2002 metais, kurie buvo ypač sudėtingi civilinės aviacijos įmonėms, Europos lėktuvų gamintoja "Airbus" padidino užimamą rinkos dalį savo pagrindinės konkurentės "Boeing" sąskaita. Todėl "Airbus" šiemet pirmą kartą turėtų parduoti daugiau lėktuvų už amerikiečius.
Neseniai paskelbti duomenys rodo, kad praėjusiais metais "Boeing" ir "Airbus" atitinkamai gavo 231 ir 189 lėktuvų užsakymus. Tačiau klientai atšaukė daugiau užsakymų amerikiečiams nei Europos bendrovei, todėl grynųjų užsakymų požiūriu 2002 metais turėtų pirmauti "Airbus".
Dar svarbiau yra tai, kad europiečiams pavyko sumažinti atsilikimą nuo "Boeing" tiekimo arba garantuoto pardavimo srityje - praėjusiais metais amerikiečiai pardavė 80 lėktuvų daugiau, o 2001 metais atotrūkis siekė beveik 200 lėktuvų.
Šiemet "Airbus" gali pirmą kartą parduoti daugiau lėktuvų už savo didžiausią konkurentę, nes ji ir "Boeing" planuoja atitinkamai pagaminti 300 ir 275-285 lėktuvus.
"Akivaizdu, jog "Airbus" nuosmukį pakelia kur kas sėkmingiau", - sakė Charlesas Armitage’as (Čarlzas Ormitedžas) iš "Merrill Lynch".
Tai, kad "Airbus" vis labiau spaudžia savo konkurentus amerikiečius, rodo ne vien pardavimų ir užsakymų apimtys.
2002 metais Europos lėktuvų gamintoja iš "Boeing" nugriebė labai svarbų sandorį su žemomis kainomis garsėjančiomis britų avialinijomis "EasyJet Plc". Tokiu būdu "Airbus" pavyko sumažinti "Boeing" dominavimą sparčiai augančioje Europos nebrangių oro transporto paslaugų rinkoje.
Be to, praėjusių metų gruodį europiečiai iškovojo moralinę pergalę, kai "Boeing" paskelbė atsisakanti planų kurti greitaeigį modelį "Sonic Cruiser", laikytą atsaku "Airbus" sukurtam didžiajam keleiviniam lėktuvui A380.
Jei lėktuvų užsakymus atšauks ir daugiau avialinijų, "Boeing" labiau nei Airbus" gali atsiliepti sunki padėtis Jungtinių Valstijų vidaus rinkoje, kur neseniai bankrutavo "United Airlines" ir "US Airways Group".
Vis dėlto analitikai nesiryžta konkrečiau spėlioti apie dviejų lėktuvų gamintojų ilgalaikes perspektyvas, nes šiuo metu bendrovės susiduria su prasčiausiomis rinkos sąlygomis per visą savo veiklos istoriją. Kai kurių ekspertų teigimu, už 2002 metų sėkmę "Airbus" sumokėjo pernelyg didelę kainą.
Teigiama, kad "EasyJet" užsakymą europiečiai laimėjo pasiūlydami 40 proc. ar net didesnes nuolaidas. Todėl ekspertai nuogąstauja, jog "Airbus" galbūt dirbtinai didina užsakymų ir pardavimų apimtis pelningumo sąskaita.
Be to, "Boeing" gali būti geriau pasiruošusi ilgalaikiam aviacijos rinkos nuosmukiui ir kariniam konfliktui Irake nei "Airbus" bei pastarosios kontroliuojančioji bendrovė "European Aeronautic Defence and Space Co" (EADS).
Ankstesnis karas Persijos įlankoje Europos civilinei aviacijai pakenkė kur kas labiau nei Jungtinių Valstijų vidaus skrydžiams. Todėl, analitikų manymu, europiečiams su panašiomis problemomis tektų susidurti ir naujo karinio konflikto atveju.
"Karas tikriausiai nublokštų iki šiol sėkmingiau dirbančias Europos ir Azijos avialinijas iki JAV bendrovių lygio", - aiškino "Schroder Salomon Smith Barney" analitikas Nickas Cunninghamas (Nikas Kaningemas).
Karinis konfliktas Artimuosiuose Rytuose gali pakenkti "Airbus" planams per kitus trejus metus parduoti Europos avialinijoms triskart daugiau lėktuvų nei "Boeing".
Be to, dėl pakankamo svorio karinės aviacijos versle "Boeing" gali pasipelnyti iš neseniai padidintų JAV išlaidų gynybai. 2004 metais Jungtinių Valstijų gynybos išlaidos padidės 14 milijardų JAV dolerių iki 378 milijardų.
Tuo tarpu beveik visą EADS pelną ir maždaug 70 proc. įplaukų užtikrina "Airbus". EADS priklausomybę nuo civilinės aviacijos rinkos gali sumažinti tokie ambicingi projektai, kaip planai sukurti kovinį reaktyvinį lėktuvą "Eurofighter". Tačiau europiečių bendrovės pastangas subalansuoti lėšų paskirstymą karinei ir civilinei aviacijai apsunkina menkos Europos šalių gynybos išlaidos bei nedidelė įtaka pelningoje JAV rinkoje.
Galbūt todėl "Boeing" akcijų kursas 2002 metais nukrito 16 proc., palyginti su 25 proc., kuriais iki rekordiškai žemo lygio nuvertėjo EADS vertybiniai popieriai.
"Boeing" reinvestavo kapitalą į gynybą, todėl, praėjus civilinės aviacijos nuosmukiui, tai bus jau visiškai kita bendrovė", - teigė "Commerzbank" analitikas Benas Bristolis.
Pasak analitikų, amerikiečių kapitalo nukreipimas gali įspūdingai atsipirkti, jei civilinės aviacijos nuosmukis užsitęstų iki 2005 ar 2006 metų.
“Reuters”-ELTA