„Geroji bandomųjų projektų patirtis rodo, jog savivaldybėms piniginę socialinę paramą teikiant savarankiškai ji tampa tikslingesnė, veiksmingesnė, pasiekianti tuos, kuriems ji iš tiesų būtina. Dėl to manome, jog bus efektyvu šį paramos teikimo modelį taikyti visose savivaldybėse“, - sako ministrė A. Pabedinskienė.
Siūloma nuo 2015 m. sausio 1 d. visoms savivaldybėms būsto šildymo išlaidų bei išlaidų vandeniui kompensacijų teikimą perduoti savarankiškajai savivaldybių funkcijai.
Nuo šių metų pradžios visos savivaldybės, vykdydamos savarankiškąją funkciją, jau teikia socialinę pašalpą. Dėl didesnio viešumo, aktyvaus bendruomenės dalyvavimo, išsamesnės, detalesnės individualių atvejų analizės piniginė socialinė parama tapo taiklesnė, užkertant kelią parama pasinaudoti tiems, kuriems ji nepriklauso arba nėra būtina.
Nuo 2012 iki 2015 metų bandomajame projekte dalyvaujančių penkių savivaldybių – Akmenės, Panevėžio, Radviliškio, Raseinių ir Šilalės rajonų – patirtis rodo, jog piniginės socialinės paramos teikimas vykdant savarankiškąją funkciją pasiteisina – įgyvendinamas pertvarkos pradžioje užsibrėžtas siekis, jog piniginė socialinė parama būtų teikiama socialiai teisingiau.
Tiek bandomosiose savivaldybėse, tiek ir kitose Lietuvos savivaldybėse stebimas ženklus išlaidų ir gavėjų skaičiaus mažėjimas.
Šių metų I pusmetį, palyginus su 2013 metų I pusmečiu, socialinės pašalpos gavėjų skaičius šalyje sumažėjo 26,1 proc. (nuo 215,6 iki 159,2 tūkst. asmenų), o išlaidos socialinei pašalpai mokėti sumažėjo 28,0 proc. (nuo 289,9 iki 208,8 mln. litų).
Kompensacijų gavėjų skaičius šalyje sumažėjo 3,0 proc. (nuo 203,1 iki 197,0 tūkst. asmenų), o išlaidos kompensacijoms mokėti sumažėjo 34,3 proc. (nuo 114,1 iki 75,0 mln. litų). Tuo pačiu laikotarpiu bandomosiose savivaldybėse kompensacijų gavėjų skaičius sumažėjo 12,1 proc. (nuo 10,8 iki 9,5 tūkst. asmenų), o išlaidos kompensacijoms mokėti sumažėjo 26,3 proc. (nuo 4,9 iki 3,6 mln. litų).
Šiuo metu šalyje galioja mišrus piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams teikimo bei skirtingas šios paramos finansavimo modelis.
Nuo 2012 m. 5 bandomosiose savivaldybėse socialinė pašalpa ir kompensacijos nepasiturintiems gyventojams teikiamos vykdant savarankiškąją savivaldybių funkciją, finansuojamą iš savivaldybių biudžetų lėšų.
Likusiose 55-iose savivaldybėse socialinė pašalpa teikiama vykdant savarankiškąją savivaldybių funkciją, kuri finansuojama iš savivaldybių biudžetų lėšų, o kompensacijos – valstybinę (valstybės perduotą savivaldybėms) funkciją, kuri finansuojama iš valstybės biudžeto specialiosios tikslinės dotacijos savivaldybių biudžetams.