Priimtas aiškus sprendimas – „flayLAL“ negelbėti ir palikti akcininkams patiems tvarkytis su savo skolomis ar karais su „airBaltic“. Tačiau kas padaryta, kad Lietuva turėtų aviakompaniją, kuri savo centru (hub) laikytų Vilnių ar Kauną. Nuosavybės formos gali būtį įvairios, bet svarbiausia , kad tokia oro kompanija būtų registruota Lietuvoje, čia mokėtų mokesčius, išnaudotų iki šiol neefektyviai naudojamą paveldėtą oro uostų infrastruktūrą, į kurią jau investuotas ne vienas šimtas milijonų savų ir ES lėšų. Oro uostai ir didelė vietinė oro kompanija aplink save sukuria šimtus kitų verslų ir papildomų darbo vietų.
Stebina Susisiekimo ministerijos pareigūnų nusistebėjimas, kad jau net skrydžių iš Vilniaus į Briuselį neliko. Gal SAS išgelbės? Tam tikra prasme taip – skrisime į Kopenhagą, persėsime į kitą lėktuvą ir pasaulis prieš akis. Bet kiek praras Lietuvos biudžetas mokesčių ir darbo vietų, kiek pabrangs kelionės mums ir mūsų svečiams, kiek sugaišime laiko kelionėse. Ar kas nors tai skaičiuoja?
Ką siūlau? Strateginis tikslas – siekti, kad Lietuva turėtų oro linijas (nacionalines), kurių uostas (hub) Lietuvoje ir kurių tikslas 5 tūkst. pervežamų keleivių per metus. Vilniaus – Kauno oro uostas taptų didžiausiu keleivių ir krovinių oro uostu regione, aptarnaujančių skrydžius iš vakarų į rytus –Rusiją, Kiniją, Indiją ir t.t. Sukurti 4,5 tūkst. darbo vietų.
Kaip tai padaryti? Atsiriboti nuo akcininkų problemų ir matyti valstybės tikslus. Taip laimės visi. Galima kelti „flayLAL“ bankroto bylą, o kartu tai suteiktų galimybę peržiūrėti akcininkų sandorius už trejus metus ir naikinti tuos, kurie pablogino „flayLAL“ padėtį. Apjungti Lietuvos geležinkelius ir oro vežėją į vieną kompaniją, integruoti oro uostus į bendrą veiklos planą – strateginį tikslą.
Ieškoti stiprių partnerių – oro vežėjų ir oro uostų vystytojų. Vieni iš galimų partnerių „Air France-KLM“, kurie kaip tik ir planuoja apjungti oro bei geležinkelių pervežimus. Kitas variantas oro kompanija „Virgin“, kurios savininkas R. Bransonas jau turi tokią patirtį ir nori plėsti skrydžių geografiją bei palikti perkrautus Londono oro uostus. Stiprus galimas partneris Kinija. Tai gi, yra iš ko rinktis.
Artūras Zuokas yra Lietuvos Liberalų ir centro sąjungos pirmininkas