Nupuošus kalėdines eglutes ir sušlavus paskutines fejerverkų tūteles, galima objektyviau pažiūrėti į ateinančius metus. O šie, bent jau Lietuvos verslo akimis, bus optimistiški bet nuosaikūs.
Antrus metus iš eilės SEB bankas atlieka mažų ir vidutinių įmonių apklausą „Verslo barometras“, kuris šiemet parodė, kad nuotaikos beveik nekinta ir lieka nuosaikios. Bet jau tokių metų tikisi 69 proc. įmonių, kurios iš 2014 metų laukia 10 proc. apyvartos augimo. Bendrovių, kurios nusiteikusios optimistiškiau ir tiki, kad šiemet apyvarta augs 15-30 proc., padaugėjo 2 proc. iki 19 procentų.
„Planuojamas santūrus apyvartos didėjimas, vėstantis eksporto įkarštis, nuosaiki naujovių pasiūla ir investicijų prognozės rodo, kad šio segmento įmonės vis dar atsargiai vertina besikeičiančią ekonomikos aplinką ir renkasi saugesnį verslo plėtros modelį“, - sako SEB banko prezidento pavaduotojas ir Mažmeninės bankininkystės tarnybos direktorius Virginijus Doveika.
9 iš 10 tikisi augimo
Nuosaikių optimistų, kurie teigia, kad apyvarta augs 5-10 proc., sumažėjo 3 proc., nes pernai tokios apyvartos tikėjosi 72 proc. apklaustų įmonių.
Didžiausią apyvartos padidėjimą šiais metais prognozuoja statybų sektoriaus įmonės, o prognozuojančių apyvartos sumažėjimą daugiausia transporto ir logistikos įmonių gretose.
Pasak V. Doveikos, daugiausia pesimistų yra Klaipėdos mieste, kur net 18 proc. teigia, jog šiemet apyvarta neaugs. Tai galima paaiškinti tuo, kad mieste veikia didelės logistikos įmonės, kurios yra gerai įsitvirtinusios, tuo tarpu mažesnėms įmonėms Klaipėdoje sunku pradėti ir plėsti veiklą.
Vilniuje optimistiškiausiai nusiteikusios statybų sektoriaus įmonės, tačiau tokios sektoriaus nuotaikos yra būdingos tik sostinei.
Plėtra bus kuklesnė
Kaip būdinga mažoms ir vidutinėms įmonėms, vidaus rinka ir toliau yra pagrindinė veiklos rinka: šiemet 7 iš 10 šio segmento įmonių veiklą koncentruos vietinėje rinkoje (2013 metais - 69 proc., 2012 – 61 proc.). Eksporto plėtros galimybės šiemet įžvelgia 30 proc. bendrovių.
„Lyginant su ankstesnių metų apklausos duomenimis, matyti, kad mažų ir vidutinių įmonių dėmesys eksportui mažėja. Tam tikros įtakos iš dalies turi lūkesčiai dėl vidaus rinkos augimo ir labiau atsigaunanti šalies gyventojų perkamoji gali“, - pastebi V. Doveika.
Tyrimo duomenimis, tos įmonės, kurios planuoja eksporto plėtrą, dažniau renkasi saugesnį kelią arba plėtrą dabartinėse užsienio rinkose (17 proc.). Tokių planų daugiausia turi transporto ir logistikos bendrovės. 13 proc. įmonių šiemet ketina žengti į naujas eksporto rinkas. Tokių galimybių daugiausiai įžvelgia pramonės sektorius.
Investuoti neskuba, bet svarsto
Šiemet 34 proc. įmonių planuoja investicijas. Lygiai tiek pat jų buvo ir pernai. Nuo 39 iki 35 proc. sumažėjo įmonių, kurios teigia, kad išvis neinvestuos.
„Nors nežymiai, tačiau daugėja svarstančiųjų įgyvendinti investicinius projektus. Tai atsispindi ir paskolų statistikoje. Pavyzdžiui, ilgalaikių paskolų, įskaitant lizingo paslaugas, pernai metais suteikėme beveik dešimtadaliu daugiau nei 2012 metais”, - sako V. Doveika.
Apklausa parodė, kad 22 proc. tam skirs daugiau kaip 30 tūkst. eurų, kiek daugiau nei dešimtadalis (12 proc.) – iki 30 tūkst. eurų. Kaip ir pernai, drąsiausiai į investicijas žvelgia pramonės ir žemės ūkio sektorių įmonės – atitinkamai 59 ir 55 procentai. Šiuose sektoriuose itin svarbus technikos atnaujinimas idant būtų išlaikomas konkurencingumas.
Ketvirtadalis siūlys naujų produktų
26 proc. įmonių planuoja šiemet pateikti naujų paslaugų ir produktų. Daugiau nei pusė (58 proc.) mano atvirkščiai.
Šiuo klausimu pramonės sektorius optimistiškiausias (47 proc.), o nuosaikiau į šiuos metus žvelgia statybų ir transporto sektorius (atitinkamai 10 ir 11 proc.).