuano“, Juliaus Dautarto – Charles‘io Perrault „Batuotas katinas“, Jono Vaitkaus – Witoldo Gombrovicziaus „Ivona, Burgundijos kunigaikštytė“.
Mažojoje salėje vyksiantis projektas 1 plius 160 (vienas aktorius, 160 žiūrovų) siekia parodyti geriausius teatro aktorius. Šioje programoje 3 spektakliai: seniai žadėtas Patricko Süskindo „Kontrabosas“ su aktoriumi Šarūnu Puidoku, Euripido „Medėja“ su Adrija Čepaite bei Lee Hall „Šaukštaveidė Steinberg“ su Neringa Bulotaite. Pastarasis, pasak teatro meno vadovo Egmonto Georgo Jansono, greičiausiai bus nuostolingas, tačiau teatrui tokių sunkių spektaklių, pasakojančių skaudžias istorijas, būtinai reikia. Čia išgirsime tragišką autizmu ir vėžiu sergančio vaiko monologą. Meno vadovas žada, jog spektaklis žiūrovų nervus įtemps iki maksimumo.
Teatras pristato ir Nacionalinės dramaturgijos festivalį. Jam finansuoti iš Vyriausybės rezervo gauta 20 tūkst. litų, 9 tūkst. iš jų bus skirti pjesių skaitymams. Šį projektą kuruoja ne teatro meno vadovas Egmontas Georgas Jansonas, o generalinio direktoriaus pavaduotojas Jonas Korenka.
Jaunimas – jaunimui
Lietuvos valstybinis jaunimo teatras naująjį sezoną ir toliau mėgins pateisinti savo vardą. Jauniausią režisierių kartą atstovaujantis Balys Latėnas pristato savo bendraamžio peterburgiečio dramaturgo Daniilo Privalovo pjesę „Seniausių profesijų žmonės“, kurios eskizas jau buvo parodytas pavasarį.
O naująjį sezoną atidarys Dalia Tamulevičiūtė. Ji stato Edwardo Albee „Ožka, arba Kas ta Silva?“. Šeimyninėje tragikomedijoje vaidins Kostas Smoriginas, Dalia Storyk, Vidas Petkevičius, Sergejus Ivanovas. Dalinininkė – Jolanta Rimkutė, scenografas – Artūras Šimonis, kompozitorius – Algirdas Martinkaitis.
Praeitą sezoną jaunimo teatras pristatė Šiuolaikinės Amerikos dramaturgijos forumą, kur buvo parodytos keturios Pulitzerio premija apdovanotų dramaturgų pjesės. Šiam sezonui pasirinkta geriausia iš jų – emigranto iš Kubos Nilo Cruzo „Ana tropikuose“, režisuojama Viliaus Jokūbo Tūro. Žiūrovai išvys garsiąją Aną Kareniną, paskendusią cigarečių dūmuose. Dramaturgas šios moters tragediją perkėlė į XX amžiaus pradžioje Kuboje klestėjusį cigarų fabriką.
Jaunimo teatras nepamiršta ir klasikos – Algirdas Latėnas interpretuoja Antoną Čechovą. Šį sezoną pasirodys jau pernai žadėtas „Dėdė Vania“.
Karaliaus operos
Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras rudenį pasitinka su praeito sezono premjera – Roberto Šerveniko diriguojama „Dezdemona“. Lapkritį numatoma operos gerbėjų fiesta – per vieną savaitę žiūrovai išvys net penkias operas: „Skrajojantį olandą“, „Rigoletą“, „Žydę“, „Lokį“, „Likimo galią“. Baleto mėgėjų laukia Rusijos choreografo A.Ratmanskio statomas R. Ščedrino baletas „Ana Karenina“, kuris bus perkeltas iš Danijos Karališkojo operos teatro.
Svarbiausiais Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro įvykis – operos „Traviata“ premjera. Ją statys Seras Jonnathanas Milleris iš Didžiosios Britanijos, diriguos LNOBT vyriausias dirigentas Jonas Aleksa. Dekoracijos atvyks iš Londono, Anglijos Nacionalinės Operos.
Rusiškų madų vėjai
Viena diena iš garsaus prancūzų filosofo Diderot gyvenimo – tuo sezoną pradeda Lietuvos rusų dramos teatras. Pirmoji premjera - Erico Emmanuelio Schmitto „Paleistuvis“. Jį režisuoja iš Sankt Peterburgo atvykęs Giuliano Di Capua, šiame teatre jau pastatęs didelio populiarumo sulaukusius „Vaginos monologus“. Filosofą Didro vaidina Vladimiras Jefremovas, scenografiją spektakliui sukūrė Gintaras Makarevičius, kostiumus – Jelena Orlova, choreografiją – Lekoadija Dabužinskaitė. Spektaklis žada būti linksmas, nuotaikingas, kupinas prancūziško humoro bei klasikinės muzikos.
Rusų dramos teatras į savo sales siekia prisikviesti jaunimą. Šiai auditorijos daliai skirtas pastatymas „Geltonasis spektaklis“. Jis sukonstruotas pagal Rusijoje dabar vyraujančią madą – scenoje paraleliai rodomos dvi tarpusavyje nesusijusios pjesės, kurios tik pabaigoje atranda bendrą sąlyčio tašką. Spektaklį režisuos Maskvoje režisūros mokslus krimtęs teatro aktorius Dmitrijus Turčaninovas. O vaikams planuojama parodyti “Coliukę”.
Eduardas Mitnickij šiame teatre statys jau antrą Levo Tolstojaus kūrinį – po „Anos Kareninos” žiūrovų laukia „Gyvasis lavonas“. Prancūzišką pjesę „Sveiki, imigrantai, laisvas Paryžius“ teatre pristatys Michailas Poliščiukas. Po naujųjų metų išvysime gruzino Georgijaus Chiravos režisuotą „Vieną iš daugelio“ pagal Antoną Čechovą.
Atviras pasauliui ir žiūrovams
15 metų laukęs savų namų, Vilniaus mažasis teatras pagaliau jų sulaukė,– įkurtuvės naujose patalpose Gedimino prospekte numatomos lapkričio 11-ąją. Atidarymo dieną teatras pasitiks gatvės švente, iškilmingu simboliniu įžengimu į pastatą ir specialiai šiai progai teatro aktorių ir teatro bičiulių rengiamu koncertu. Šventinio vakaro metu taip pat bus rodomas šiuo metu kuriamas filmas apie Vilniaus mažąjį teatrą ir jo pastato istoriją. Žiūrovai, nepatekę į atidarymo iškilmes, tiesioginę filmo transliaciją galės stebėti šalia teatro įrengtuose lauko ekranuose. Naujojo kūrybinio etapo pradžią paženklins teatro vadovo Rimo Tumino premjera „Trys seserys“ pagal Čechovą. Tarp sezono premjerų – talentingos režisierės, garsiosios Telšių Žemaitės dramos teatro jaunimo studijos „Aglija“ vadovės Laimos Adomaitienės spektaklis pagal Kobo Abės romaną „Moteris smėlynuose“ ir Rimo Tumino bei Arvydo Dapšio darbas pagal šiuolaikinio italų dramaturgo Furio Bordono pjesę „Paskutiniai mėnesiai“. Pagrindinį vaidmenį šiame spektaklyje kuria Regimantas Adomaitis.
Naujose patalpose įsikūręs teatras siekia tapti „atviru teatru“. Toks šūkis pasirinktas siekiant užmegzti artimą, intymų ryšį su žiūrovu. Teatras bus atviras įvairiems renginiams – festivaliams, konkursams, konferencijoms, parodoms. Jau rugsėjo pabaigoje čia įsikurs tarptautinio festivalio „Sirenos“ klubas. O gruodį teatras rengia nedidelį savo festivalį „Kalėdiniai susitikimai‘05“. Pagrindinė šventės idėja – dovanoti žiūrovams šiltus susitikimus su iškiliomis, savitą pasaulį kuriančiomis teatro ir muzikos asmenybėmis, žmonėmis-orkestrais. Teatras žada dar vieną naujovę – Vilniaus mažojo teatro klubą, veiksiantį teatro kavinėje, pavadintoje „Po spektaklio“. Čia užsukę žiūrovai galės stebėti specialiai šiai erdvei pritaikytas programas, koncertus, bendrauti su artistais arba patys nors trumpam jais tapti.
Keistuolių keistumai
Keistuoliai sezoną pradės tikrai keistai. Net ne teatre, o kine. Ten bus pristatomas dvejų metų darbo vaisius – filmas „Paskutiniai Brėmeno muzikantai“ pagal to paties pavadinimo Aido Giniočio ir Andriaus Kaniavos pjesę. Spalį žiūrovai išvys premjerą – trečiąkart atgijusią Kęstučio Antanėlio ir Sigito Gedos rokoperą „Meilė ir mirtis Veronoje“. Tai bendras „Keistuolių“ ir renginių organizavimo įmonės „Tikra produkcija“ darbas Ir vėlgi norintys pamatyti šią operą turės šturmuoti ne „Keistuolių teatrą“, o „Siemens“ areną.
Šis sezonas – naujos aktorių kartos įšventinimo į „keistuolius“ metas. Birželio mėnesį išvysime Muzikos ir teatro akademijos diplomantų kurso, vadovaujamo Vlado Bagdono, diplominius spektaklius. Repertuarą turėtų papildyti keturi jaunosios kartos sukurti spektakliai. O senbuviai toliau brandins anksčiau pradėtus statyti Maksimo Gorkio „Vasarotojus“, tęs aktorių kūrybos vakarus ir pjesių skaitymus „Rinkis pjesę lietuvišką“. Pasak teatro vadovo Giniočio, teatras pasilieka teisę mestis į nenumatytus kūrybinius kraštutinumus ir ieškojimus.
Būti ar nebūti pagal Koršunovą
Oskaro Koršunovo teatras sezoną pradeda taip pat kaip ir pernai – didžiausiu teatriniu renginiu Lietuvoje – festivaliu „Sirenos“. Po jo OKT pradės ir savo sezoną. Jo repertuare – visi žiūrovų pamėgti spektakliai“. Tik „Ugnies veidas“ nebus rodomas dėl aktorės Rasos Samuolytės motinystės atostogų. Jau per „Sirenas“, o po to lapkritį žiūrovai išvys Druskininkuose repetuotą spektaklį „Vaidinant auką“ pagal brolių Presniakovų pjesę. Jį režisuoja Oskaras Koršunovas, scenografiją kuria Jūratė Paulėkaitė, muziką – Gintaras Sodeika, kostiumus – Agnė Kuzmickaitė. Oskaras Koršunovas repetuoja ir Williamo Shakespeare‘o „Hamletą“. Žiūrovai taip pat išvys „Grimo operą“, pernai pristatytą „Gaidos“ festivalyje ir sulaukusią didelio susidomėjimo.
Nebus pamirštas ir šiais metais startavęs Druskininkų teatro festivalis. Sumanymo autorius OKT turi ambicijų šį kurortinį miestą paversti vasaros teatro sostine.Gastrolės, gastrolės ir dar kartą gastrolės. OKT šį sezoną su spektakliais „Romeo ir Džuljeta“, „Malyš“, „Oidipas karalius“, „Miestas“, „Vasarvidžio nakties sapnas“, „Meistras ir Margarita“ keliaus į Čekiją, Suomiją, Ispaniją, Rusiją, Italiją, Graikiją ir kitas šalis.
Pats Oskaras Koršunovas Rygoje planuoja statyti spektaklius „Figaro vedybos“ bei „Zygfridas“, Italijos teatre Teatro Regio di Torino – „Užburtąją fleitą“, Norvegijoje – Augusto Strindbergo „Kelionę į Damaską“, Švedijoje – Strindbergo „Sapną“.
Shakespeare‘as kiekvieno namuose
„Meno fortas“ sezoną pradeda kalnuose tarp Italijos ir Prancūzijos. Čia specialiai paruoštoje bažnyčioje bus parodyta „Giesmių giesmė“, sukurta pagal Senąjį testamentą. Vėliau spektaklis keliaus į festivalius Liubline ir Sankt Peterburge. Madrido festivalyje bus parodyta Shakespeare‘o trilogija – du „Makbetai“, du „Otelai“ ir trys „Hamletai“. Lietuvos žiūrovams „Makbeto“, „Hamleto“ bei „Giesmių giesmės“ teks palaukti iki lapkričio. Eimuntas Nekrošius imasi dar vieno klasikos kūrinio – Johanno Wolfgango Goethe‘s „Fausto“. Jame pagrindinius vaidmenis atliks Vladas Bagdonas, Salvijus Trepulis ir Diana Gancevskaitė. Spektaklio premjera planuojama gruodžio viduryje.
Žiūrovai, norėdami pamatyti „Meno forto“ spektaklius, nebūtinai turės eiti į teatrą. Tai padaryti bus galima ir namuose, patogiai įsitaisius ant sofutės,– iki metų pabaigos žadami išleisti „Hamleto“, „Makbeto“ bei „Otelo“ spektaklių DVD įrašai.
Ateinantys
Menų spaustuvė jau antrą kartą organizuoja Scenos menų jaunųjų menininkų programą „Ateinantys”. Šįmet buvo atrinkti septyni projektai. Menų spaustuvės „Kišeninėje salėje“ žiūrovai pamatys tris dramas. Šuo metu Rusijos kinematografijos institute neakivaizdiniame skyriuje scenarijaus rašymą studijuojanti Ramunė Čekuolytė režisuos „Bukareštą. 1968“ pagal jai asmeniškai padovanotą Ivano Vyrypajevo pjesės eskizą; jaunų aktorių trupė iš Klaipėdos pristatys Rūtos Bunikytės spektaklį „Dumblas“ pagal to paties pavadinimo Marios Irenes Fornés pjesę. O LMTA IV aktorių kurso studentai, vadovaujami režisieriaus Aido Giniočio, net keliuose Menų spaustuvės pastatuose žada pateikti „Puotą maro metu“ – improvizacijas Puškino Mažųjų tragedijų temomis, artimas hepeningui.
Taip pat programoje išvysime tris šokio spektaklius – Editos Stundytės „Plaukia Ofelija, skęsta”, LMTA trečiakursių Petro Lisausko ir Tautvilo Gurevičiaus „Sankryžą“, Irmanto Bačelio „Lolitą“ pagal garsųjį Vladimiro Nabokovo romaną. Taip pat bus projektas, jungiantis dramą ir šokį,– režisūroje bandančios savo jėgas Dalios Jokubauskaitės bei debiutuojančios choreografės Rūtos Butkutės choreografininis-draminis pastatymas pagal Ingridos Lausund pjesę „Bestuburiada“, kalbančią apie prisitaikymo vartotojiškoje visuomenėje problemas.
Teatralams – spektaklių įrašai
Teatro ir kino informacijos ir edukacijos centras sezoną pradės gastrolėmis. Centro filialo „Audronio Liugos produkcija“ prodiusuotas spektaklis „Artimas miestas“, režisuotas Mariaus Ivaškevičiaus, keliaus į Stokholmą ir Serbiją ir Juodkalniją, kur dalyvaus tarptautinio projekto SEAS programoje, o mėnesio pabaigoje vainikuos lietuvišką programą tarptautinėje Gioteborgo knygų mugėje. Spalio pabaigoje planuojamos „Artimo miesto“ gastrolės Udinėje (Italija), po kurių spektaklis bus rodomas „Meno forte“. Cezario Graužinio režisuotus „Pasikėsinimus į ją“ spalio pradžioje išvys „Sirenų“ žiūrovai. Vėliau naujausias „cezario grupės“ darbas bus rodomas Jaunimo teatro mažojoje salėje ir dar šįmet gastroliuos Maskvoje.
Centras, bendradarbiaudamas su „Sirenų“ festivaliu, pristatys vienos garsios jaunojo Europos teatro grupės „Krétakör“ (Vengrija) spektaklį „Žuvėdra“ pagal Antono Čechovo pjesę, kuris pelnė Vengrijos nacionalinio festivalio geriausio spektaklio apdovanojimą ir tapo „vienu geidžiamiausių“ pastaruoju metu Europos teatro festivaliuose. „Žuvėdra“ bus rodoma rekonstruojamoje Menų spaustuvės salėje. Lapkričio ir gruodžio mėnesiais TKIEC kartu su Goethe‘s institutu teatralams pristatys video filmų seriją, supažindinančią su žymiausių Vokietijos režisierių spektakliais. Specialiai atrinktoje programoje, kurią sudarė Martino E. Segalo Teatro centras Niujorke, bus galima išvysti garsiausių Heinerio Müllerio, Peterio Steino, Peterio Zadeko, Thomaso Langhoffo, Franko Castorfo, Christopho Marthalerio spektaklių įrašus.
www.menufaktura.lt